سلامت نیوز : دبیر علمی هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی با بیان این‌که تغییر صدا از عوارض برداشتن غده‌ تیروئید نیست، گفت: آسیب به اعصاب تارهای صوتی حین برداشتن غده تیروئید از عوارض ناخواسته است.

به گزارش سلامت نیوز ؛ دکتر فرامرز کریمیان اظهار کرد: اعصاب اصلی که تارهای صوتی را عصب‌دهی می‌کنند در دو طرف چسبیده به زیر غده تیروئید وارد حنجره می‌شوند علاوه بر آن یک جفت عصب فرعی هم از بالا چسبیده به لبه‌های فوقانی غده تیروئید در دو طرف وارد حنجره می‌شوند. در جراحی غده تیروئید جراحان ‌‌نهایت دقت را به عمل می‌آورند که اعصاب مربوط به تارهای صوتی آسیب نبیند و هیچ جراحی هرگز این اعصاب را آگاهانه صدمه نمی‌زند.

وی با بیان این‌ که آسیب‌ به اعصاب صوتی همیشه ناخواسته است، ادامه داد: گاهی اوقات حین عمل آسیبی به اعصاب وارد نمی‌شود اما با گذشت مدت زمانی از عمل جراحی به علل مختلف از جمله خون رسانی ناکافی، التهاب، و عفونت بستر عمل، اعصاب آزرده شده و به ‌تدریج صدای بیمار تغییر می‌کند که البته این موارد خارج از کنترل جراح است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌ که اگر به عللی همه‌ غده تیروئید برداشته شود بیمار ناگزیر به استفاده از هورمون جایگزین تیروئید تا پایان عمر است، افزود: افراد بایستی مراقب بزرگی غده تیروئید در ناحیه جلوی گردن باشند و در صورت مشاهده بزرگی مشهود غده تیروئید باید به پزشک مراجعه کنند.

کریمیان با بیان این‌که بزرگی تیروئید به راحتی قابل مشاهده است، گفت: در وضعیت طبیعی به هنگام بلع جابجایی غده تیروئید قابل مشاهده نیست اما بدنبال بزرگ شدن غده تیروئید در هنگام بلع جابجایی غده تیروئید زیر پوست دیده می‌شود که این یک یافته غیر طبیعی است و باید توسط پزشک معاینه شود.

وی ندول‌های تیروئیدی را برجستگی در بافت غده تیروئید برشمرد و افزود: ممکن است تعداد ندول‌ یک یا بیشتر باشد و برحسب آنکه، به‌ هنگام اسکن تیروئید، ماده رادیواکتیو را جذب کند به انواع گرم و سرد تقسیم می‌شود.

دبیر علمی هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ادامه داد: ندول‌ گرم هورمون تیروئید ترشح می‌کنند اما ندول سرد که ماده رادیو اکتیو را جذب نمی‌کند، غیرفعال است و ترشح هورمون هم ندارد.

کریمیان با بیان این‌ که گاهی یک ندول گرم خودکار شده از مهار خارج می‌شود و بسیار بیشتر از ترشح طبیعی غده تیروئید هورمون ترشح می‌کند، گفت: در این‌صورت به آن ندول داغ یا HOT گفته می‌شود و فرد به علائم پرکاری تیروئید دچار می‌شود.

وی با بیان این‌که ندول تیروئید تجمع غیرعادی سلول‌های تیروئید در یک ناحیه از غده تیروئید است، ادامه داد: ندول تیروئید از جنس بافت تیروئید است و عوامل مختلفی سبب ایجاد آن می‌شود که خارج از اراده و دخالت بیمار است.

این جراح عمومی مهم ‌ترین نگرانی در خصوص ندول‌های تیروئید را سرطانی شدن آن‌ها برشمرد و افزود: پس از تشخیص وجود ندول در غده تیروئید متخصص غدد مجموعه‌ای از اقدامات تشخیصی را برای شناسایی تغییرات بدخیمی انجام می‌دهد چرا تشخیص سرطانی بودن ندول تیروئید از طریق معاینه ساده معمولا امکانپذیر نیست.

کریمیان نمونه ‌برداری سوزنی FNA را مهم‌ترین روش تشخیصی ندول‌های تیروئید برشمرد و افزود: این نمونه برای بررسی به آزمایشگاه آسیب‌شناسی ارسال می‌شود.

وی با بیان این‌که در ندول‌های سرطانی بسیار کوچک برداشتن‌‌ همان سمت درگیر تیروئید کفایت می‌کند، گفت: اما اگر اندازه ندول سرطانی از حد معینی بزرگ‌تر باشد کل تیروئید برداشته می‌شود زیرا براساس آمار‌ها دیده شده در این موارد ممکن است در سمت مقابل هم ندول‌ سرطانی میکروسکوپی که در معاینه یا تصویربرداری پیدا نمی‌شود وجود داشته باشد.

شایان ذکر است هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران ۲۴ لغایت ۲۶ مهرماه سالجاری با هدف بررسی مروری بر اعمال جراحی الکتیو، مشکلات اعمال جراحی اورژانس، جراحی سرطان و مراقبت‌های قبل و بعد از آن در مرکز همایش‌های بین المللی رازی تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha