سلامت نیوز: برنامه "بحث روز" رادیو تهران روز 22 مرداد، با موضوع علل کاهش باروری، در حضور دکتر رونقی، جامعه شناس و دکتر خدابخشی روان شناس و مشاور خانواده پخش شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو تهران؛ برنامه بحث روز سه شنبه با به چالش کشیدن مهم ترین علل کاهش باروری، از شبکه رادیویی تهران روی آنتن رفت.

در ابتدا خانم دکتر خدابخشی، روانشناس و مشاور خانواده درباره مهم ترین دلایل کاهش باوری گفت: تغییر و تحولات زندگی امروزی خانواده ها، سبک زندگی جدید و افزایش توقعات، از مهم ترین دلایل در کاهش سن باروری است. با تغییر سطح توقعات، والدین نگران هستند که توان برآوردن خواسته های فرزندان را نخواهند داشت. با پیشرفت فناوری و امکان دسترسی به رسانه های نوین، امکان دستیابی به اطلاعات بیشتر شده و این موضوع موجب فراوانی آگاهی در زمینه های مختلف شده است. بنابراین والدین این گونه تصور می کنند که توانایی لازم را برای تربیت فرزندان بیشتر ندارند.

وی در ادامه صحبت های خود به مهم ترین راهکارهای پیشگیری از کاهش زاد و ولد اشاره کرد و افزود: اتخاذ تدابیر و سیاست های تشویقی و حمایتی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از كاهش رشد جمعیت داشته باشد، در سایر کشورهای دنیا نیز از سیاست های تشویقی همچون حق اولاد، مرخصی زایمان، کمک هزینه مسکن، بخشش مالیات و کمک های مالی و... برای تشویق به زاد و ولد بیشتر به کار برده می شود که ما نیز می بایست با توجه به شرایط و اقتضائات کشورمان و البته بومی سازی، حمایت های تشویقی و  سیاست ها را به کار ببریم.

خانم دکتر خدابخشی در ادامه سخنان خود درباره بالارفتن سن ازدواج و در نتیجه افزایش سن باروری، گفت: با بالا رفتن سن ازدواج و البته بالا رفتن سن باروری، زمان باروری مجدد برای مادران از دست می رود.  از دیگر نکات حائز اهمیت، افزایش فواصل سنی بین فرزندان است که بهترین فاصله بین فرزندان حداکثر تا 4 سال می باشد.

وی در پایان یادآور شد: هم اکنون افرادی که سن 25 تا 40 سال دارند، دو سوم جمعیت کشور ما را تشکیل می دهند که تا 30 سال آینده این جمعیت به سن سالمندی می رسد، ما نیز با این وضعیت و کاهش باروری، نیروی کار و نیروی سرمایه خود را از دست خواهیم داد.

خانم دکتر رونقی، جامعه شناس نیز مدرن شدن و تغییر الگوی زندگی خانواده ها را از شاخص ترین دلایل کاهش باروری دانست و افزود: تغییر الگوی زندگی و مدرن شدن، بیش از هر چیز، زندگی را دگرگون ساخته است و باعث شده تا افراد، بیشتر به فردگرایی یا اشتغال تمام وقت گرایش داشته باشند. این تحولات به یکباره بدون فرهنگسازی و زمینه سازی رخ داده و سبب کوچک شدن خانواده ها، تک فرزندی و تضعیف روابط خویشاوندی شده است. ما باید به دنبال راهکارهای تشویقی و حمایتی باشیم که این مساله نیازمند فرهنگسازی در بخش خانوادگی، آموزشی و تربیتی است. ما می بایست بر الگوی باروری، فرزندآوری و حتی سبک زندگی، کار کنیم تا به فرهنگ غنی و اصیل خود نزدیک تر شویم.  
وی با تاکید بر این که الگو برداری از کشورهای دیگر، بویژه در زمینه کاهش زاد و ولد موجب آسیب های اجتماعی و روانی خواهد شد، افزود: الگوبرداری از فرهنگی که متعلق به کشور و دنیای ما نیست، بویژه تک فرزندی و ایجاد فواصل زیاد بین فرزندان، موجب آسیب های روانی و اجتماعی برای فرزندان و گسست نسل ها می شود.

پخش گزارش های مردمی و ارتباط تلفنی از بخش های دیگری است که در بحث روز 22 مرداد گنجانده شده بود.

گفتنی است برنامه «بحث روز» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه با حضور مسئولان و دست اندرکاران کشور پیرامون یکی از مباحث مهم روز بحث و گفت‌و‌گو می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha