دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
سلامت نیوز : سیاست‌های جمعیتی یك تصمیم‌گیری منطقی از سوی دولت‌ها برای تنظیم رشد و ساختار جمعیت است. همه كشورها این قبیل سیاست‌ها را برای تنظیم جمعیت خود دارند. مهم نحوه اجرای سیاست‌ها در عمل است. در كشورهای پیشرفته ثبات مدیریتی و كار كارشناسی مستمر كه با تعویض دولت‌ها به آن خدشه‌یی وارد نمی‌شود، ركن اصلی سیاست‌های جمعیتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ این موضوعی است كه ما در تدوین سیاست‌های جمعیتی‌مان باید در نظر داشته باشیم. از طرفی سیاست‌های جمعیتی در هر كشوری باید مبتنی بر داده‌های پژوهشی باشد. این سیاست‌ها باید مبتنی بر یك برنامه مدون و دارای برنامه اجرایی مشخص باشد. سیاست‌های جمعیتی سیاست‌های جامع‌‌نگر است. وقتی صحبت از جمعیت می‌شود، زیرگروه‌های مختلف جمعیتی و نیازهای آنها باید در این سیاست‌ها لحاظ شود و به لحاظ ویژگی‌های سنی، جنسی، جمعیت جوانان و نیروهای فعال كار تدوین شود. به این ترتیب كه برای هر كدام از زیرگروه‌های جمعیتی برنامه متمركز در نظر گرفت. این سیاست‌های جمعیتی به طور همزمان برای همه این گروه‌ها باید پیاده شود.

در تدوین و اجرای سیاست‌های جمعیتی نمی‌توانیم بگوییم به این دلیل كه جمعیت سالخورده رو به افزایش است، باید باروری را افزایش دهیم بدون اینكه هیچ برنامه‌ریزی برای حجم جمعیت جوان در سن فعالیت داشته باشیم یا بالعكس روی جوانان متمركز شویم و سالمندان را فراموش كنیم. هر كدام از این سیاست‌ها باید در جا و زمان خود پیاده شود. به این دلیل كه اگر تنها روی سالمندان متمركز شویم و جوانان را فراموش كنیم، تولید ملی كاهش پیدا می‌كند و اگر روی جوانان متمركز شویم و سالمندان را فراموش كنیم، مانع بزرگی برای نیروی شاغلی كه در آینده نیاز داریم و چرخ و موتور محرك توسعه است، ایجاد كرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha