سلامت نیوز : عباس کبریایی زاده، امروز در نشست خبری مکمل‌های غذایی،رژیمی و دارویی در سازمان غذا و دارو گفت:‌ با وجود ضرورت مصرف مکمل‌های غذایی و رژیمی با توجه به تغییر الگوی تغذیه و گسترش زندگی شهرنشینی اما متأسفانه وزارت بهداشت طی سالهای گذشته اجازه واردات بی رویه مکمل های غذایی را به صورت لجام گسیخته صادر کرده بود که حاصل آن این بود که عده‌ای ناگهان به ثروتهای بادآورده رسیدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود:‌ البته وزارت بهداشت و دلسوزان سلامت مردم باید مردم و به خصوص گروههای آسیب پذیر مانند کودکان، زنان، سالمندان و بیماران صعب العلاج را به مصرف مکمل های غذایی مورد نیاز تشویق کنند اما در مورد میزان و نوع مکمل‌های وارداتی باید نظارت دقیقی باشد تا امکان سوء استفاده سوداگران و فرصت طلبان فراهم نشود.

مدیر کل اسبق داروی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ در گذشته که اکثر مردم روستانشین بودند و از غذاهای طبیعی استفاده می‌کردند و تحرک کافی داشتند، مانند امروز نیازی به مصرف مکمل‌های غذایی نبود اما افزایش شهرنشینی، کم تحرکی و زندگی صنعتی، پیر شدن جمعیت از یک طرف و نرخ بالاتر زاد و ولد در کشور ما نسبت به کشورهای غربی و نیاز تغذیه مناسب بیماران، لزوم گسترش فرهنگ مصرف مکمل‌های غذایی هر روز بیش از پیش می‌شود.

کبریایی زاده گفت: حدود 65 درصد جمعیت کشور اکنون در شهرها زندگی می کنند، میزان سالمندان بالای 60 سال کشور در 25 سال گذشته دو برابر شده است و تا سال 1404باز هم دوبرابر می شود و این روند پیرشدن در تمام دنیا ‌رو به گسترش است.

وی افزود: سالمندان، زنان باردار و شیرده، زنان یائسه، کودکان، بیماران صعب العلاج یا حتی لاعلاج برای زندگی بهتر نیازمند مصرف مکمل‌های غذایی و رژیمی هستند تا املاح و ویتامینهای مورد نیاز بدنشان تأمین شود و از بروز یا تشدید بیماری در آنها جلوگیری شود.

این داروساز اضافه کرد: کمبود ریز مغزی‌ها در بدن می تواند عامل مهم بروز فشارخون، چربی خون و بروز بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت، اختلالات هورمونی،‌بیماریهای چشمی، پوستی، پوکی استخوان و حتی سرطان باشد.

کبریایی زاده گفت: آمار جهانی نشان می‌دهد تا سال 1404 میزان مصرف دارو و مکمل‌های رژیمی در کشور ما به بیش از  55 میلیارد تومان برسد که حدود 10درصد آن مکمل‌هاست و رشد مصرف و تولید این اقلام در دنیا حدود 6درصد است که البته آماری از رشد تولید این مکملها در کشور نداریم.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر در مورد مکمل‌ها این است که بر خلاف داروها که فرمولاسیون و دوز مشخص دارند، می‌توانند با فرمولاسیون و دوزهای مختلف تولید شود به همین علت امکان تولید تقلبی و قاچاق آنها به مراتب بیش از داروست.

وی گفت: به علت اینکه قانون داروی کشور در سال 1334 تصویب شده گر چه در این قانون بر نظارت و سختگیری در تولید و عرضه مکمل‌های رژیمی به خصوص برای کودکات تأیید شده است اما با توجه به تغییر شرایط نیازمند بازنگری و دقت بیشتر برای جلوگیری از قاچاق و ورود اقلام تقلبی به بازر هستیم.

کبریایی زاده در پاسخ به پرسشی در مورد گرانی مکمل‌های غذایی توضیح داد: برخی مکملهای خیلی ضروری مانند قطره AD کودکان و قرص آهن از سالها پیش در شبکه بهداشتی کشور برای زنان و کودکان به صورت رایگان توزیع می شود. این امکان از زمان جنگ فراهم بود و حتی در مواردی برای برخی افراد مکمل‌های بیشتری نیز توزیع می شد.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش مکملهای غذایی گفت:‌ کیفیت مکمل‌های داخلی قابل قبول است و اگر در مواردی مثلاً قرص آهن باعث یبوست می شود به علت دوز بالاتر آن نسبت به مکمل‌های مشابه است که چون میزان کمبود آهن در برخی افراد بیشتر است برای آنها مکمل‌های با دوز بالاتر تجویز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha