سلامت نیوز : معاون قوانین مجلس با رد وجود مافیا در حوزه سلامت گفت: دستگاههای دیگر به جای وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرند و گوش به حرف وزارت بهداشت نمی دهند،سلامت جایگاه وزارتی پیدا کرده و تضعیف شده است.

امیدوار رضایی در گفت‌وگو با فارس، در مورد اجرا نشدن قوانین در حوزه بهداشت و درمان گفت: جایگاه وزارت بهداشت در دولت مشکل دارد. قانون نقش وزارت بهداشت را مرکز برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت بر سلامت تعیین کرده است در حالی که دستگاه‌های دیگر به جای وزارت بهداشت این کارها را می‌کنند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دیگر تعرفه درمان تعیین می‌کنند و گوش به حرف وزارت بهداشت نمی‌دهند بنابراین دولت باید جایگاه واقعی وزارت بهداشت را به او بدهد.

رضایی گفت: سلامت بر اساس قانون، حکم دولتی و حاکمیتی باید پیدا کند نه وزارتی، این جایگاه تضعیف شده است و دولت باید به قانونمداری برگردد.

معاون قوانین مجلس افزود: 25 درصد عوامل مؤثر بر سلامت در وزارت بهداشت است و 75 درصد دیگر به حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و دستگاه‌های دیگر مانند صنایع مربوط است و این موضوع تضاد منافع ایجاد می‌کند.

وی افزود: با وجود این تضاد، طبق قانون باید عوامل دیگر زیر نظر سلامت باشند، اقتصاد باید در خدمت سلامت باشد چرا که اقتصاد سالم هدفش رسیدن به رفاه، سلامت و تأمین آن است.

رضایی در مورد اینکه در بحث بودجه نیز توجهی به وزارت بهداشت نمی‌شود، گفت: بودجه را دولت در لایحه می‌بیند و با این وجود در مجلس چند هزار میلیارد به آن اضافه می‌شود، امسال به بودجه سلامت از سوی مجلس 5 هزار میلیارد تومان اضافه شد، این اعتبارات کم است چرا که جایگاه سلامت در برنامه‌ریزی دولت‌ها در اولویت نیست.

معاون قوانین مجلس در مورد وجود مافیا و تأثیر آن در اجرای قوانین حوزه سلامت گفت: ما عادت کرده‌ایم و دوست داریم از نظر روحی و روانی مشکلات خود را به عوامل پشت پرده و مافیا نسبت بدهیم از این طریق مشکلمان را فراموش می‌کنیم و خود را تبرئه می‌کنیم.

وی افزود: مشکلات سلامت مشخص است، اولویت باید به سلامت داده شود، قانونمداری و جایگاه سلامت تعریف شود. برنامه پنجم توسعه باید به درستی اجرا شود، اگر تمام این موارد اجرایی شود مافیایی دیگر وجود ندارد.

رضایی گفت: اگر سلامت الکترونیک راه‌اندازی شود، عملیات و فرآیندها شفاف شود، دیگر نمی توان مخفی‌کاری کرد چرا که موقعی مافیا معنی می‌دهد که همه چیز در پشت درهای بسته انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha