جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 79014
سلامت نیوز: یک دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، اظهار کرد: روش‌های درمانی فیزیوتراپی به دلیل وارد نکردن دارو به بدن، عوارضی به دنبال نخواهد داشت.

دکتر امیرمسعود عرب در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اختلالات اسکلتی عضلانی در بدن با توجه به شیوع گسترده در جامعه، همچنین بیماری‌های نورولوژی و عصبی که شامل اختلالات سیستم عصبی، سکته مغزی، پارگی اعصاب محیطی پارکینسون و ام اس می‌شود، از بیماری‌هایی است که برای درمان آن از فیزیوتراپی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله دیگر بیماری‌هایی که با استفاده از فیزیوتراپی قابل درمان است، اختلالات ریوی، قلبی و عروقی برای کسانی است که دچار بیماری‌های قلبی هستند و با استفاده از تمرین‌های توانبخشی بهبود پیدا می‌کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی علوم بهزیستی و توانبخشی درباره بیماری‌های ریوی و درمان آن با فیزیوتراپی، گفت: بیمارانی که به لحاظ ریوی دارای مشکل تنفسی هستند و افرادی که عضلات تنفسی آنان پس از عمل جراحی به دلیل بیهوشی دچار مشکل شده‌اند می‌توانند از فیزیوتراپی برای بهبودی مشکل تنفسی خود استفاده کنند.

وی به ترشحات ریوی ناشی از بیهوشی اشاره کرد و گفت: پس از بیهوشی ترشحات ریوی افزایش پیدا می‌کند و پس از جراحی دچار انسداد مجازی هوایی می‌شوند که فیزیوتراپی به از بین رفتن ترشحات داخل ریه کمک می‌کند.

عرب اظهار کرد: بسیاری از مشکلات زنان شامل اختلالات لگن، بی‌اختیاری ادرار و مشکلاتی که با لگن ارتباط دارد و نیز ضایعات ورزشی از جمله پارگی تاندون‌ها و آسیب‌های عضلانی از دیگر عارضه‌هایی است که با فیزیوتراپی می‌توانیم آن را از بین ببریم.

این دانشیار علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: فیزیوتراپی در چهار گروه الکتروتراپی، مغناطیس درمانی، تمرین درمانی و درمان‌های دستی و هر کدام با تکنیک‌های متفاوت به رفع بیماری‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: الکتروتراپی استفاده از جریان‌های الکترونیکی برای درمان و بهبود اختلالات با جریان‌هایی که باعث تحریک عضلات شود و یا امواج ماورای صوت یا لیزر می‌شود.

عرب "مغناطیس درمانی را برای کاهش و کنترل درد" بسیار مناسب دانست و ادامه داد: تمرین درمانی نیز برای افزایش قدرت و تحمل عضلات گرفته و طول این عضلات و به طور کلی بهبود عملکرد سیستم عضلانی به کار می‌رود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی و توانبخشی، تاثیر فیزیوتراپی کودکان را بستگی به گروه بیماری و تکنیک قابل استفاده در آن دانست و گفت: کودکانی که دچار تاخیر در رشد و فلج مغزی هستند و یا کودکانی که تعادل در راه رفتن ندارند و از اختلالات ارتوپتیک نظیر شکستگی‌ها و در رفتن مفاصل رنج می‌برند می‌توانند با استفاده از فیزیوتراپی اختلالات خود را درمان کنند.

وی اظهار کرد: درگیری بافتی، اختلالات احشایی و شکمی و اختلالات ادراری مردان و درگیری‌های پروستات از جمله بیماری‌هاست که با فیزیوتراپی دستی درمان می‌شود.

عرب، سردردهایی که برخی آن را منسوب به میگرن می‌دانند را با کمک فیزیوتراپی قابل درمان و تسکین عنوان کرد و گفت: با استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی دستی بر جمجمه می‌توان این بیماری‌ها را درمان کرد.

وی در رابطه با ارجحیت روش‌های درمانی فیزیوتراپی نسبت به سایر درمان‌ها، گفت: در این روش‌ها دارویی وارد بدن نمی‌شود. بنابراین عوارض آن بسیار کم و موردی و ناشی از عدم احتیاط فیزیوتراپیست است چرا که دستگاهی با عوارض مضر برای بدن وجود ندارد حتی لیزرها نیز کم توانند و قادر به آسیب زدن به بدن نیستند.

این دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در بسیاری از اختلالات اسکلتی و عضلانی فیزیوتراپی را درمان جایگزینی برخی عمل‌های جراحی معرفی کرد و گفت: در بسیاری از مواقع در صورتی که فیزیوتراپی نتیجه کافی نداشته باشد، می‌توان از آن به عنوان مقدمه برای درمان‌های بعدی در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha