سلامت نیوز: معاون داروی سازمان غذا و دارو از ظلم بانکها به شرکتهای دارویی گله کرد و گفت: کمبودهای دارویی ریشه در ضعف مدیریت داخلی داشت. در برهه‌ای ذخیره برخی داروها به یک هفته هم رسید اما اکنون برای ۵ ماه ذخیره دارویی داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شمس‌ علی رضا‌زاده امروز در نشست خبری که با موضوع تشریح وضعیت دارویی کشور در خبرگزاری نسیم برگزار شد گفت: از ابتدای سال کمبودهای جدی دارو اتفاق افتاد این کمبودهای دارویی زیاد بود و حدود 360 قلم دارو را شامل می شد.

وی ادامه داد: در سال 91 بعد از دو نرخی شدن ارز مرجع و مبادلاتی سیستم دوگانه‌ای برای تخصیص ارز اتفاق افتاد که تعدادی از شرکت‌ها بر این اساس به موقع پولشان را نگرفتند تا به فروشندگان ارسال کنند.از سوی دیگر سردرگمی و مشکلات جابه‌جایی پول اتفاق افتاد.

رضازاده گفت: در ماههای گذشته داروخانه‌ها از منابعی که داشتند استفاده کردند به طوری که از اواخر سال 91 کمبودهای شدیدی را احساس کردیم.

معاون داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به عزم جدی که از سوی وزارت بهداشت و شورای عالی امنیت ملی برای تأمین دارو در ابتدای سال انجام شد گفت: از سوی دیگر قیمت‌گذاری دارو نیز مهم بود.ارز دارو قبل از سال ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی بود اما بعد از سال محموله‌های دارویی که با ارز مرجع وارد می‌شدند ترخیص نشدند چون مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی را باید پرداخت می‌کردند.

رضازاده تصریح کرد: بنابراین شرکت‌های دارویی با کمبود نقدینگی دچار مشکل شدند و تولید دارو متوقف شد. از اواسط اردیبهشت‌ به صورت جدی پیگیر ماجرا بودیم و اولین کار برای حرکت چرخه داروسازی اصلاح قیمت‌ها بود.

وی گفت: اولین اصلاح قیمتها را 25 اردیبهشت‌ اعلام کردیم که روی حدود 30 قلم داروی تولید داخل انجام گرفت که دست صنعت مقداری باز شد و تولیدات داخلی به بازار سرازیر شدند.در نتیجه شرکت‌های دارویی نیز که پول تأمین مواد اولیه را نداشتند تکلیفشان مشخص شدند و مابه‌التفاوت را پرداخت کردند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو تعاملات انجام شده با بانک مرکزی را عاملی برای بهبود وضعیت ترخیص کالاها عنوان کرد و گفت: بخش عمده‌ای از محصولات آماده به مصرف به دلیل نوسانات ارز که در گمرک مانده بودند، ترخیص شدند و هم اکنون علی‌رغم کمبودهای چند ماهه در بازار دارویی ذخایر شرکت های پخش و داروسازی به کمترین حد خود رسیده است.

* کمبود جدی در 60 قلم داروی کشور


وی گفت: در مورد حدود 50 تا 60 قلم دارو کمبود جدی وجود دارد که البته در بازار موجودی داریم اما نیاز به اطلاع‌رسانی دارد که از مسیر 1490 اطلاع‌رسانی شده و مردم به آن دارو دسترسی داشته باشند.

* تهیه لیست 120 قلم دارویی که کمبود جدی دارند


رضازاده گفت: همچنین لیست 120 قلم دارویی که کمبود جدی داشت را بررسی کردیم و به شرکت‌های فوریت وارداتی اعلام کرده‌ایم تا آنها را تأمین کنند.

وی افزود: همه این اقلام دارویی در خرداد‌ تأمین شده و به صورت نقد آنها را خریداری کرده‌ایم بنابراین مشکلات مطرح شده در مورد کمبود‌ها بیشتر داخلی بوده تا خارجی و برون‌مرزی.

معاون داروی سازمان غذا و داروی با بیان اینکه هر دارویی را که بتوانیم پولش را تأمین کنیم وارد خواهیم کرد گفت: در این میان بانک‌های عامل کشور ظلمی را در حق شرکت‌های دارویی کردند. آنها 130 درصد معادل ریالی ارز را که به شرکت‌ها برای تخصیص ارز می‌دانند بلوکه کردند. برخی همچنان این رویه را ادامه می‌دهند و برخی نیز از طریق بانک مرکزی پیگیری شده‌اند.

* داروی بیماران هموفیلی همچنان در گمرک


رضا‌زاده گفت: در مورد داروی بیماران خاص به غیر از فاکتور 8 بیماران هموفیلی که دو ماه است در گمرک مانده بقیه داروها تأمین شده است.

وی ادامه داد: در مورد بیماران تالاسمی نیز مشکل و کمبود جدی نداریم. دسفرال دارویی که از فهرست یارانه‌ها حذف شده بود ما را در تأمین دارو در مضیقه گذاشت و مجبور شدیم. دسفرال خارجی تهیه کنیم که بخشی از آن توزیع شده و بخشی در حال حمل است.

رضا‌زاده گفت: قرار شده برای بیمارانی که الزاماً باید داروی خارجی استفاده کنند و مشابه داخلی عارضه جدی دارد و اثر‌بخشی لازم را ندارد از لیست یارانه‌ها حذف نشود و مجوز تأمین آن داده شود.

رضازاده گفت: خط تولید داروی بیماران تالاسمی در سه شرکت داخلی آماده شده است مواد اولیه را تولید کرده‌اند. بخشی را به بازار داده‌اند اما منابع مالی محدود است و برای مدیریت منابع علاقه‌مندیم که به سمت محصولاتی با هزینه کم که کیفیت مشابه‌ای دارند، برویم.

رضا‌زاده گفت: با اطلاعاتی که بنده دارم دو شرکت دارویی تولید و توزیع دارای دسفرال را آغاز کرده البته واردات را قطع نمی‌کنیم و برای اطمینان برای داروهایی که تک‌منبع هستند و فهرستش را تهیه کرده‌ایم مشابه خارجی را نگه می‌داریم.

* تهیه لیست داروهای تک منبعی


وی گفت: فهرست داروهای تک منبعی که نیاز به داروهای وارداتی آنها همیشه وجود دارد، ظرف یکی دو روز آینده تهیه می‌شود و برای داروهای داخل و وارداتی که فقط یک منبع تولید دارند تولید‌کننده و وارد‌کننده دوم را به لیست اضافه خواهیم کرد.

وی گفت: در تأمین منابع داروی دسفرال راه را نبسته‌ایم و به شرکت تأمین کننده اعلام کردیم. بیش از درصدی که قرار بود یعنی به جای 10 درصد 20 درصد ورود دارو را در نظر گرفتیم و تا زمانی که مطمئن نباشیم تولید داخل قابل تحمل برای بیماران نشده منابع خارجی را قطع نمی‌کنیم.

* حل مشکل دسفرال ظرف چند روز آینده


معاون داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: مشکل داروی بیماران تالاسمی در چند روز آینده حل می‌شود و اگر مشکل داروی تولید داخل حل نشود، مجوز واردات را می‌دهیم چون ما مدافع حقوق بیماران تالاسمی هستیم.

وی در مورد کمبودهای دارویی در داروخانه‌های پر رفت و آمد گفت: این داروخانه‌ها که محل مراجعه بیماران هستند به دلیل فروش بالا با کمبود مواجه می‌شوند آنچه از سطح عمومی و تماس 1490 دریافت کرده‌ایم همان 60 قلم را کمبود داریم.

رضازاده گفت: آماری که شرکت‌های پخش در سال گذشته داده‌اند برای 50 روز موجودی بوده اما اکنون 80 روز ذخیره دارویی دارند و میزان مراجعه برای شرکت‌های تولیدی با هدف عقد قرارداد افزایش یافته است.

* عطش سه ماهه دارویی در کشور


وی گفت: نسبت به داروهایی که کمبود آنها را احساس می‌کنیم. عطش سه ماهه‌ای ایجاد شده است. ذخایر دارویی ته کشیده بود و داروخانه‌ها برای ۲ تا ۳ ماه دارو ذخیره داشتند حتی به یک هفته هم رسیده بود.

رضازاده به دلیل اینکه کمبودهای دارویی طولانی مدت شده بود.عطش زیادی برای پرکردن ذخایر وجود دارد و برای مدیریت کردن مراجعه کنندگان میزان درخواست ۳ تا 5 ماه بیماران را گاهی یک ماهه می‌کنند و بیماران احساس می‌کنند کمبود وجود دارد.

* افزایش 20 تا 67 درصدی قیمت دارو


رضازاده در مورد افزایش قیمت داروها گفت: قیمت‌ها را زیاد نمی‌کنیم آنها را اصلاح می‌کنیم. با توجه به گرانی مواد، هزینه‌های جاری در شرکت‌ها و تورم، سود شرکت‌ها ثابت است اما هزینه‌ها افزایش می‌یابد این افزایش قیمت منطقی است و ما هزینه‌ها را آنالیز کردیم و متوسط گرانی دارو در سال گذشته 15 تا 20 درصد بوده است.

وی گفت: امسال افزایش قیمت ارز و تغییر آن از مرجع به مبادلاتی را داشتیم که تأثیر زیادی روی مواد اولیه داشت و از 20 تا 67 درصد قیمت دارو را که بیشتر به آنتی‌بیوتیک‌ها مربوط بود، افزایش داد.

رضازاده گفت: برخی اقلام خاص وارداتی که برای مصرف 15 روز تا یک ماه با ارز آزاد و به صورت مقطعی وارد شده بود نسبت به سال گذشته 200 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با اشاره به افزوده شدن 53 قلم دارو به لیست بیمه‌ای گفت: در گذشته دارو را خریداری می‌کردیم، پولش را پرداخت می‌کنیم و درصدی به عنوان قیمت فروش را بیمار می‌داد و 70 درصد را بیمه پرداخت می‌کرد اما اکنون قرار شده یارانه به حساب بیماران خاص اختصاص یابد.

رضازاده گفت: از چهار ماه پیش بحث پرداخت یارانه به حساب بیمار که معلوم نبود کفاف می‌دهد یا نه تغییر کرد و قرار شد یارانه به صورت کامل در اختیار بیمه قرار گیرد و تمام هزینه‌ها را منهای سهم بیمه به بیمه پرداخت کنیم و یکجا بیمار دارو را با نرخ قبلی دریافت کند.

وی گفت: بنابراین برای بیماران سرطانی و صعب‌العلاج یک حداقلی را که توان پرداخت دارند تهیه می‌کنیم این مسئله در حال انجام است و تا پایان ماه قطعی می‌شود.

رضازاده گفت: در حال حاضر که به بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان که بخشی از مابه‌التفاوت قیمت دارو را پوشش نداده‌اند، اعلام کرده‌ایم تا بیماران  خاص که از 25 اردیبهشت‌ تا 18 تیر مابه‌التفاوت را پرداخت کرده‌اند از طریق سیستم پرداخت یارانه دولت این مابه‌التفاوت به حسابشان واریز می‌شود و در حال حاضر در مرحله مشخص کردن شماره حساب بیماران هستیم.

معاون داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: از ابتدای مرداد‌ یارانه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و 523 هزار قلم دارو که برای بیماران خاص موجود است برای بیمه تأمین اجتماعی 2 میلیارد و 900 میلیون تومان در نظر گرفته شده و اقداماتش انجام شده است.

* 200 داروخانه منتخب توزیع داروهای کمیاب را به عهده می‌گیرند

وی تمرکز در توزیع دارو را یک معضل دانست و گفت: برای 15 تا 20 داروخانه دولتی که محل عرضه داروهای کمیاب هستند برای افزایش سطح دسترسی و عدم سرگردانی بیماران جلسه‌ای را تشکیل دادیم تا داروخانه‌های معین و منتخب که 200 داروخانه در سطح تهران هستند بر اساس درخواست خود مشخص می‌شوند که در مواقع کمبود سهمیه داروهای کمیاب به آنها داروی بیشتری داده شود.

رضازاده گفت: طبق توافقی که با شرکت‌های بیمه پس از انتقال یارانه انجام شده با داروخانه‌هایی که محل توزیع داروهای گران هستند حداکثر ظرف یک ماه باید با با این داروخانه تصفیه حساب کنند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه دو ماه طول می‌کشد تا بازار دارویی اشباع شود گفت: سال گذشته کل خرید داروهای وارداتی 800 میلیون دلار بود که 650 میلیون دلار تاکنون برای داروهای وارداتی ارز تخصیص داده شده است. البته دو سوم آن پرداخت شده است.

رضازاده ادامه داد: برای مواد اولیه نیز 250 میلیون دلار تخصیص داده‌ایم و بالغ بر 350 میلیون دلار دیگر نیز برای ماده اولیه دارو ارسال کرده‌ایم.

* ذخیره 6 ماهه دارو


رضازاده گفت: تا دو ماه آینده بیش از 6 ماه ذخیره دارویی و 9 ماه ذخیره تولید داخل از نظر مواد اولیه داریم و موجودی الان بیش از 4 تا 5 ماه است.

وی گفت: در حال حاضر محدودیتی را برای وارد کردن مواد اولیه داروهای تولید داخل نداریم به آنها مجوز می‌دهیم با ارز مبادله‌ای تخصیص را انجام می‌دهیم تا قیمت‌ها تثبیت شود و به طور متوسط به اندازه 150 درصد نیاز مصرف سالانه مجوز خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha