سلامت نیوز : رئیس انجمن زیست مواد دندانی گفت: در 10سال گذشته رشته مواد دندانی فارغ‌التحصیل‌های خوبی نداشته و امکان تولید علمی مواد در ایران نبوده است اما با توجه به تعداد فارغ التحصیلان امیدواریم در آینده به استاندارد بین‌المللی تولید مواد دست یابیم.

فرهاد شفیعی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تحریم‌هایی که غیر عادلانه به کشور ما وارد شده در بخش دندانپزشکی نیز تأثیر داشته و به واسطه انتقال ارز از طریق بانک‌ها هزینه‌ واردات مواد دندانی بسیار بالا رفته و از نرخ ارز مبادلاتی کمی نیز بیشتر است.

رئیس انجمن زیست مواد دندانی گفت: در راستای تولید مواد دندانی در کشور گام‌های بلندی برداشته شده است؛ مثلاً دندان مصنوعی با کیفیت بالا در داخل کشور تولید و حتی صادر نیز می‌شود.

استادیار گروه مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: یکسری از مواد دندانی از خارج از کشور با حجم زیاد وارد ‌و در داخل بسته‌بندی می‌شود تا بدین طریق بتوان قیمت‌های تمام شده مواد دندانی را تا حدودی پایین آورد.

رئیس انجمن زیست مواد دندانی تصریح کرد: 70 درصد از مواد دندانی به طور مستقیم از کشورهای سازنده وارد کشور می‌شود که قیمت تمام شده نسبت به دو سال گذشته که دلار ارزان‌تر بود تا چند برابر افزایش قیمت پیدا کرده است.

استادیار گروه مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجمن زیست مواد دندانی متشکل از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دندانپزشکی، فنی - مهندسی و مهندسی پزشکی است که در جهت تولید مواد دندانی و کمک به فرآیند تولید مواد دندانی در داخل کشور تأسیس شده تا بتواند شرکت‌هایی را که در داخل کشور در جهت تولید مواد دندانپزشکی اقدام می‌کنند حمایت کند.

رئیس انجمن زیست مواد دندانی ادامه داد: این انجمن می‌تواند از لحاظ علمی هم همیاری‌های علمی و کیفیت‌سنجی ارائه دهد.

شفیعی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر علل فقدان تولید مواد دندانی در داخل ایران گفت: رشته مواد دندانی 10 تا 12 سالی است که در دانشگاه‌ تهران تأسیس شده و دانشجو می‌پذیرد که از همان بدو تأسیس سعی شده در رابطه با ساخت مواد دندانی هم تلاش کند.

استادیار گروه مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به اینکه در 10 سال گذشته فارغ‌التحصیل‌های خوبی نداشته‌ایم و این رشته در ایران موجود نبوده امکان تولید علمی مواد دندانی نیز در ایران نبوده است و اکنون با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان در این رشته امیدواریم از لحاظ تولید مواد دندانی به حد استاندارد بین‌المللی نزدیک شویم.

رئیس انجمن زیست مواد دندانی ادامه داد: در همین راستا دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز رشد مواد و تجهیزات دندانپزشکی را افتتاح کرده تا شرکت‌های دانش‌بنیان زیرگروه دندانپزشکی را حمایت کند.

وی با بیان این مطلب که 6 ماه از تأسیس این مرکز می‌گذرد، گفت: امیدواریم با افتتاح این مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در آینده نزدیک با استاندارد و کیفیت مطلوب بین‌المللی مواد دندانی را در داخل کشور تولید کنند.

استادیار گروه مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر زمان تولید مواد دندانی در داخل کشور گفت: حدود 15 شرکت شناسایی شده‌اند تا بتوانند در تولید مواد دندانی دست داشته باشند که ما امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تا حدودی در تولید مواد دندانی گام برداریم و قدم به قدم وسعت کار را افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha