ماموگرافی یک روش تصویربرداری از سینه است که می‌تواند تومور پستان را قبل از این که از نظر بالینی قابل لمس باشد، شناسایی کند.

دکتر « تفویضی » متخصص زنان در گفت وگو با ایسنا گفت: ماموگرافی همراه معاینه جسمی و خودآزمایی سینه می‌تواند ضایعات غیرقابل لمس را شناسایی و به تشخیص توده‌های قابل لمس کمک کند. همچنین این عکس‌برداری که حدود 20 دقیقه به طول می انجامد، قادر است به میزان 63 درصد در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در زنان40 تا 69 سال موثر واقع شود.

دکتر تفویضی ادامه داد: به دلیل میزان بروز بالای این بیماری و مرگ ومیر بالای ناشی از آن، همچنین نبود درمان قطعی سرطان پستان، پیشگیری از این بیماری بسیار با اهمیت است.

وی افزود: سرطان پستان انواع مختلفی دارد که با علائم متفاوتی در افراد بروز می‌کند و گاهی علائمی شبیه سفت و بزرگ شدن غیرطبیعی سینه، قرمز و تیره شدن پوست این ناحیه، ورم و تورفتگی نوک سینه، لمس تومور موضعی حساس و دردناک در سینه به وجود می‌آید که در برخی موارد پس از پیشرفت سرطان، فرد متوجه بیماری خود خواهد شد.

این متخصص زنان در ادامه تصریح کرد: یک ماموگرافی پایه باید بعد از سن 35 سالگی گرفته شود و زنان جوان‌تری که به دلیل سابقه خانوادگی سرطان پستان، در معرض خطر هستند باید با متخصص زنان در مورد زمان شروع ماموگرافی غربال‌گری مشورت کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha