سلامت نیوز : مسئول گروه بیهوشی تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مرگ و میر در اوایل عمل پیوند کبد خیلی زیاد بود اما اکنون به حد جهانی رسیده است به طوری که حدود ۴،۵ درصد بیشتر مرگ و میر نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ دکتر نجفی در نشست خبری که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: پیوند کبد، عمل جراحی بسیار سنگینی دارد از همین رو بیهوشی آن نیز بسیار سنگین است.

وی تصریح کرد: کبد بر روی متابولیسم بدن بسیار موثر است که بعضی از تاثیرگذاری‌های آن را می‌دانیم و بعضی دیگر را نمی‌دانیم.

نجفی ادامه داد: وقتی کبداز کار می‌افتد؛ کلیه از کار می‌افتد، مغز دچار کاهش فعالیت و قلب و ریه دچار مشکل می‌شود و سیستم انعقادی هم به شدت مختل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در عمل پیوند کبد قسمت زیادی از شکم باز می‌شود، افزود: بیمار عمل پیوند کبد دارای اختلال انعقادی شدیدی است وقتی چنین برش بزرگی دربدن اوانجام می‌شود خطر خونریزی زیادی وجود دارد که کنترل آن بسیار مهم است.

نجفی تصریح کرد: در فاز اول عمل پیوند کبد، دستگاهی که بتوانیم اختلالات انعقادی را کنترل کند نداشتیم اما اکنون توانسته‌ایم دستگاه‌های پیشرفته کنترل اختلالات انعقادی را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجهز‌ترین اتاق عمل کشور در زمینه کنترل انعقادی را توانستیم در بیمارستان امام خمینی ایجاد کنیم، افزود: وجود این اتاق عمل مجهز موجب کاهش عوارض ریوی، ‌قلبی و خونریزی در حین عمل شده است.

نجفی با اشاره به اینکه مرگ و میر عمل پیوند کبد بسیار کاهش پیدا کرده است، افزود: ‌در اوایل عمل پیوند کبد موفق به کنترل خونریزی نمی‌شدیم به طوری بیمار ۶۰ تا ۷۰ واحد خون دریافت می‌کرد اما زنده نمی‌ماند اما اکنون تجویز می‌کنیم ۳،۴ و ۵ واحد خونی بیشتر نباشد.

وی ادامه داد: مرگ و میر در اوایل عمل پیوند کبد خیلی زیاد بود اما اکنون به حد جهانی رسیده است به طوری که حدود ۴،۵ درصد بیشتر مرگ و میر نداریم که این نشان دهنده پیشرفت در این حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha