سلامت نیوز : معاون سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه مردم به افرادی که به طور انفرادی اقدام به تبلیغات محیطی و یا چاپ آگهی در روزنامه‌ها می‌نمایند، اعتماد نکنند، گفت: فقط مراکزی می‌توانند خدمات ارائه دهند که از وزارت بهداشت مجوز داشته باشند. در این صورت اگر مشکلی پیش بیاید قابل پیگیری است.

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه شکل‌گیری مراکز ارائه‌ کننده خدمات پرستاری در منزل ریشه در نیاز جامعه داشت، عنوان کرد: اکنون نیاز مردم به دریافت خدمات حرفه پرستاری در منزل به دلایلی چون پیرتر شدن جمعیت و ضرورت مراقبت از سالمندان یا بیمارانی که برای رفت وآمد دچار مشکل هستند، بیشتر شده است.

وی افزود: از سوی دیگر خدمات پرستاری ارتقا یافته و می‌توان از این خدمات در منازل نیز بهره‌مند شد.

شریفی‌مقدم با تاکید بر اینکه اگر خدمات پرستاری از کانال‌های معتبر و مجاز دریافت نشود، ممکن است با تبعاتی همراه شود، اظهار کرد: برخی اقدام به چاپ کارت‌های تبلیغاتی می‌کنند و خدماتی را در آن درج می‌کنند که لزوما همه آن‌ها در شرح وظایف و اختیارات آن فرد نیست.

مراکز مدعی ارائه خدمت پرستاری در منزل با مجوز بهزیستی قانونی نیستند

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه مراکزی نیز مشغول فعالیت هستند که ادعا می‌کنند از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: شمار چنین مراکزی کم نیست. این در حالی است که هر کس قصد ارائه خدمات پرستاری در منزل دارد باید از وزارت بهداشت مجوز گرفته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون مرجعی وجود ندارد که مردم بتوانند فهرست مراکز مجاز را از طریق آن دریافت کنند و چون آگاهی لازم را ندارند، به همین افراد غیرمجاز اعتماد می‌کنند. از همین رو سازمان مکاتباتی را با وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و هیات مدیره‌های پرستاری هر استان آغاز کرد و اکنون در حال جمع‌آوری مستندات و شناسایی مراکز مجاز است.

معاون سازمان نظام پرستاری ضمن اعلام برخورد با متخلفان ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل، عنوان کرد: میزان تخلف در این حیطه بالاست و گزارش‌های مختلفی در این خصوص به دست ما می‌رسد.

شریفی‌مقدم ادامه داد: اگر مراکز مجاز نباشند پیگیری موارد تخلف یا آسیب به بیمار و یا مواردی چون سرقت از منزل و مانند آن بسیار مشکل می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار به مردم توصیه کرد تنها از مراکز مجاز خدمت بگیرند.

شریفی‌مقدم درباره نحوه شناسایی این مراکز مجاز توضیح داد: هنوز فهرست مراکز مجاز کامل نشده است تا بر روی خروجی پایگاه اینترنتی سازمان نظام پرستاری قرار بگیرد، ولی تا زمان تکمیل فرآیند ساماندهی، مردم وقتی برای اولین بار قصد عقد قرارداد دارند، باید به محل مرکز، مراجعه کنند و حتما مجوزش را که از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همان منطقه صادر و در مرکز نصب شده است، رویت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha