دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 80086

سلامت نیوز : یک متخصص رادیوتراپی-انکولوژی تاکید کرد: تبلیغ‌های برخی کشورها درباره درمان انواع سرطان با استفاده از دستگاه "سایبرنایف" ادعایی بی اساس است.

دکتر پیمان حداد در گفت‌وگو با (ایسنا) ، گفت: بیمارانی که تمایل دارند برای استفاده از دستگاه "سایبرنایف" به خارج از کشور سفر کنند، باید بدانند سیستم "سایبرنایف" تنها در رفع تومورهای محدود و خاص قابل استفاده بوده و قابل اجرا برای درمان تمام سرطان‌ها نیست.

وی افزود: چندی است تبلیغ‌های گسترده برخی از کشورها همچون مالزی و ترکیه مبنی بر موفقیت آنها در درمان سرطان‌ها با استفاده از دستگاه سایبرنایف را شاهد هستیم و متاسفانه بسیاری از بیماران به دلیل نبود اطلاعات کافی، بدون مشورت صحیح با پزشک به امید درمان راهی این کشورها می‌شوند.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی ادامه داد: روال درخواست به این صورت است که بیماران اطلاعات مربوط به بیماری خود را به کشورهای مدعی درمان سرطان بوسیله دستگاه سایبرنایف، می فرستند و سپس برگه‌ای که بیانگر میزان هزینه درمان این افراد است از سوی مراکز مورد نظر برای آنها ارسال می‌شود، درحالیکه بیماران باید توجه داشته باشند پاسخ داده شده از سوی این مراکز تنها یک صورتحساب مالی است و لزوما به بررسی حال بیمار و پرونده درمانی وی توسط پزشکان آنجا مرتبط نمی‌شود. در واقع پیش فاکتوری که از سوی این مراکز به افراد ارسال می‌شود به هیج وجه درستی و صحت اجرای روند درمان توسط دستگاه سایبرنایف را برای بیماران سرطانی درخواست کننده، ضمانت نمی‌کند.

این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن توضیح شیوه‌های موجود رادیوتراپی استریوتاکتیک که سایبرنایف بخشی از آن به شمار می‌رود، رساندن کمترین عارضه به بافت‌های اطراف توده را یکی از ویژگی‌های رادیوتراپی استریوتاکتیک دانست و افزود: این شیوه از سه طریق قابل اجرا بوده که غیر از پرتودرمانی توسط دستگاه سایبرنایف، یک نوع دیگر آن در ایران موجود است.

متخصص رادیوتراپی-انکولوژِی ادامه داد: اولین روش توسط دستگاهی موسوم به گامانایف انجام می‌شود؛ به طوری که با وجود دارا بودن چشمه‌های متعدد برای تولید اشعه گاما و شکل خاص آن، تومورهای صرفا کوچک مغز بوسیله تابش متمرکز این اشعه تحت درمان قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین با نصب سیستم "ﻣﻮﻟﺘﯽ ﻟﯿﻒ ﮐﻮﻟﯿﻤﺎﺗﻮر" بر روی دستگاه‌های شتاب دهنده خطی می‌توان فیلد اشعه را محدود، میدان رادیوتراپی را کوچک و مدل آن را با شکل تومور یکی کرد. این شیوه که برای تمام قسمت‌های بدن قابل استفاده است در آینده‌ای نزدیک در ایران قابل دسترسی است.

حداد شیوه سوم رادیوتراپی "استریوتاکتیک" را استفاده از دستگاه شتاب دهنده خطی رباتیک یا همان سایبرنایف عنوان کرد و افزود: این سیستم یکی از تکنیک‌های مدرن رادیوتراپی محسوب می‌شود. درواقع سایبرنایف یک دستگاه شتاب دهنده خطی است که روی یک بازوی رباتیک سوار شده و از جمله انواع پرتودرمانی استریوتاکتیک به شمار می‌رود. در این شیوه با استفاده از یک ربات که قابلیت جابجایی در اطراف بیمار را دارد اشعه یونیزان از جهات مختلف به تعداد زیاد و با دز بالا به تومور تابیده می‌شود.

وی در این باره ادامه داد: آنچه که توجه به آن ضرورت دارد این است که پرتودرمانی از این طریق محدود بوده و تنها درباره تومورهای کوچک واقع در نواحی خاصی از بدن همچون کبد کاربرد دارد.

این متخصص رادیوتراپی - انکولوژی به تبلیغ‌های گسترده‌ برخی کشورهای همسایه برای جذب بیماران ایرانی مبتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: اشخاصی که تمایل دارند برای استفاده از دستگاه سایبرنایف به خارج از کشور سفر کنند باید بدانند کاربرد این سیستم محدود است، تنها در موارد خاص قابل استفاده بوده و قابل اجرا برای درمان تمام تومورها نیست. نباید این احساس در بیماران به وجود آید که برای درمان هر سرطانی با پرداخت هزینه‌های گزاف و رفتن به کشورهایی همچون ترکیه و مالزی می‌توان از سایبرنایف بهره برد.

وی تاکید کرد: باید به خاطر داشت تبلیغ‌های این مراکز بیشتر جنبه مالی دارد نه سلامت. در مجموع بهترین راه برای تصمیم‌گیری، مشاوره با پزشک متخصص رادیوتراپی-انکولوژِی مسوول درمان بیمار است.

این متخصص رادیوتراپی- انکولوژی گفت: اگرچه در حال حاضر دستگاه سایبرنایف در ایران وجود ندارد، اما با پیگیری‌های بسیار زیادی که صورت گرفته، تلاش شده است تا حداکثر ظرف مدت دو سال آینده این دستگاه وارد کشور شده و در بخش انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی نصب شود.

وی همچنین از مسوولان مربوطه خواست که بر تبلیغ‌های نصب شده بر سطح دیوارهای شهر مبنی بر درمان سرطان با دستگاه سایبرنایف که از کشورهای خارجی منشاء می‌گیرد و بدون توجه به سلامت مردم تنها به منظور دریافت سودهای گزاف بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، رسیدگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha