سلامت نیوز : محمد‌رضا زرین پیش از ظهر امروز در شانزدهمین کنگره اپتومتری ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد از مسئولان وزارت بهداشت خواست تا توجه ویژه‌ای به این قشر که با سلامت مردم در ارتباط‌ هستند، داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: کارشناسان اپتومتری برای ارائه خدمات بینایی سنجی و تجویز عینک گاهی در دفاترشان با مشکل مواجه می‌شوند و باید مدام پاسخگوی برخی افراد غیرحرفه‌ای باشند.

وی ادامه داد: اگر چه وزارت بهداشت مدافع دانش‌آموختگان این رشته است اما امنیت شغلی این افراد در خطر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وزارت بهداشت باید کمیته‌ای را برای رسیدگی به مطالبات این قشر ایجاد کند چرا که حتی برخی آیین‌نامه‌ها مانند آیین‌نامه عینک طبی به روز نیست در حالی که می‌توان به راحتی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان انجمن اپتومتری آن را اصلاح کرد.

زرین هزینه‌های کمرشکن خرید تجهیزات مطب را یکی از موانع فارغ‌التحصیلات اپتومتری عنوان کرد و گفت: پس از طی همه این موانع تازه باید دید با وجود متخصصان چشم پزشکی و عینک سازان تجربی آیا این افراد امکان جلب مشتری را دارند و پس از آن تازه باید پاسخگوی مزاحمت‌های صنفی باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارتقای علمی اپتومتریست‌ها را یکی دیگر از مطالبات این قشر دانست و گفت: ورود به مقطع دکترای حرفه‌ای و تخصصی حق اپتومتریست‌هاست که سال‌ها از آن محروم بوده‌اند.

وی افزود: تازه قرار است  امسال برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشهد چند نفر در این مقطع وارد شوند در حالی که چیزی بیش از 2 هزار فارغ‌التحصیل رشته اپتومتری در 40 سال اخیر داریم.

وی افزود: ما نقش مهمی در نظام سلامت ایفا می‌کنیم و اگر شاخص‌های بینایی را طی 2 دهه گذشته بررسی کنیم شاید به این نتیجه برسیم که چندان از ظرفیت کارشناسان این حوزه در سنجش بینایی استفاده نشده و باید از مسئولان پرسید چرا راهنمایی و رانندگی یا وزارت بهداشت در معاینات افرادی که می‌خواهند گواهینامه بگیرند یا کودکان بدو ورود به دبستان نقشی نداریم.

دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: کمترین تخلف در حرفه پزشکی در حوزه اپتومتری اتفاق می‌افتد و در بخش نظارت پیشگیری از تخلفات و رسیدگی به مشکلات در حوزه کاری خودمان می‌توانیم نقش پررنگی را ایفا کنیم.

شانزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران از صبح امروز تا 25 مرداد آخرین دستاوردهای ملی در حوزه لنزهای تماسی، عینک‌های طبی و ناهنجاری‌های بینایی را برای جامعه اپتومتری ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha