سلامت نیوز: وزیر بهداشت با تشریح علت کمبود دارو در کشور گفت: وزارت بهداشت دستور دارد، دارو و مواد اولیه دارویی را تا آخر فعالیت این دولت تهیه و به میزان لازم تا سال 92 ذخیره کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن طریقت منفرد، پنجشنبه شب در مراسم محفل انس تیمهای اضطراری دفاع مقدس و ضیافت افطار بسیج جامعه پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: کمبود دارو عملاً ریشه در تحریمها دارد.

وی ادامه داد: گر چه غذا و دارو اسماً از تحریمها مستثنی شده است اما در عمل به علت محدودیتهای بانکی که از طریق تحریمها ایجاد شده است، اصولاً مسیر ورود دارو به کشور مختل شده است.

وزیر بهداشت گفت: از طرفی دسترسی کشور به ارز متعلق به دارو که از طریق فروش نفت به دست می آید و انتقال ارز مورد نیاز به کشور دچار اشکال شده است.

وی ادامه داد: مشکلات دارویی در عمل به علت محدودیت مبادلات بانکی به وجود آمده است و اختلال و محدودیتهای دارویی را باعث شده است.

طریقت منفر گفت: البته از اول امسال این مشکلات کمتر شده و با تسهلاتی که ایجاد شد. انتقال ارز مقدور شد و شرکتهای دارویی نیز فعال شدند اما بعد از آن مشکلاتی هم در مورد کمبود نقدینگی شرکتهای دارویی به علت بدهی بیمارستانها و بیمه ها داشتیم که این مشکل نیز با همکاری بانک مرکزی به وسیله ایجاد یک خط اعتباری حل شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: پریشب هم جلسه ای با تمام تولید کنندگان، وارد کنندگان و توزیع کنندگان دارو داشتیم و آنان این نوید را دادند که به زودی کمبودهای دارویی بر طرف می شود و ما دستور داریم از طرف دولت و «باید» تا آخر همین دولت ذخیره دارو و مواد اولیه دارویی مورد نیز کشور را به میزان لازم تا آخر سال ذخیره کنیم.

طریقت منفرد همجنین گفت: امکان قاچاق دارو از کشور منتفی نیست اما وزارت بهداشت هر جا با این پدیده مواجه شود، جلوی آن را می گیرد.

وی در مورد قیمت دارو در کشور نیز گفت: قیمت دارو در کشور با وجود افزایش قیمت آن، همچنان از تمام دنیا و حتی از کشورهای همسایه نیز ارزانتر است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نقش تیمهای امداد و نجات در دفاع مقدس گفت: کارهایی که پزشکان و تیمهای بهداشت و درمان ایران در دوران دفاع مقدس انجام دادند در هیچ دوره تاریخی سابقه ندارد و در هیچ کتابی ثبت نشده است.

وی گفت: در تمام جنگها معمولاً پزشکان و افراد متخصص پشت جبهه می مانند و امدادگران مجروحان را برای مداوا به پشت خط مقدم جبهه منتقل می کردند اما در دوران دفاع مقدس پزشکان متخصص ما در خط مقدم و در کنار رزمندگان حضور داشند و همان جا  به مداوای مصدومان و انجام وظیفه شان می پرداختند .چنین کاری در هیچ برهه تاریخی دیگری نه تکرار شده و تکرار شدنی است.

طریقت منفرد همچنین در سخنرانی خود در محفل انس امدادگران دوران دفاع مقدس در مسجد دانشگاه شهید بهشتی به اهمیت تبیین مزایای روزه داری برای سلامت و فعال کردن غدد درون ریز بدن پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha