ارزیابی بالینی و معاینه بیماران مشكوك به سندرم آپنه (وقفه تنفسی)انسدادی تنفسی حین خواب برای تعیین علت موثر در ایجاد آن جهت ارایه درمان ضروری است.

دكتر علی‌محمد اصغری، متخصص گوش و حلق و بینی و سر و گردن در گفت‌و‌گو با ایسنا، درخصوص اهمیت ارزیابی بالینی بیمار با آپنه انسدادی حین خواب، گفت: بیمار با آپنه (وقفه تنفسی) انسدادی حین خواب معمولا با دو گروه علایم و شكایت مراجعه می‌كنند كه این علایم شامل مشكلات هنگام خواب ویا بیداریست كه علایم حین خواب برای آپنه‌های انسدادی خواب ویژگی بیشتری نسبت به علایم روزانه دارد.

وی خرخر، آپنه تنفسی، احساس خفگی، تنگی نفس، بی‌قراری، شب ادراری، ریفلاكس، آبریزش دهان و تعریق را از علایم شبانه حین خواب در این بیماران عنوان كرد و ادامه داد: خواب آلودگی، خستگی، سردرد صبحگاهی، كاهش تمركز فكر، كاهش میل و توانایی جنسی، تغییرات شخصیتی، كاهش مهارت، توجه و افسردگی نیز از علایم روزانه یا هنگام بیداری این مشكل است كه می‌تواند در اثر سایر اختلالات خواب نیز به وجود آید.

عضو مركز تحقیقات گوش و حلق و بینی و سرو گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران خرخر را شایعترین شكایت این بیماران یا افراد نزدیك به آنان ذكر كرد و افزود: خرخر افرادی كه دچار آپنه می‌شوند معمولا بلند بوده و با حملات آپنه متناوبا منقطع و مجددا شروع می‌شود.

وی همچنین وقفه‌های تنفسی حین خواب، احساس خفگی بیمار و تنگی نفس و برخاستن از خواب به صورت وحشت زده ر ا ازدیگر علایم این بیماران عنوان كرد وادامه داد: بی‌قراری و حركت متوالی فرد در حین‌خواب، بیدار شدن مكرر برای ادرار كردن(اجابت مزاج) وتعریق حین خواب نیز در این بیماران شایع است. همچنین ریفلاكس مری- معده و ریزش بزاق روی بالش به علت بازماندن دهان هنگام خواب نیز در این گروه بیماران مشاهده می‌شود.

دكتر اصغری در ادامه با اشاره به خواب‌آلودگی به عنوان شایع ترین شكایت روزانه این بیماران گفت: این مساله به علت قطعه‌قطعه شدن (Fragmentation) خواب به دنبال حملات آپنه‌ای و هیپوپنه رخ می‌دهد.

وی معاینه بالینی این بیماران را برای بررسی برخی ارگانها از نظر اتیولوژی و معاینه قسمتهای دیگر از نظر عوارض بیماری ضروری برشمرد و افزود: اندازه گیری قد و وزن، دور گردن، وضعیت فك فوقانی و تحتانی به خصوص به لحاظ زبان، كام نرم، زبان كوچك، چین‌های حلقی، لوزه‌ها، بینی، نازوفارنكس و اپیگلوت ضروری است همچنین باید فشارخون، قلب، ریه و تغییرات خلق‌وخو و شخصیت به جهت یافتن عوارض آپنه انسدادی بررسی شود.

اصغری در ادامه معاینه تیروئید و پرسش به لحاظ وجود علایم كم‌كاری تیروئید و معاینه فرد از نظر ابتلا به آكرومگالی را حایز اهمیت دانست و هر دو اختلال مذكور را به عنوان اتیولوژی آپنه مطرح كرد.

وی در پایان ارزیابی بالینی و معاینه بیماران مشكوك به سندرم آپنه انسدادی تنفسی حین خواب جهت تعیین علت یا عوامل دخیل در ایجاد آن، بررسی وجود یا نبود عوارض وانتخاب روش صحیح درمان را بسیار با اهمیت عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha