سلامت نیوز : درحالی که معاون داروی سازمان غذا و دارو از کنترل بازار دارو خبر می‌دهد، اما رییس مرکز تحقیقات بیولوژیک کشور با انتقاد از تامین بازار دارویی با واردات گفته است ایران بزرگ‌ترین وارد‌کننده داروست.

فریدون مهبودی، رییس مرکز تحقیقات بیولوژی کشور و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران در این‌باره به شفاآنلاین گفت: یکی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو است. بنابراین وزیر بهداشت باید برای تامین داروی مورد نیاز کشور اقدامی انجام دهد.

اما متاسفانه مسوولان وزارت بهداشت ما، بیشتر تامین را به واردات ترجمه می‌کنند. حال آنکه تامین یعنی ایجاد امنیت در به‌دست‌آوردن و در اختیار قرار دادن دارو که از طریق حمایت از تولید داخل امکان‌پذیر است. به گفته او تا امروز تمام تلاش‌ها برای واردات دارو بوده و در این رابطه می‌گوید: همین امر باعث شده کشور ما نسبت به جمعیت به بزرگ‌ترین وارد‌کننده دارو در دنیا تبدیل شود.

تامین امنیت دارویی از طریق حمایت از تولید داخل بسیار پایدارتر از واردات دارو است. در حال حاضر نیز ما توان تولید نیمی از محصولات دارویی با استفاده از بیوتکنولوژی را در داخل کشور داریم اما متاسفانه حمایتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. مهبودی همچنین گفت: ما برای تامین نیاز واقعی مردم در زمینه دارو سالانه به حدود یک‌میلیون‌دلار واردات دارو احتیاج داریم که اگر مشکل تعرفه حل شود با درآمد حاصل از این میزان واردات می‌توان به وزارت دارایی و بیمه‌ها و حتی خود وزارت بهداشت کمک کرد و این وزارتخانه که به یک مصرف‌کننده تبدیل شده می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.

از سوی دیگر جانشین فرمانده مرزبانی از قاچاق دارو توسط کوله‌بران خبر داده است: بیشترین داروهای قاچاق از مرزهای غربی کشور وارد می‌شود. سردار احمد گراوند در این‌باره
 گفت: وضعیت مشخصی در مورد قاچاق دارو از مرزهای کشور نداریم. در سال‌جاری مقادیر زیادی دارو در کردستان و آذربایجان غربی کشف و ضبط شد. در بررسی‌های اولیه مشخص شد بسیاری از این داروها به‌عنوان پیش‌ساز موادمخدر صنعتی وارد کشور شده است. در آخرین عملیات‌ها، ماموران موفق به کشف 670کیلوگرم پیش‌ساز در سردشت و 70کیلوگرم در کردستان شدند.

جانشین فرمانده مرزبانی درخصوص قاچاق دارو از هند و پاکستان گفت: تاکنون موردی از کشف محموله بزرگ داروی قاچاق در شرق کشور یا دریا نداشته‌ایم اگرچه ممکن است در مقیاس‌های کوچک قاچاق وجود داشته باشد. بیشتر قاچاق دارو توسط کوله‌بران غیرمجاز از غرب کشور است که مرزبانان در صورت مشاهده، با آن برخورد می‌کنند. این افراد با دریافت بهای ناچیزی کالای قاچاق را از آن‌سوی مرزها وارد کشور می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha