سلامت نیوز : رئیس فراکسیون محیط زیست با بیان اینکه « آب شرب تهران مشكوك به آلودگی به انواع مواد فنلی است»، هشدار داد که بخش قابل توجهی از میوه و تره بار توزیعی در شهر تهران از جمله پیاز، هندوانه، طالبی و سبزیجات آلودگی به انواع فلزات سنگین دارند و تجمع مواد شیمیایی ناشی از مصرف بیش از حد سموم و كودهای شیمیایی مصرف آنها را مخاطره آمیز كرده است.

به گزارش سلامت نیوز ؛ متن كامل سخنرانی دكتر محمدرضا تابش رییس فراكسیون محیط زیست ؛ منابع طبیعی و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در مراسم نكوداشت فعالان محیط زیست شهرتهران در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه ماه مبارك رمضان؛ماهی كه به تعبیر رسول خدا(ص)آغاز آن رحمت،میانه اش آمرزش و پایانش برآورده شدن حاجات و آزادی از آتش است،از ایزد منان برای ملت پر افتخار ایران و حضار ارجمند بهره مندی از اوقات پر فضیلت این ماه شریف را خواهانم تا انشاالله جملگی مشمول عفو و رحمت و مغفرت حضرتش قرار گیریم و با توشه معنویت و اخلاص و تقوای برگرفته از این ماه ، در ایفاء مسئولیت های اجتماعی و فردی موفق باشیم.

*****

تقدیر خویش را نثار برگزار كنندگان این مراسم خوب می نمایم و از حضور همه اصحاب فضل و دوستداران محیط زیست و مسئولان مختلف كه مجلس ما به وجودشان آراسته است ،سپاسگزارم و بر همت استوار و عزم خستگی ناپذیر آنها كه برای صیانت از طبیعت كشور و حفاظت از محیط زیست جانانه تلاش می كنند ،درود می فرستم .

خصوصا طلب رحمت و مغفرت دارم برای آنها كه امروز در میان ما نیستند و در جوار رحمت حق آرمیده اند.

21 تیرماه دومین سالگرد پرواز ابدی یاسر انصاری عزیز فریادگر خستگی نا پذیر محیط زیست كه در عمر كوتاه اما پر بار خود منشا اقدامات ایجابی و هم بازدارنده تاثیرگذاری در عرصه محیط زیست كشوربود را گرامی می دارم و ضمن ابراز همدردی با خانواده و همسر با فضیلت و متعهد ایشان سركار خانم جمشیدی كه در زمره ممتاز ترین فعالین عرصه اطلاع رسانی محیط زیست كشور هستند، از اقدام پسندیده و یا به تعبیری ایثارگرانه ایشان كه هزینه برگزاری مراسم امسال را به نیت ثواب و آرامش روح یاسر عزیز به شیر خوارگاه آمنه اهدا كردند،تشكر و قدردانی می نمایم.

یاد آن مرحوم و سایر در گذشتگان و جانباختگان و شهداء این عرصه كه نقش ممتازی را در دوران خدمت و زمان حیات به خوبی ایفا نموده اند و امروز در میان ما نیستند را با قرائت حمدو فاتحه گرامی می داریم.

*****

امروزه در فرآیند تحولات جهانی ،اساسا رویكردهای زیست محیطی در كنار جنبش های اجتماعی از قبیل جنبش های جوانان و زنان قرار گرفته و این مقوله جزو چشم انداز های جدیدی است كه كشورهای جهان اعم از پیشرفته ؛درحال توسعه و عقب مانده نمی توانند به آن توجه نداشته باشند یا به تعبیری مقوله محیط زیست فراتر از نگاه تخصصی ؛به یك پدیده نوین فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است كه نقش و جایگاه تاثیر گذار آن در حوزه های سیاست،اقتصاد و فرهنگ و حتی امنیت باید دیده شود.این نگاه ناشی از فرآیند جهانی شدن و بروز جامعه شبكه ای است.بنابراین تحولات سخت افزاری و نرم افزاری كه هر جامعه ای و جهان جدید را در برگرفته ،نمی تواند مقوله محیط زیست را نادیده بگیرد واین یك موضوع لوكس و شیك نیست ،بلكه مقوله ای است كه زندگی مردم و سلامت شهروندان و آینده دنیا ؛فرآیند توسعه پایدار و حتی افول و یا ظهور تمدنها را تحت تاثیر خویش قرار داده و می دهد و آثار آن در قانون گذاری ؛تاسیس NGO ها و سازمانها و حكمروایی خوب كه بخش جدید جامعه مدنی است نیز جلوه گر است و بطور مشخص هم دولت ها و هم مردم و نهادهای مدنی نمی توانند از اهمیت یافتن محیط زیست خود را بركنار دارند.

خلاصه آنكه توجه به محیط زیست ؛ هم از اصول بدیهی حكمروایی خوب است و هم اینكه جامعه و نهاد های مدنی نمی توانند مساله محیط زیست را از بقیه مسائل خود جدا كنند به این دلیل كسانی كه هم توانسته اند درون ساختارهای رسمی و هم درون ساختارهای مدنی این دیدگاه را پیش ببرند، فهم و برنامه زیست محیطی داشته باشند و كارنامه درخشانی از خود به جای بگذارند درخور تقدیر و تكریم هستند.

دانشمند  فرزانه سركار خانم دكتر ابتكار می تواند نمونه موفقی از كسانی باشد كه به لحاظ اندیشه و عملكرد یك پا در جامعه مدنی داشته اند و یك پا دردولت و شورا. اما این تفكررا در سایه شبكه ای فكر كردن و عمل كردن ، به صورت هماهنگ پیش برده اند.

همین جا از تمامی اقدامات و فعالیت های این شیرزن مدیر و دانشمند عالیمقدار كه هر كجا رفته به پست و مقام اعتبار داده  و هرگز از پیمانی كه با خدای خویش بسته تا در جهت احقاق حق بندگان خوب خدا و خدمت به آنان حتی به قیمت از دست رفتن مناصب دنیوی، عدول نكند سپاسگزارم و توفیقات روز افزون ایشان را از حضرت احدیت مسالت می نمایم.

در كنار شورای محترم شهر تهران ؛شهردار گرانقدر، برادر ارجمندمان جناب آقای دكتر قالیباف تلاش نمود تا زمینه های مساعدی را برای فعالیت های زیست محیطی مهیا سازد و در راه پیشبرد همین راهبرد شبكه ای زیست محیطی با فراهم كردن زمینه برای فعالیت نهاد های مدنی ؛علمی ،تخصصی و عمومی بستر ساز اقدامات خوبی شد كه ثمرات آن در حال و آینده جلوه گر شده و خواهد شد.از توجه و اهتمام ایشان نیز صمیمانه قدردانی می نمایم.

امیدواریم همچنان كه ریاست محترم جمهوری منتخب جناب آقای دكتر روحانی گفته اند دولت متكفل امور حاكمیتی باشد و انجام كارها و نظارت بر حسن اجرا آنها را به مردم بسپارد دولت موفق ؛دولت مداخله گر نیست.دولت قوی متكی به جامعه قدرتمند است كه شكل گیری آن در سایه سپردن كار مردم به مردم و اجازه فعالیت به سازمانهای مردم نهاد و NGO ها و وجود رسانه های متعهد و نقاد كه وجدان بیدار و چشمان ناظر جامعه هستند امكان پذیر است.

با تقویت نهادهای صنفی و مدنی و با برداشتن نگاه امنیتی و توام با سوء ظن به فعالین این عرصه ها ، مدیریت كشور در مدار صحیح قرار خواهد گرفت و اعتماد مردم جلب خواهد شد .مسئولان امر نیز باید آستانه انتقاد پذیری خود را بالا ببرند.

ما دولت متولی و نه دولت متصدی ، می خواهیم .دولتی  كه كوچك؛چابك،مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد و باید كمك كنیم شعارهای ریاست محترم منتخب جمهوری در عمل زمینه تحقق پیدا كند.

با توجه به مخاطرات زیست محیطی كه حیات مردم و طبیعت و كشور را تهدید می كند،امیدوارم تمامی اعضاء دولت آینده خود را متعهد به محیط زیست بدانند.

در دولت آینده:- احیای مجدد شورای عالی حفاظت محیط زیست؛ اجرای طرح آمایش سرزمین و الزام به رعایت موازین زیست محیطی و انجام اقدامات جبرانی در اجراء طرح های بزرگ،بازنگری در قوانین حمایتی مربوط به محیط بانان،بازنگری در ساختار تشكیلاتی سازمان و ابطال بخشی از مصوبات دولت فعلی كه به تخریب محیط زیست منجر خواهد شد،ضروری است و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید بتواند در سایه تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و همكاری وزرا بر مشكلات حاد زیست محیطی موجود از جمله آلودگی هوا ؛ ریزگردها و خشك شدن تالابها فایق آید و با بهره گیری از نیروهای زبده و متخصص در سطح سازمان ، اجرای طرح های فراگیر آموزش محیط زیست در سطح جامعه با همکاری رسانه ها و NGO ها وجلب مشاركت گسترده مردم ؛ ایجاد اتاق فکر متشکل از متخصصان محیط زیست و کارآزمودگان نخبه در حوزه های مختلف زیست محیطی به عنوان بازوی فکری سازمان ؛حمایت از ظرفیت های مردمی و رسانه ای مرتبط با محیط زیست و بالا بردن آستانه انتقاد پذیری مدیران سازمان بر مشكلات موجود فایق آید و آینده ای امید بخش را برای مردم رقم زند.

و اما آنچه مربوط به موضوع این جلسه یعنی حفظ محیط زیست شهری با هدف حفظ سلامت شهروندان است اینكه:

امروزه رشد جمعیت  خصوصا در كلان شهرها و شهرهای بزرگ و فعالیت و تردد و لزوم تامین نیازهای همه جانبه شهروندان و حضور پر ازدحام انسان در واحد سطح و عدم پیش بینی و برنامه ریزی صحیح ، مخاطراتی جدی در عرصه  های آلودگی هوا ،آب ،پسماند ،خاك و آلودگی های صوتی به وجود آورده است

بنا بر این شهرداریها و شوراهای شهر خصوصا در كلانشهرها برای ایجاد شهرهای سبز باید سیاست گذاری ها و برنا مه ریزی ها و اجراء فعالیت های خود را بر مبنای اصول زیست محیطی منطبق با استاندارهای روز دنیا سامان دهند.

آیا می توان در تهران با وسعت 650 كیلومتر مربع و جمعیت حدود ده میلیون نفر و 4 میلیون خودرویی كه روزانه در حال تردد هستند كه این رقم در سال 79 (حدود700هزار دستگاه بوده است) و مصرف بنزینی كه روزانه از 3 میلیون لیتر به 11 میلیون لیتر افزایش یافته بدون برنا مه ریزی مطلوب و هماهنگی كلیه دستگاهها ، ما هوای پاك را شاهد باشیم.

نتیجه این می شود كه در سال 90، 217 روز و در سال 91؛ 147 روز ناسالم داشته ایم.

بنا بر این باید به فوریت مطابق با برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران ؛خودروو بنزین (به اندازه كافی) با استانداردهای یورو 4 تولید شود و خودرو های مستعمل از رده خارج شوند و شبكه حمل و نقل عمومی گسترش یابد و گازوئیلی كه در حال حاضر ppm آن 700 است به زیر 50 برسد.

دولت؛مجلس و شهرداری و همه دستگاههای ذیربط باید به عنوان یك امر عاجل كمك كار یكدیگر در كاهش آلودگی هوا باشند.

در حوزه پسماند علیرغم حركات خوبی كه در زمینه جمع آوری مكانیزه زباله و انتقال و دفع بهداشتی آن انجام شده اما تا رسیدن به استانداردهای روز دنیا كه كاهش تولید زباله،تفكیك پسماند،توزیع كیسه های زباله هوشمند بهادار متناسب با نوع و حجم زباله و بكارگیری قوانین مدرن و آموزش همگانی است، راه درازی در پیش داریم.

متاسفانه بخش قابل توجهی از میوه و تره بار توزیعی در شهر تهران از جمله پیاز، هندوانه، طالبی و سبزیجات آلودگی به انواع فلزات سنگین دارند و تجمع مواد شیمیایی ناشی از مصرف بیش از حد سموم و كودهای شیمیایی مصرف آنها را مخاطره آمیز كرده است.

لازم است سازمان میادین میوه وتره بار از یك سازمان توزیع كننده به یك سازمان تامین كننده مواد و محصولات سالم تبدیل گردد و تولید كنندگان محصولات  ارگانیك مورد حمایت قرار گیرند.

به دلیل نبود شبكه فاضلاب و استفاده از آبهای زیر زمینی جهت تامین آب شرب شهرندان تهرانی (حدود 1 میلیارد متر مكعب)آب شرب تهران مشكوك به آلودگی به انواع مواد فنلی است كه این مواد به دلیل پایداری در بدن و عملكرد شبه هورمونی بسیار خطرناك می باشند.

نبود شبكه فاضلاب شهری و جمع آوری آبهای سطحی در شهر تهران سبب شده پساب آلوده به اراضی جنوب تهران سرازیر شده  و این امر خاك حریم شهر تهران را كه محل تولید سبزیجات می باشد تا 15 برابربیشتر آلوده به انواع فلزات سنگین نماید.

اینها چند نمونه از آلودگی های زیست محیطی بود كه مخاطرات جدی برای شهروندان تهرانی بوجود آورده و امید آنكه رفع انها مورد توجه شورای جدید و شهردار محترم و سایر مسئولان دولتی  قرار گیرد.

در پایان جا دارد ضمن ارج نهادن به همه فعالان محیط زیست در كلان شهر تهران از برخی فعالان رسانه ای و زیست محیطی در حوزه محیط زیست شهری و كشوری كه اهتمام قوی تری نسبت به مسائل زیست محیطی داشته و با اطلاع رسانی به موقع مسئولان امر را به چاره اندیشی وا داشته و یا از تخریب زیادتر جلوگیری كرده اند قدردانی نمایم:

از جناب حمید رضا میرزاده و سركار خانم م‍ژگان جمشیدی و مجموعه خبرنگاران سبزپرس

ازمدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی آقای دکتر حق شناس به عنوان زیست محیطی ترین روزنامه طی سالهای 88-84

ازآقایان عبیری و محمدی از دیده بان کوهستان كه در بحث جلوگیری از ساخت و ساز در ارتفاعات تهران فعال بوده اند

از خانم میترا البرزی منش مدیر انجمن پایشگران محیط زیست كه در بحث ساخت و ساز های غیرمجاز در 700 هکتار از اراضی منطقه جاجرود اطلاع رسانی كرده اند

از آقای علی اکبر کاظمینی از موسسه 13 فروردین کازرون كه نسبت به جلوگیری از ساخت جاده در دریاچه پریشان فعالیت داشته اند.

از آقای حر منصوری ازدیده بان میانکاله  كه با اطلاع رسانی به موقع مانع  ساخت پالایشگاه در حریم میانکاله شده اند.

از آقای محمد علی الله قلی از " کانون محیط بان "كه در حمایت از قوهای مهاجر در سرخرود مازندران طی 5 سال اخیر فعالیت كرده اند، تقدیر و تشكر و سپاسگزاری می نمایم.

بدیهی است دوستان بسیار زیادی در NGOها و خبرگزاری هاو مطبوعات و رسانه ملی در عرصه اطلاع رسانی مسائل زیست محیطی فعالند كه دست همه آنها را به گرمی می فشارم و زحماتشان را پاس می دارم.

شاید مناسب باشد در فراكسیون محیط زیست مجلس شوراس اسلامی به راهكاری برسیم كه همه ساله از برگزیدگان طیف گسترده فعالین زیست محیطی در سطح كشور و در عرصه های مختلف تجلیل نماییم.

از تصدیعی كه انجام شد عذر می خواهم.والسلام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha