سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 80757
سلامت نیوز : نگاهی به وضعیت شاخص‌های درمانی و بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد در مقاطع قبل و بعد از انقلاب و همچنین از سال 87 به این طرف نشان از شتاب حرکت رو به جلوی این استان در حوزه سلامت و کاهش فاصله با استان‌های برخوردار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شاید بسیاری از ما به یاد داشته باشیم که استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه درمان قبل از انقلاب تقریبا هیچ چیز نداشته و برای یک سرماخوردگی ساده باید به استان‌های دیگر می‌رفتیم و در آنجا بیماری‌های ساده‌ای چون سرماخوردگی را درمان می‌کردیم.

در استان کهگیلویه و بویراحمد و در آن روزها شاید در مجموع چند پزشک هم وجود نداشت اگر هم پزشکی بود امکاناتی در اختیار نداشت که به مداوای بیماران خود بپردازد.

کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف از جمله ایستادگی مردان و زنان آن در مقابل زورگویی‌‌های رژیم گذشته همواره عقب نگه داشته شد ولی به برکت انقلاب اسلامی و بیداری مردم در پیگیری مطالبات خود از حوزه درمان و بهداشت، گام‌های مؤثری در زمینه بهبود شاخص‌های درمانی و بیمارستانی برداشته شد.

قطار پیشرفت و رشد شاخص‌های بهداشتی و درمانی در سال 86 شتاب قابل ملاحظه‌ای گرفت و آن گونه که وضعیت فعلی این استان نشان می‌دهد، امیدواری زیادی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و رسیدن به یک سطح قابل قبول در درمان و شاخص‌های بیمارستانی به وجود آمده است.

* پیشرفت‌های کهگیلویه و بویراحمد در شاخص‌های درمانی

دسترسی آسان مردم به امکانات درمانی، گسترش مراکز درمانی در همه نقاط روستایی و شهری، فراهم شدن امکان استقرار پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان، خرید و راه‌اندازی امکانات و تجهیزات پیشرفته پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، رشد تخت‌های بیمارستانی، جذب هیئت علمی و گسترش پایگاه‌های امداد جاده‌ای تنها گوشه‌ای از پیشرفت‌های درمانی مردم این استان در چند سال گذشته است.

جاده‌های پرتردد استان کهگیلویه و ترافیک بالا در محورهای مواصلاتی ضرورت خدمات امدادی به موقع را در سوانح جاده‌ای دوچندان کرده و از این حث رسالت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بسیار سنگین است.

خرید و راه‌اندازی اتوبوس آمبولانس در این زمینه موجب بهبود کمی و کیفی خدمات امدادی و کاهش  تلفات جانی در حوادث جاده‌ای شده است.

* افزایش ماندگاری پزشکان متخصص در کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی در سال‌های قبل، همواره از عدم ماندگاری پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در این استان رنج می‌برد به طوری که پزشکان بعد از گذراندن طرح و مأموریت کوتاه خود؛ عملا رغبتی به ادامه خدمت در مراکز درمانی این استان را نداشتند ولی اکنون در این حوزه وضع تا حدی تغییر کرده است.

این موفقیت با دو عامل ساخت مسکن برای پزشکان و فراهم امکانات لازم درمانی و پزشکی در مراکز درمانی حاصل شده است.

در چند سال گذشته مجتمع‌های مسکونی زیادی به ویژه برای متخصصین و فوق متخصصین ساخته شده که این عامل موجب ماندگاری بیشتر از یک سو و افزایش رغبت این پزشکان برای خدمت در کهگیلویه و بویراحمد شده است.

رشد امکانات و تجهیزات پزشکی نیز در این امر بسیار مؤثر بوده است؛ بخش‌های بیمارستانی زیادی چون پیوند کلیه، رادیولوژی‌های دیجیتال به بیمارستان‌های این استان اضافه شده و در بسیاری بخش‌ها نیز امکانات پیشرفته روز دنیا خریداری و نصب شده است.

در فواصل سال‌های 87 تا 91 یک مرکز ام.آر.آی، یک آندوسکوپی، سه رادیولوژی دیجیتال، دو سونوگرافی، یک مرکز سنجش تراکم استخوان، 2 مرکز اکوکاردیوگرافی، یک دستگاه سنگ‌شکن برون‌اندامی، یک ماموگرافی دیجیتال، یک مرکز تست ورزش و یک مورد نیز دستگاه انژیوگرافی به تجهیزات درمانی اضافه شده که در قیاس با سال‌های قبل رشد قابل قبولی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر در این سال‌ها که مشکلاتی چون تحریم‌ها، ورود دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی خارجی را با محدودیت مواجه کرده بود راه‌اندازی و خرید این دستگاه‌ها موفقیت‌ قابل ملاحظه‌ای است به طوری که رشد این شاخص در این سه سال با چندین سال قبل از آن برابری می‌کند.

تحلیل آمارهای حوزه درمان و منابع بیمارستانی استان کهگیلویه و بویراحمد نشان از رشد قابل قبولی در همه شاخص‌ها دارد.

نسبت پزشک در مناطق مختلف این استان به نسبت هر یک‌هزار نفر جمعیت، از 64 صدم در سال 87 به هفت دهم در سال 91 رسیده که این رشد تعداد پزشک در این سال‌ها روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

این در حالی است که در همین شاخص نسبت دندانپزشکان در فاصله سال‌های 87 تا 91 از 15 صدم به 2 دهم در هر هزار نفر رسیده است که رشد پنج دهمی داشته است.

*پشتوانه قوی با پرورش پزشکان مجرب

سید حسام‌الدین نبوی‌‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تأیید آمار بالا به خبرنگار فارس گفت: نظام سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد گام‌های بلند خود را به سوی پیشرفت و توسعه برمی‌دارد، به طوری که در سال‌های آینده بسیار بیشتر از این‌ها از رشد و موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خواهید شنید.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شاخص‌ها رشد داشته‌ایم، اضافه کرد: 9 پایگاه‌ اورژانس جاده‌ای و سه پایگاه امداد شهری در این چهار سال به مجموع پایگاه‌های امدادی اضافه شده تا جمع این پایگاه‌ها به عدد 29 برسد.

نبوی‌زاده با اشاره به وضعیت درمانی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های قبل از انقلاب و بعد از آن گفت: روزی در این استان تنها پزشکان موجود، از خارج می‌آمدند ولی امروز تلاش‌ها و موفقیت‌های بسیار زیادی  در حوزه پرورش پزشکان مجرب چه در حوزه جذب پزشکان مشغول در سایر استان‌ها و چه در حوزه آموزش دانشجویان پزشکی صورت گرفته و از این حیث به پشتوانه‌ای قوی دست یافته‌ایم.

* در چند سال گذشته بخش‌های بیمارستانی زیادی راه‌اندازی شده است

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان کهگیلویه و بویراحمد رویکرد خود را در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، نگاهی عدالت‌محورانه در حوزه سلامت خواند و ادامه داد: دسترسی آسان مردم به ویژه در مناطق محروم به امکانات درمانی و بهداشتی همواره مورد نظر بوده و در این راستا موفقیت‌های بسیار خوبی نیز حاصل شده است.

وی با اشاره به کاهش مراجعات مردم به سایر استان‌ها برای تأمین نیازهای درمانی خود تصریح کرد:‌ در چند سال اخیر بخش‌های بیمارستانی زیادی راه‌اندازی و به سیستم درمانی اضافه شده و تجهیزات پزشکی بسیار خوبی نیز خریداری و در اختیار مردم قرار گرفته که این امر موجب شده تا شهروندان نیازی به مراجعه به سایر استان‌ها نداشته باشند.

* چشم‌انداز حوزه سلامت کهگیلویه و بویراحمد را روشن می‌بینم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در وزارت در سال 94 تعداد تخت‌های مصوب این استان به حدود یک‌هزار و 800 تخت می‌رسد که 250 مورد از این تخت‌ها به احداث بیمارستان‌ها و مراکز بستردرمانی در شهرستان‌های تازه تأسیس اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز نظام سلامت کهگیلویه و بویراحمد روشن و امید‌بخش است، ابراز داشت: البته وضعیت رو به پیشرفت این دانشگاه و حوزه سلامت توقف‌ناپذیر است و نباید به وضع فعلی قانع شد.

* 10 بیمارستان به مردم کهگیلویه و بویراحمد خدمات درمانی می‌دهند

 اورنگ ایلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این زمینه به فارس گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد 10 بیمارستان وجود دارد که پنج مورد از آنها دانشگاهی هستند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال‌های اخیر توانسته است با شتاب قابل قبولی فاصله خود را با استان‌های پیشرفته در حوزه سلامت کاهش دهد به طوری که در بسیاری شاخص‌ها از جمله شاخص‌های درمانی و بیمارستانی شاهد رشد بوده‌ایم.

ایلامی با اشاره به افزایش تعداد تخت‌های ویژه بیمارستانی بیان کرد: در سال 87 در این استان هیچ تخت ویژه‌ای وجود نداشت، ولی تعداد این تخت‌ها در سال 91 به 54 صدم  به نسبت هر 10 هزار نفر رسیده و تعداد تخت‌های سوختگی و روانی در همین شاخص و در فاصله چهار سال به ترتیب از 17 صدم و 66 صدم به 2 دهم و 77 صدم رسیده است.

* رتبه ششم کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ تعداد پزشکان متخصص

کیان دهراب‌پور، مدیر امور بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز با تأیید رشد شاخص‌های درمانی این استان گفت:‌ این استان به لحاظ تعداد پزشکان متخصص به نسبت جمعیت در رتبه ششم کشور قرار دارد و این وضعیت قابل قبولی است.

وی تعداد پزشکان متخصص این استان را 150 نفر اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر‌ 14 پزشک فوق‌تخصص، 9 دندانپزشک و پنج فلوشیپ در حال حاضر سیستم درمانی این استان مشغول خدمت هستند.

دهراب‌پور افزود: با احتساب 110 تخت بیمارستانی که در این سال‌ها اضافه شده، جمع تخت‌های فعال بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد به 721 تخت رسیده است.

به هر حال تحلیل آمارهای موجود در بخش درمانی دانشگاه علوم پزشکی از یک سو نشان از وضعیت رو به رشد شاخص‌های درمانی و کم‌رنگ شدن محرومیت‌ها و فقر بهداشتی دارد و از سوی دیگر شتاب قابل ملاحظه این شاخص‌ها در چند سال اخیر را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد گام‌های بلندی برای سوار شدن کهگیلویه و بویراحمد بر قطار توسعه و پیشرفت برداشته شده که بیش از هر چیز تداوم این گام‌ها می‌تواند آینده‌ای روشن را در حوزه سلامت این استان نوید دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha