دمای هوای کشورمان نیز به نسبت ۵۰ سال گذشته بین نیم تا كمتر از یک درجه افزایش یافته است و در ۹۰ سال آینده ۳ تا ۵ درجه دمای هوا افزایش می‌یابد و این مساله بسیار خطرناک و جدی است.

افزایش ۳ تا ۵ درجه دمای ایران در ۹۰ سال آینده/ تشدید وقوع سیل در كشور
سلامت نیوز : مسئول گروه پژوهش تغییر اقلیم پژوهشکده مشهد، گفت: دمای هوای کشورمان نیز به نسبت ۵۰ سال گذشته بین نیم تا كمتر از یک درجه افزایش یافته است و در ۹۰ سال آینده ۳ تا ۵ درجه دمای هوا افزایش می‌یابد و این مساله بسیار خطرناک و جدی است.

ایمان بابائیان در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به اینکه در ۱۵۰ سال گذشته همزمان با انقلاب صنعتی شاهد گرم شدن ۷ /۰ درجه‌ای کره زمین هستیم، اظهار کرد: به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای آلاینده شاهد افزایش دمای هوا در کره زمین هستیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش دمای هوا تاثیرات متعددی بر اقلیم داشته است كه ادامه‌دار خواهد بود، تصریح کرد: افزایش بارش‌های شدید و سنگین به صورت سیل آسا، افزایش وقوع سیل و بی‌اعتمادی به بارش‌ها ازجمله پیامد گرم شدن دمای هواست. به گونه‌ای که ما شاهد تغییر میزان بارش در فصول هستیم. برای نمونه بجای آغاز بارش باران در ابتدای فصل پاییز شاهد بارش باران در اواخر فصل هستیم.

مسئول گروه پژوهش تغییر اقلیم پژوهشکده مشهد با بیان اینکه افزایش دما در شیوع تمام بیماری‌های گیاهی و انسانی از جمله مالاریا تاثیرگذار است، تصریح کرد: در چند سال اخیر شاهد بارش‌های سیل آسا در کشورمان هستیم به گونه‌ای که به جای بارش باران در یک فصل در یک مقطع زمانی بیش از اندازه باران می‌آید و موجب سیل می‌شود. این تغییر اقلیم در طوفان‌های دریایی نیز تاثیرگذار بوده است.

بابائیان با اشاره به اینکه تغییر اقلیم موجب شده است تا بارشی که در طول یک سال باید رخ دهد، در طول یک روز انجام شود و روند بی‌اعتمادی نسبت به بارش‌ها را افزایش داده است، اعلام کرد: این رویه مناسبی برای ذخیره آب نیست و باید مطالعات دقیقی در این باره صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید مطالعات دقیقی درباره تاثیرات تغییر اقلیم در محصولات کشاورزی صورت گیرد، گفت: در خراسان رضوی و جنوبی کشت زعفران داریم که با افزایش دما یا کاهش بارش اثرات مخربی در این نوع محصول می‌گذارد باید مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد تا در بخش کشاورزی آسیب پذیر نشویم، چراکه در ۳۰ سال آینده نیاز آبی محصولات کشاورزی ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

مسئول گروه پژوهش تغییر اقلیم پژوهشکده مشهد با اشاره به اینکه تغییر اقلیم بر افزایش گرد و غبار تاثیرگذار بوده است، گفت: گرد و غبار موجب شده است تا بیماری‌های ریوی و تنفسی زیاد شود و امکان افزایش بیماری را به صورت تساعدی افزایش داده است.

بابائیان درباره جمع آوری آب‌های سطحی در شهر‌ها در زمان بارش باران‌های سیل آسانیز، گفت: باید با برنامه ریزی شهری شرایط رابرای جمع آوری این آب‌ها فراهم سازیم در غیر این صورت فرصت جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آبها را از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه دمای هوای کشورمان نیز به نسبت ۵۰ سال گذشته بین نیم تا كمتر از یک درجه افزایش یافته است، گفت: توسط سیستم‌های پیش بینی کلی وضعیت آب و هوایی می‌توانیم بگوییم در ۹۰ سال آینده ۳ تا ۵ درجه دمای هوا افزایش می‌یابد و این مساله بسیار خطرناک و جدی است.

مسئول گروه پژوهش تغییر اقلیم پژوهشکده مشهد با اشاره به اینکه وقتی ۷ /۰ درجه افزایش دما تبعات سنگینی از جمله آب کردن یخ‌های قطبی را داشته است، قطعا گرم شدن بیش از این تبعات بیشتری برای زمین، انسان‌ها و محصولات كشاورزی خواهد داشت، افزود: این گرما موجب شده است تا بخشی از کره زمین ازجمله ماداگاسکار و جزایر سلیمان زیر آب برود. بدون شک در صورتی که نسبت به این مساله بی‌توجه باشیم خطرات جدی تری زمین را تهدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha