یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7852

مشكلات نظام سلامت، مختص به كشور ما نیست و پزشكان در هر كشوری با مشكلات خاصی روبه‌روهستند.

 این مشكل برای پزشكان اروپایی هم وجود دارد و به‌عنوان مثال در كشور بلژیك، دستمزدهای پایین پزشكان عمومی سبب شده تا این افراد بیشتر به سمت تخصص گرفتن گرایش پیدا كنند و همین موضوع نیز مسبب آن شده كه كمبود پزشك خانوادگی در بلژیك به وجود آید.

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، تعداد پزشكان عمومی در بلژیك كم شده و به همین دلیل آمار پزشكان خانوادگی نیز كاهش یافته است.

 بر اساس آمارها، در سال گذشته تنها ۹۴ نفر از ۳۷۳ پزشكی كه در بلژیك فارغ‌التحصیل شدند تصمیم گرفتند پزشك خانواده شوند و باقی آنها ترجیح دادند ادامه تحصیل داده و پزشك متخصص شوند؛ چرا كه متخصصین در بلژیك مانند سایر كشورها درآمد و مزایای بیشتری دارند.

 البته مشكل اینجاست كه بر اساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی كه در دهه ۱۹۹۰ انجام شده، بلژیك سالانه به ۱۸۰ پزشك عمومی نیاز دارد. بر اساس همین برنامه‌ها این كشور سالانه به ۲۴۰ پزشك متخصص هم نیاز دارد. اما بر اساس آمار، سال گذشته تنها ۳۷۳ پزشك از دانشگاه‌های بلژیك فارغ‌التحصیل شدند كه نزدیك به ۵۰ نفر كمتر از تعداد برنامه‌ریزی شده است.

 گفتنی است در بلژیك، پزشكان متخصص ۳ برابر بیشتر از پزشكان عمومی درآمد دارند و گذشته از آن ریزه كاریها و دردسرهای پزشكان خانوادگی را هم ندارند و درحالی كه وزیر بهداشت بلژیك با افزودن دستمزد پزشكان عمومی و دادن امتیازهای گوناگون به آنها تلاش كرده است تا این شغل را جذاب و سودمند نشان دهد، ولی دانشجویان پزشكی همچنان ترجیح می‌دهند به درآمدهای بالاتر بیندیشند.

بر اساس یك نظرسنجی، پزشكان بلژیكی دوست دارند دستمزد خودشان را افزایش بدهند زیرا ساعت‌های كاری آنها زیاد و نامنظم بوده و ممكن است كه در آینده نزدیك پزشكان دستمزد خود را برای معاینه در برخی ساعات روز افزایش بدهند.

این نظرسنجی به شكایت از پزشكان اشاره می‌كند كه شمار زیادی از بیماران را پس از ساعت ۶ شب ویزیت می‌كنند و دیروقت به خانه بر می‌گردند. به نوشته مجله پزشكی هلندی زبان De Artsenkrant چاپ بلژیك، پزشكان در این كشور زمان كار مشخصی ندارند و ۲۵ درصد از بیماران خود را شب‌ها معاینه می‌كنند.

 به نوشته این مجله، آمار مزبور با سایر كشورهای اروپایی فرق زیادی دارد و به پزشكان بلژیكی فشار بیشتری وارد می‌شود. بر اساس همین گزارش، ۴۰ درصد از پزشكان گفته‌اند كه افزایش دستمزدها روش خوبی برای جلب رضایت آنهاست تا با دلگرمی بیشتری به كار خود ادامه دهند. آنها همچنین معتقدند كه فرهنگ‌سازی هم در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد.

 از سوی دیگر، شمار دانشجویانی كه در سال اول پزشكی درس می‌خوانند هم امسال در بلژیك كم و بیش ۱۵ درصد كاهش داشته است. بر اساس گزارش‌ها، نام نویسی در تمامی دانشگاه‌های بلژیك در رشته‌های پزشكی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد كم شده است.

در عوض، دانشجویان رشته‌های بیومدیكال در این كشور در حال افزایش هستند. علت هم این است كه در نظام آموزشی بلژیك، دانش آموزانی كه در كنكور پزشكی رد شده‌اند با شركت در رشته‌های بیومدیكال پس از یك سال در لیست انتظار رشته پزشكی قرار می‌گیرند و درصورت خوش شانسی به رشته‌های پزشكی وارد می‌شوند.
 
    
      
  
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha