چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 80809

افتادگی رحم از جمله این بیماری‌هاست که درصورتی که خفیف باشد می‌توان به راحتی آن را با فیزیوتراپی کنترل کرد.

پیشگیری و درمان افتادگی رحم با فیزیوتراپی

سلامت نیوز : به گفته یک متخصص فیزیوتراپی، با بیان این که اختلالات و بیماری‌های مجاری ادرار و زنان و زایمان را می‌توان با روش‌های غیرجراحی نظیر فیزیوتراپی درمان کرد، گفت: افتادگی رحم از جمله این بیماری‌هاست که در صورت خفیف بودن می‌توان به راحتی آن را با فیزیوتراپی کنترل کرد.

دکتر وحید صمدی در گفت‌و‌گو با (ایسنا) عنوان کرد: در حالت طبیعی رحم توسط بافت‌های مختلفی مثل عضلات و رباط‌ها در محل خود در لگن نگه داشته می‌شود. در حقیقت، عضلات کف لگن با فعالیت و انقباضات ملایم ولی مداوم خود وظایف مهمی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: این عضلات نقش مهمی در حمایت ارگان‌های لگنی مثل رحم، واژن و مثانه ایفا می‌کنند، کنترل ادرار و مدفوع را باعث می‌شوند و همچنین در عملکرد جنسی نقش دارند. اما گاهی اوقات و معمولاً به علت زایمان بخصوص زایمان‌های مکرر و دشوار عضلات کف لگن ضعیف می‌شوند به طوری که با افزایش سن و کاهش هورمون استروژن، ممکن است عارضه‌ای به نام افتادگی رحم اتفاق بیفتد که در آن رحم از محل خود به سمت پایین جابه‌جا شده و وارد کانال واژینال می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی چاقی، یبوست، انجام فعالیت‌های سنگین و جراحی‌های ناحیه لگن را به عنوان عوامل مختلفی معرفی کرد که زمینه ساز ابتلا به افتادگی رحم می‌شوند.

صمدی در رابطه با شایع‌ترین علائم این عارضه گفت: احساس سنگینی در لگن، احساس بیرون آمدن توده‌ای از واژن، کمردرد، مقاربت دردناک و دفع دشوار ادرار و مدفوع از نشانه‌های شایع افتادگی لگن است.

وی، درمان اختلالات و بیماری‌های مجاری ادرار و زنان و زایمان را روش‌های غیرجراحی نظیر فیزیوتراپی دانست و گفت: افتادگی رحم از جمله این بیماری‌هاست که درصورتی که خفیف باشد می‌توان به راحتی آن را با فیزیوتراپی کنترل کرد.

صمدی توصیه کرد: در موارد شدیدی که نیاز به عمل جراحی باشد قبل و بعد از جراحی، انجام فیزیوتراپی برای این بیماران توصیه می‌شود چرا که هدف این روش درمانی برطرف کردن عامل اصلی بیماری یعنی ضعف و اختلال عضلات کف لگن است.

وی عنوان کرد: در درمان فیزیوتراپی از روش‌هایی مثل بیوفیدبک و تحریکات الکتریکی برای بازآموزی و بهبود عملکرد عضلات کف لگن استفاده می‌شود. در کنار این روش‌ها تمرینات و ورزش‌های مخصوصی هستند که به منظور تقویت این عضلات تجویز می‌شوند.

این متخصص فیزیوتراپی تشریح کرد: در این تمرینات به بیماران آموزش داده می‌شود که چگونه عضلات کف لگن خود را بطور مناسب سفت و منقبض نمایند. به خوبی اثبات شده است که با انجام منظم و دقیق تمرینات عضلات کف لگن می‌توان قدرت و تحمل این عضلات را افزایش داد که به بهبود علائم و عوارض اختلالاتی نظیر افتادگی رحم کمک شایانی نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha