رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: 10 تا 15 درصد هزینه‌های سیستم‌های بهداشتی كشور، صرف بیماران دیابتی و عوارض ناشی از آن می‌شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دكتر محمد باقر لاریجانی در افتتاحیه همایش جراحی عروق و دیابت با بیان این كه دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیك در دنیاست، افزود: عوارض ناشی از دیابت تقریبا تمامی ارگان‌های بدن را درگیر می‌كند و متاسفانه در سالهای آینده با اپیدمی دیابت روبرو خواهیم شد.


وی اظهار كرد: ‌پیش بینی می‌شود تا سال 2025 در كشورهای در حال توسعه، دیابت 180 درصد افزایش پیدا كند و با 300 میلیون دیابتی در جهان روبرو شویم. به طوری كه در كشورهای چین، هند و ایران وضعیت بدتری رخ خواهد داد.

لاریجانی با بیان این كه شیوع دیابت در ایران 5 تا 7 درصد است، اذعان داشت: در كشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان سعودی، شیوع دیابت به بالاتر از 14 درصد می‌رسد.

وی با بیان این كه سه میلیون دیابتی در ایران زندگی می‌كنند، تصریح كرد: با بالا رفتن سن، دیابت نیز افزایش پیدا می‌كند؛ به طوری كه تا سال 2025 میزان شیوع دیابت در ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت. همچنین بر اساس مطالعاتی در تهران در سال 1995 میزان شیوع دیابت نوع دوم 7 درصد بوده كه در حال حاضر به 13 درصد افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این كه 50 درصد دیابتی‌ها از دیابت خود آگاهی ندارند، خاطرنشان كرد: دیابت نوع یك از شیوع بالایی برخوردار نیست و تنها حدود 10درصد دیابتی‌ها را تشكیل می‌دهد. همچنین 5/4 درصد زنان در ایران دچار دیابت می‌شوند.

وی با بیان این كه دیابت، ششمین علت مرگ و میر در دنیاست، افزود: ابتلا به دیابت پنج تا 10 سال از عمر افراد را كاهش می‌دهد و دیابت شایع‌ترین علت كوری چشم به شمار می‌رود.

لاریجانی با بیان این كه 25 درصد بیماران دیالیزی در گذشته بیماران دیابتی بوده‌اند، تصریح كرد: 10 تا 15 درصد هزینه‌های سیستم بهداشتی كشور صرف بیماران دیابتی و عوارض ناشی از آن می شود. همچنین با توجه به ابتلای 14 میلیون آمریكایی به دیابت هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیارد دلار صرف این بیماران می‌شود.

وی با بیان این كه در ابتلا به بیماری دیابت، اختلالات متابولیك و ژنتیك دخالت دارند، خاطرنشان كرد: پیشگیری از دیابت صرفا با كنترل قند خون امكان‌پذیر نیست، بلكه علاوه بر آن كنترل كشیدن سیگار و فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین باید فرهنگ تزریق انسولین در جهت كنترل دیابت اصلاح شود، زیرا برخی از مردم تصور معتاد شدن در اثر استفاده از انسولین را دارند.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha