سلامت نیوز : گروهی از پزشکان آمریکایی با مطالعه روی جداره نازک روده بزرگ دریافتند که ضخامت مخاط دیواره داخلی روده‌ها می‌تواند در کنترل برخی از بیماری‌های التهابی روده‌ نقش داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این متخصصان در مقاله جدیدی که در مجله ساینس منتشر شده تاکید کردند مخاط در آرام‌سازی واکنش‌های سیستم دفاعی بدن و در نتیجه کاهش التهاب‌ها ایمنی بدن نقش دارد.

این گروه از پزشکان بیمارستان «مونت سینای» در نیویورک در جستجوی کشف پاسخ این سوال بودند که چرا جداره روده هیچ واکنشی به چندین تریلیون باکتری که به طور معمول در روده انسان زندگی می‌کنند، نشان نمی‌دهد در حالی که این باکتری‌ها در هر نقطه از بدن که باشند واکنش شدید سیستم دفاعی بدن را موجب شده و بدن آنها را مهاجم فرض کرده و با این باکتری‌ها مقابله می‌کند.

اما این پزشکان دریافته‌اند که در واقع تعامل بین مخاطی که از روده ترشح می‌شود با سیستم دفاعی بدن، مانع از واکنش شدید سیستم دفاعی شده و در نتیجه باکتری‌ها می‌توانند در روده زندگی کنند. به این ترتیب مخاطی که روی جداره روده تشکیل می‌شود در آرام کردن سیستم دفاعی بدنی در این نقطه نقش دارد و همین تاثیر می‌تواند به کاهش التهاب در روده‌ها کمک کند.

پزشکان امیدوارند که در آینده با آگاهی از این تاثیر مثبت مخاط بتوانند موفق به درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی روده شوند.

بدن انسان به طور طبیعی روزانه یک لیتر مخاط تولید می‌کند.

در این بررسی پزشکان همچنین نشان دادند که مخاط نه تنها سدی بین باکتری‌ها و سیستم دفاعی بدن ایجاد می‌کند بلکه در مخاط ترکیبی موسوم به MUC2 وجود دارد که این ترکیب نیز به نوبه خود به آرام شدن واکنش ایمنی در روده کمک می‌کند.

«آندره سروتی»، محقق ارشد این مطالعه گفت: مخاط از این توانایی برخوردار است که واکنش دفاعی را در نوع خاصی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن کاهش دهد. اما این‌ها تنها تحقیقات اولیه هستند و ما در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره مخاط نداریم.

این تیم تحقیقاتی معتقدند یکی از زمینه‌هایی که مخاط می‌تواند در آن کاربرد موثر داشته باشد کمک به درمان مشکلات روده است. بیماری روده ملتهب، بیماری کرون و کولیت‌های زخمی جزو بیماری‌های کمتر شناخته‌شده‌ای هستند اما یکی از ویژگی‌های مشترک آنها التهاب است.

به گفته «آندره سروتی» در برخی از افراد مبتلا به این بیماری‌ها در تولید مخاط وقفه ایجاد می‌شود بنابراین ممکن است بتوان با تولید مخاط بیشتر به درمان بیماری کمک کرد.

همچنین برخی از متخصصان معتقدند که شاید روزی بتوان با تولید مخاط مصنوعی یا داروی تحریک‌کننده ترشح مخاط، اثر مشابهی را بر جداره روده ایجاد کرد.

با این حال هم‌اکنون اینکه چنین شیوه‌هایی به افزایش ضخامت مخاط جداره روده در بیماران مبتلا به اختلالات روده‌ای کمک می‌کند بحثی تازه است که به انجام مطالعات بیشتر و دقیق‌تر نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha