شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 83933

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به کمبود گندم در سال آینده و در نتیجه اجبار دولت به واردات گندم هشدار داد.

هشدار نسبت به کمبود گندم در سال آینده

سلامت نیوز : یک عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به کمبود گندم در سال آینده و در نتیجه اجبار دولت به واردات گندم هشدار داد.

هدایت‌الله میر مرادزهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به کمبود کود در فصل برداشت، عنوان کرد: اگر دولت نتواند براساس نیاز کشاورزان کود تهیه کند قطعا میزان برداشتمان در هر هکتار کمتر خواهد بود این امر نه در تنها در کمیت بلکه در کیفیت محصولات نیز اثر خواهد گذاشت. از سوی دیگر این مشکل پیش خواهد آمد که در سال آینده هم مجبور خواهیم بود محصولات استراتژیک مثل گندم را وارد کنیم.

او ادامه داد: امسال هم در وضعیت هشدار بودیم ، کارشناسان و صاحب‌نظران پیش بینی می‌کردند که این مشکل پیش بیاید کما این که در سال گذشته هم به دلیل مشکل کود افت کاشت و در نتیجه افت برداشت داشتیم. این افت هم اکنون مشخص شده است. ما باید 11 تا 12 میلیون تن گندم تولید می‌کردیم که به 6.5 تا 7 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم سراوان تصریح کرد: اگر در این زمینه فکری هم کنیم این کسری و کمبود هر ساله وجود خواهد داشت و مجبوریم ارز کشور را برای واردات صرف کنیم.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: تمهید کوتاه مدت برای رفع مشکل کمبود کود این است که سریعا کود فسفات، ازت و پتاس برای کاشت فعلی فراهم شود و این مساله مشمول زمان نشود. یعنی کودی که قرار بوده وارد شود به دست کشاورز برسد و کودهایی که تولید داخلی خودمان هست هم از انبارها بیرون بیایند و سریعا به دست کشاورز برسد.

وی اضافه کرد: برای بلندمدت هم می‌توانیم کودهای عالی گیاهی و حیوانی را در دستور کار قرار دهیم. کشاورزی هم در همین زمینه پیش می‌رود که در آینده کودهای شیمیایی کمتر مصرف شود و به سمت کودهای عالی، حیوانی و گیاهی پیش برود اما در وضعیت موجود باید کودهای ازت، فسفر و پتاس براساس مصرف در هکتار و به روش مهندسی فراهم شود تا از کشت فعلی عقب نمانیم.

میرمرادزهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم ورود دولت به این بخش، گفت: دولت و شخص رئیس جمهور باید شخصا به این قضیه ورود پیدا کنند تا ما بتوانیم از طریق کشت داخلی خودمان میزان مصرف داخل را تامین کنیم و به خارج وابسته نشویم.

نماینده مردم سراوان در پایان افزود: من به عنوان یک عضو کمیسیون کشاورزی و یک کارشناس این حوزه در این باره نگرانی دارم و احساس می‌کنم مسئولین باید بهتر و بیشتر عمل کنند چه بسا برنامه ریزی برای استقلال و تامین نیاز روزانه مردم نگرانی و دغدغه آینده ما برای تولید را کمتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha