سلامت نیوز : بخشی از داروهای حیاتی متوقف مانده در گمرک ترخیص شد.یکی از مهم ترین اخباری که در طول یک ماه گذشته در کشور مطرح بود، بحث کمبود دارو و نیاز مبرم بیماران به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج به داروهای حیاتی بود. یکی از بحث برانگیزترین این اخبار، دپوی حجم قابل توجهی از محموله های دارویی و مواد اولیه تهیه دارو در گمرک بود که هر روز نقل محافل خبری می شد. با پیگیری های متعدد و شنیدن اظهارات مسئولان نخ ماجرا به بانک مرکزی ختم می شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ با توجه به تبدیل ارز مرجع به ارز مبادله ای و نیاز به پرداخت مابه  التفاوت مربوطه از سوی شرکت های واردکننده دارویی به بانک مرکزی؛ اسناد مورد نیاز برای ترخیص محموله های دارویی بدون دریافت نامه ای مربوط از بانک مرکزی تکمیل نمی شد و در نتیجه گمرک امکان ترخیص محموله های دارو را نداشت. وخامت شرایط وقتی آشکار شد که بیماران به خاطر نبود داروی کافی در شرایط بحرانی قرار گرفتند. ازجمله بیماران تالاسمی، کلیوی، هموفیلی و بسیاری دیگر از بیماران مزمن که در شمار بیماران خاص تعریف نمی شوند. ولی با شرایط بسیار دشواری دست به گریبان هستند.

از سوی دیگر کمبود داروهای بیهوشی یا برخی تجهیزات پزشکی نیز موجب انتقادهای شدید اصناف و انجمن های مختلف پزشکی در کشور شد. در چنین شرایطی گاهی اخباری مبنی بر بی اطلاعی برخی مسئولان نیز چهره ماجرا را نازیباتر می ساخت؛ برای مثال در تاریخ 4.25 معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با ایسنا از انباشت مواد اولیه دارویی در گمرک اظهار بی اطلاعی کرد و یک عضو اتحادیه واردکنندگان دارو این اظهارنظر را رد کرد. این در حالی بود که در تاریخ ۲۶ تیرماه به نقل از همین خبرگزاری، رئیس انجمن بیهوشی اظهار کرد: بحث بر سر کمبود یک یا دو قلم دارو نیست بلکه مجموعه ای از داروهای بیهوشی باید در دسترس باشد تا بتوان امور درمانی و اعمال جراحی مردم را پیش برد.مدیرعامل کانون هموفیلی نیز ۳۰ تیرماه در گفت وگو با خراسان تصریح کرد: اصلا داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی در کشور موجود نیست و وضعیت این بیماران بحرانی است.

وی با اشاره به پیگیری های گسترده ای که برای رفع این بحران با مسئولان مختلف در مجلس، وزارت بهداشت و دفتر ریاست جمهوری انجام داده است گفت: در این شرایط اداره نظارت بر غذا و دارو همراهی می کند ولی بانک مرکزی حاضر به همکاری نیست.این شرایط در حالی است که ۲ تن از معاونان گمرک از آمادگی گمرک برای ترخیص داروها در برابر حداقل اسناد موردنیاز خبر دادند و معاون فنی گمرک به خراسان گفت واردکنندگان برای پرداخت مابه التفاوت  ارز مشکل دارند و نمی توانند تاییدیه لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند.این مقام مسئول از پیشنهادهایی که بارها برای رفع این مشکل مطرح کرده اند، سخن گفت که براساس آن با توجه به پرداخت ۶۵درصد کل هزینه از سوی واردکنندگان ۵۰درصد محموله های دارو ترخیص می شود تا ۱۰۰ درصد داروها به خاطر تنها بدهی ۳۵ درصدی شرکت ها در گمرک نماند.

تعلل در همکاری از سوی برخی مسئولان به ویژه بانک مرکزی در حالی است که براساس برخی گزارش های منتشر شده این نگرانی وجود دارد که انباشت بیش از حد دارو در گمرک ها به فاسد شدن و از بین رفتن این داروها منجر شود. در پی بروز این شرایط معاون فنی گمرک دیروز از ترخیص بخشی از داروهای حیاتی از گمرک خبر داد و به خراسان گفت: هنوز بخش قابل توجهی از داروها در گمرک وجود دارد و تنها بخشی از داروها آن هم بدون دریافت کد رهگیری از بانک مرکزی برای رفع مشکل بیماران ترخیص شد.وی با اشاره به تفاهم نامه  ای مربوط به سال های گذشته بین گمرک و وزارت بهداشت که هنوز معتبر است، افزود: براساس این تفاهم نامه در صورت تعهد وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو گمرک آمادگی دارد برای ترخیص دارو اقدام کند.

در همین حال معاون سازمان غذا و دارو نیز از ترخیص «فاکتور ۸» که مورد نیاز بیماران هموفیلی است، خبر داد و به فارس گفت: با همکاری های انجام شده فاکتور ۸ مورد نیاز بیماران، از گمرک ترخیص شد و بقیه داروهای مانده در گمرک نیز طی روزهای آینده ترخیص می شود.رضا زاده افزود: برای برطرف کردن این مشکل جلسه ای با مسئولان بانک مرکزی داشتیم و راهی پیدا شد که با همکاری بیمه ها، در صورتی که بیمه ها مطالبات خود را پرداخت کنند، این مطالبات در اختیار شرکت های پخش دارو قرار گیرد و با رفع مشکل نقدینگی این شرکت ها زمینه ترخیص این داروها فراهم شود.وی ارزش ۶۰میلیون یورویی داروهای مانده در گمرک را تایید نکرد و میزان آن را کمتر از این مقدار دانست و گفت: البته هنوز منبع تامین مالی جبران این کمبود نقدینگی دربیمه ها مشخص نشده است و منتظر رفع این مشکل هستیم تا هرچه زودتر و طی روزهای آینده، این داروها نیز از گمرک ترخیص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha