سلامت نیوز : محمد میرزابیگی با اشاره به نیاز روزافزون جامعه به خدمات مراقبتی در منازل نظیر نگهداری از سالمند و نگهداری از کودک افزود: افزایش آگهی‌های تبلیغاتی در این زمینه که امروزه در رسانه‌ها به وفور دیده می‌شود، نشان از این نیاز جامعه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: متأسفانه نوعاً هم بازرسان ما که برای بررسی این مراکز مراجعه کرده‌اند با افرادی گاهی بی‌سواد یا کم سواد مواجه شده‌اند که به صرف یک دوره کار خدماتی در یک مرکز درمانی یا مطب یک پزشک، به خود این جرئت را داده‌اند که بدون سواد لازم یکسری اقدامات مراقبتی و پرستاری را در منازل ارائه دهند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به تلفات و خسارات بعضاً جانی که در این راستا به وقوع پیوسته است، گفت: خوشبختانه یا متأسفانه مردم ما نیز در بسیاری موارد خیلی با گذشت هستند و در بسیاری موارد یا موضوع را پیگیری نکرده‌اند یا اصلاً نمی دانسته‌اند که از کجا پیگیری کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه این مسئله با جان و سلامت مردم سر و کار دارد سازمان نظام پرستاری بر آن شد تا فکری در جهت ساماندهی این وضعیت بکند. بنابراین در تلاشیم تا به زودی با راه‌اندازی دوره‌های آموزش کوتاه مدت برای داوطلبان خدمات رسانی در این عرصه بتوانیم فعالان این عرصه را به لحاظ مهارتی توانمند کنیم.

میرزابیگی ادامه داد: البته هنوز موضوع در دست بررسی است و شورای عالی نظام پرستاری در حال بررسی ضوابط این دوره های آموزشی و تعیین نامی ویژه برای آموزش دیدگان این خدمات مراقبتی است. این دوره‌های مراقبتی و مردم یاری در بیمارستانها به نام «بیمار یار» خوانده می‌شود ولی هنوز در مورد کسانی که در سطح اجتماع و منازل بخواهند خدمات رسانی کنند نامی انتخاب نشده است.

وی افزود: آموزش دیده‌های این دوره‌ها در واقع مهارتی پایین تر از بهیار و کمک بهیار و بالاتر از نیروهای خدماتی کسب خواهند کرد تا بتوانند مراقبتهای اولیه بیماران را انجام دهند.

دیپلم، حداقل سواد لازم برای داوطلبان مراقبت در منزل

رئیس سازمان نظام پرستاری، حداقل سواد لازم برای شرکت در این دوره‌های آموزشی را دیپلم عنوان کرد و گفت: این افراد پس از آموزش های لازم قادر به انجام یکسری مهارتهای اولیه مراقبتی نظیر سی پی آر( احیای قلبی- ریوی)، بهداشت فردی، بهداشت خانواده، آشنایی با خلق و خوی سالمند، نحوه ارتباط با سالمند، طرز نگهداری از سالمند و امثالهم خواهند بود.

وی مدت این دوره‌های آموزشی را حداقل سه ماهه و حداکثر 5 ماهه تخمین زد و گفت: در واقع این دوره‌های آموزشی چیزی شبیه به دوره‌های کمک بهیاری است اما کمک بهیار برای خدمت رسانی بر بالین و بیمارستانها تعلیم می‌بیند ولی این نیروها برای ارائه خدمات در منازل آزموده می‌شوند.

میرزابیگی افزود: وجود چنین نیروهایی برای ارائه خدمات مراقبتی در منازل در تمام دنیا مرسوم است به همین دلیل ما کمیته‌ای ویژه را تشکیل داده‌ایم تا با بررسی وضعیت این موضوع در سایر کشورهای دنیا، مشخص کند که در سایر کشورها شرح وظایف این افراد چیست و چه دوره‌هایی را برای این منظور طی می‌کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه مصوبه اخیر دولت مبنی بر ارائه آموزشهای تخصصی توسط سازمان نظام پرستاری، دست ما را از این بابت باز گذاشته که به نیروهایی که تربیت می کنیم مدرک دهیم.

وی اضافه کرد: بنابراین بعد از طی این فرایند از طریق سایت سازمان نظام پرستاری و مجاری دیگری که ایجاد خواهیم کرد نسبت به اطلاع رسانی در مورد افراد دارای مدارک معتبر برای ارائه خدمات مراقبتی در منازل و مراکز ارائه دهنده این خدمات اقدام خواهیم کرد تا مردم بتوانند در مورد اعتبار افراد و مراکز از این مجاری استعلام کرده یا اگر شکایتی داشتند از این طریق پیگیری کنند.

پرستاران نباید به گناه ناکرده مجازات اجتماعی شوند

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: بسیار متأسفیم که گاهی مشاهده می‌کنیم که در رسانه‌ها وقتی خبری مبنی بر مشکلات پیش آمده در زمینه ارائه خدمات مراقبتی در منازل داده می‌شود، بدون توجه به تحصیلات افراد یا اعتبار مرکز ارائه دهنده خدمت بلافاصله عنوان پرستار را به متهم اطلاق می‌کنند و به راحتی با آبروی جامعه پرستاری بازی می‌شود و پرستاران به گناه ناکرده مجازات اجتماعی می‌شوند.

وی این دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را خدمتی در راستای اشتغال زایی دانست و گفت: همان طور که آموزش کمک بهیاری توانست در ایجاد اشتغال موثر باشد بر این باوریم که این دوره‌های آموزشی نیز با توجه به نیاز جامعه می‌تواند برای جوانان داوطلب زمینه اشتغال زایی خوبی باشد.

میرزابیگی در مورد زمان برگزاری این دوره های آموزشی گفت: احتمالاً پس از تدوین ضوابط این دوره‌ها در شورای عالی سازمان نظام پرستاری از اوایل مهر امسال این دوره ها برگزار می شود. البته در آغاز در شهر تهران این دوره‌ها برگزار می‌شود اما به مرور در هر شهرستانی که این ضوابط فراهم باشد امکان برگزاری این دوره‌های آموزشی کوتاه مدت وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha