سلامت نیوز:‌ یک متخصص اعصاب و روان گفت: زنان سه برابر مردان در معرض خطر ابتلا به میگرن هستند و ابتلا به این بیماری 80 درصد به صورت ارثی در میان افراد وجود دارد.

دکتر فرامرز امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میگرن به علت وجود اختلال واسط‌های شیمیایی در ناحیه رافع مغز میانی است و دردهای میگرنی از انقباض اولیه و سپس انبساط عروق خونی در سر ناشی می‌شود.

وی، خواب نامنظم، تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی را از عوامل تاثیرگذار در تشدید دردهای میگرنی عنوان کرد و افزود: اضطراب و استشمام بوهای ناخوشایند و وجود شرایط تنفس آزاردهنده از عوامل دیگر افزایش دردهای میگرنی است. همچنین در خانم‌ها امکان احساس درد بیشتر در دوران قاعدگی وجود دارد.

این متخصص مغز و اعصاب در رابطه با انواع درمان‌ بیماری میگرن گفت: درمان میگرن به دو طریق دارویی و غیردارویی امکان‌پذیر است؛ درمان‌های غیردارویی با بهبود شرایط تغذیه، خواب و استراحت، اضطراب و دوری از وضعیت‌های نامطلوب و بوهای حساسیت‌برانگیز میسر می‌شود.

وی به ورزش به عنوان یکی از روش‌های موثر غیردارویی برای درمان اشاره کرد و گفت: ورزش کردن از درمان‌های غیردارویی میگرن است که با در نظر گرفتن شرایطی نظیر ثابت نگه داشتن سر و تکرار روزانه آن می‌تواند در بهبود این بیماری نقش زیادی داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب در رابطه با مصرف مسکن برای بیماری میگرن، گفت: مصرف مسکن ممکن است برای دردهای حاد مفید باشد اما اگر درد به شکل مزمن و طولانی مدت بروز کند بی فایده خواهد بود.

وی درمان‌های دارویی را بخش اصلی درمان دانست و افزود: بر اساس استانداردهایی که در انجمن بین‌المللی سردرد در سال 2004 معرفی شد، داروهایی در گروه‌های خط اول، دوم و سوم دسته‌بندی شدند که با تاثیر بر واسط های شیمیایی موجب بهبود بیماری میگرن می‌شوند.

امیری ادامه داد: برای درمان سردردهای میگرنی، بیماران لزومی به مصرف هر سه دسته دارو را وجود ندارد و میگرن 95 درصد بیماران با مصرف خط اول داروهای درمانی برطرف می‌شود و نیازی به مراحل بعدی درمان نیست.

متخصص اعصاب و روان در پایان گفت:‌ مردم باید بدانند که میگرن درمان پذیر و قابل پیشگیری است و علاوه بر درمان با داروهای غیرمسکن، درمان‌های غیردارویی نیز می‌توانند نقش زیادی در مهار آن داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha