چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
سلامت نیوز : باز هم درهای باغ مدرسه باز شده‌ است و میلیون‌ها پروانه شاد به تماشای بهاری تازه، بال گشوده‌اند و شکوفایی جوانه‌های امیدی نو را نوید می‌دهند. اما باید دید همه آنها شاد و سالم هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کودکان ما، آینده ما هستند موفقیت آنها سربلندی ماست گرچه آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه، کاری است زیربنایی اما هرچه کودک آماده تر باشد، موفقیت وی بیشتر و این به معنای وجود روح آرامش در خانواده است.

 در این رهگذر چه کسی می تواند با دیدن کودکان کیف در دست، پنجره خاطراتش را به سوی گذشته‌های دور نگشاید و ذهنش را در جست و جوی نخستین روز دبستان خود نکاود و کدام پدر و مادری است که دلهره اولین حضور فرشته کوچکش در مدرسه، دریای دلش را به تلاطم در نیاورد؟

کودکان ما، آینده ما هستند و موفقیت آنها سربلندی و افتخار ماست؛ گرچه آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه، کاری است زیربنایی و از مدتها قبل باید به آن پرداخت، اما تذکرات و پیشنهاداتی وجود دارد که در پذیرش و شروع مدرسه برای کودکان دلبندمان قابل توجه است.

هرچه کودک برای فعالیتهای اجتماعی و آموزشی آماده‌تر باشد، موفقیت وی آسانتر و شیرین‌تر است و این به معنای وجود روح آرامش در خانه و خانواده است.

ترس از مدرسه تا یک ماه برای کلاس اولی ها طبیعی است

نسرین دودانگی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، در مورد اضطراب و ترس از مدرسه در کودکان می گوید: ترس از مدرسه تا یک ماه برای کلاس اولی‌ها طبیعی است چرا که کودک احساس می کند اگر از مادر یا منبع دلبستگی‌اش جدا شود، او را از دست می‌دهد و دیگر او را نمی‌بیند و این فکر اذیت کننده، موضوعی است که کودکان در سنین مدرسه با آن مواجهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، علائم اضطراب در این دسته از کودکان را به صورت تهوع و استفراغ دانست و افزود: این کودکان مدام بهانه می‌گیرند که حالشان بد است و شکایتهای جسمانی دارند در صورتی که از درون به اضطراب شدید دچار هستند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تأکید کرد: ترس از مدرسه، اگر بیشتر از یک ماه طول بکشد، اضطراب پاتولوژیک یا مرضی است که باید درمان شود و برای درمان آن علاوه بر روانشناس یا روانپزشک باید از اولیای مدرسه نیز کمک گرفت؛ همچنین مادران دقت داشته باشند که نقش حمایتی از کودک را داشته باشند اما تسلیم بهانه های کودک برای نرفتن به مدرسه نشوند.

صبحانه نخوردن موجب بدخلقی کودک می شود

برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه و رژیم درمانی معتقد است که صبحانه مهمترین وعده غذایی است و خوردن صبحانه برای آغاز یک روز پرتحرک از نظر جسمی و فکری بسیار با اهمیت است.

این مشاور تغذیه می‌گوید: بدن کودک از شب تا صبح غذا دریافت نمی‌کند بنابراین مواد مغذی به بدن نمی‌رسد و کودک دچار افت قند خون می‌شود که کاهش قدرت یادگیری، کاهش قدرت حافظه، عدم تمرکز، سردرد، سرگیجه، عصبانیت، افسردگی، بی میلی و بی حوصلگی از عوارض عصبی ناشی از افت قند خون در کودکان است.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی بهترین نوع صبحانه را ترکیبی از: نان سبوس دار به همراه پنیر کم نمک، خیار و گوجه یا نان و پنیر و گردو و شیر به همراه دو قاشق عسل یا دو عدد خرما دانست و افزود: استفاده از کیک های آماده و موجود در بازار به دلیل چربی و شیرینی زیاد برای کودک، غیرمفید است چرا که علاوه بر چاقی، باعث اختلال قلبی و عروقی در کودکان می­شود.

میوه تازه، گردو و کشمش، میان وعده مناسب کودک در مدرسه

احمد خداداد، فوق تخصص گوارش، کبد و تغذیه کودکان در مورد تغذیه و میان وعده کودکان در مدرسه می‌گوید: والدین باید نسبت به تهیه، نوع تغذیه و میان وعده کودک دقت لازم را داشته باشند و به کودک آموزش دهند که تغذیه را فقط از خانه به مدرسه ببرد و از خرید تنقلات خودداری کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد و تغذیه کودکان می افزاید: کودک باید در میان وعده‌ها از ساندویچ های خانگی مثل نان و پنیر و گردو یا نان و عسل استفاده کند همچنین میوه‌های تازه، کشمش، گردو، خرما، آجیل کم نمک و میوه خشک نمونه های مناسبی برای میان وعده به حساب می آیند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، رعایت بهداشت و آموزش شست و شوی دستها با آب و صابون را مسئله مهم دیگری ارزیابی کرد و گفت: باید به کودک شست ئو شوی صحیح دست با آب و صابون را بعد از رفتن به دستشویی و قبل از خوردن تغذیه، آموزش داد تا از ابتلای وی به بیماری‌های انگلی و میکروبی کاسته شود.

خداداد، دلیل تمایل کودکان به تنقلات موجود در بازار را بسته بندی‌های رنگارنگ و متنوع آنها دانست و به خانواده پیشنهاد داد که تغذیه و میان وعده کودک را در پاکت و ظروف متنوع و رنگارنگ قرار دهند تا نیاز ظاهری کودک ارضاء شود.

کوله پشتی از کیف دستی مناسب‌تر است

علاوه بر نوشت افزار و لباس فرم مدرسه، باید کیفی مناسب با جثه کودک انتخاب شود چرا که 40درصد دانش آموزانی که از کوله پشتی های غیراستاندارد استفاده می کنند، دچار دردهای گردن و کمر شده و کج شدن یک طرفه کمر، مهمترین بیماری شایع در مدارس است.

علی سنگی، مدیرکل سلامت جمعیت و مدارس وزارت بهداشت برای تهیه و خرید کیف و کفش مناسب در آغاز سال تحصیلی توصیه می کند: خانواده‌ها ظاهر زیبا را در خرید و تهیه وسایل مورد نیاز فرزندانشان مدنظر قرار ندهند و کیف‌ها و کوله پشتی‌های استانداردی را تهیه کنند که بر بدن کودک، فشار تحمیل نمی کنند.

سنگی مشخصه‌های یک کوله پشتی مناسب را جنس چرمی یا برزنتی آن دانست و افزود: اندازه کوله پشتی باید متناسب با جثه کودک و دانش آموز باشد و قطر تسمه های کوله پشتی حداقل 3 تا 5 سانتی متر باشد تا به رگ های گردن فشار نیاورد.

محمدرضا برزگری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز درد گردن، کمردرد، انحناهای غیرطبیعی ستون فقرات و آسیب به رشته های عصبی را از جمله آسیب‌ها و مشکلات ناشی از انتخاب کیف غیراستاندارد دانست و افزود: در شرایط یکسان، می‌توان گفت کوله پشتی از کیف دستی مناسب‌تر است؛ چرا که در صورت انتخاب درست و استفاده صحیح از کوله پشتی، نیرو به دو طرف شانه‌ها منتقل شده و اثرات منفی کمتری به ستون فقرات وارد می شود.

کتانی کفش مناسب کودکان مدرسه‌ای

انتخاب کفش مناسب برای کودک، باعث پیشگیری از مشکلات اسکلتی ـ عضلانی همچنین افزایش ایمنی، آرامش و تمرکز کودک خواهد شد.

محمدرضا برزگری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، بهترین نوع کفش برای کودک مدرسه‌ای را کفش کتانی با کف و رویه محکم و انعطاف پذیر و لایه درونی نرم عنوان می‌کند و می‌افزاید: پنجه کفش باید پهن باشد به گونه‌ای که انگشتان دچار فشردگی نشوند؛ همچنین ساق کفش نیز به نحوی باشد که حمایت لازم از مچ پا را به عمل آورد و مانع از پیچ خوردگی مچ پا شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به والدین توصیه کرد: زود به زود کفش های کودکان را کنترل کنند چرا که پای کودک به حدی نرم است که می تواند در کفشی که حتی دو شماره کوچکتر است مچاله شود بدون آنکه کودک ابراز ناراحتی کند که در صورت عدم توجه به این مطلب، انحراف انگشتان و تغییر قوس کف پا، پدیدار می‌شود.

برزگری تصریح کرد: بهتر است افراد خرید کفش را به ساعات آخر روز موکول کنند چرا که پا در متورم‌ترین حالت قرار دارد، همچنین هنگام خرید کفش، هر دو لنگه کفش را امتحان کنند چرا که معمولاً یک پا از پای دیگر کمی بزرگتر است و باید کفش را به اندازه پای بزرگتر انتخاب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha