سلامت نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: اجرای قانون برنامه توسعه پنجم تقریباً در تمام بندهای مربوط به حوزه سلامت حتی شروع هم نشده است، مسئولان فعلی وزارت بهداشت اگر معتقدند این قانون اجرا شدنی نیست و ایده آلیستی نوشته شده، اصلاحیه به مجلس بیاورند.

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با فارس، افزود: مسئولان وزارت بهداشت و دولت یازدهم همان طور که قول داده‌اند باید نسبت به اجرای قانون برنامه توسعه پنجم خود را مکلف و پاسخگو بدادند و نباید چشم بسته بگویند این قانون قابل اجرا نیست و زیرساختهای آن فراهم نیست.

وی گفت: اگر بدون کار کارشناسی اعلام کنند که این قانون قابلیت اجرا ندارد مفهومش این است که نمی‌خواهند این قانون را اجرا کنند. مسئولان دولت قبلی به اجرای قانون برنامه توسعه پنچم پایبند نبودند. مسئولان فعلی البته قول داده‌اند که این قانون را اجرا می‌کنند و هنوز زمان زیادی از تصدی مسئولان جدید نگذشته که درباره عملکرد آنها قضاوت کنیم.

وی افزود: باید منتظر باشیم تا زمان کافی برای مسئولان جدید طی شود تا بتوانند مسیر اجرای قانون را دنبال کنند اما اگر بعد از زمان منطقی مشخص شود که مسئولان جدید نیز خود را به اجرای قانون برنامه مکلف نمی‌دانند، در آن صورت مجلس نیز به وظیفه قانونی خود برای نظارت عمل می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در قانون برنامه آمده است که اجرای قانون تمام وقتی پزشکان در بخش دولتی از وزیر،معاونان وزیر، روسای دانشگاههای علوم پزشکی و روسای بیمارستانهای دولتی شروع شود، در دولت قبل که این اتفاق نیفتاد. انتظار داریم اجرای این قانون در دولت جدید شروع شود.

شهریاری گفت: در مورد قانون برنامه توسعه پنجم ما هم معتقدیم برخی مواد آن ممکن است ایده آلیستی نوشته شده باشد و شرایط و زیرساختهای آن فراهم نباشد اما تا زمانی که این قانون وجود دارد دولت باید به اجرای آن پایبند باشد و اگر اجرای این قانون را ممکن نمی‌دانند باید هر چه زودتر لایحه اصلاحیه این قانون را به مجلس بیاورند.

وی افزود:‌ مسئولان نمی‌توانند بگویند چون این قانون را قبول نداریم یا آن را اجرا شدنی نمی‌‌دانیم به سلیقه خودمان، اجرا نمی‌کنیم،کاری که متأسفانه رئیس جمهوری قبلی در پیش گرفته بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره طرح حدف یارانه 3 دهک پردرآمد کشور و هزینه کرد آن برای سلامت مردم نیز گفت:‌ در این مورد باید دید نظر مجلس و نماینده دولت چیست، به نظر می‌رسد با توجه به کسری ماهانه هزار میلیارد تومانی دولت برای پرداخت یارانه مردم،اولویت اصلی بعد از حذف این یارانه‌ها جبران این کسری باشد و بعد از آن نیز می‌توان از اعتبار حاصل از اجرای حذف یارانه این 3 دهک برای کارهایی مثل پرداخت بیمه بیکاری و رفع مشکلات حوزه سلامت استفاده کرد.

شهریاری ادامه داد: اینکه وزیر بهداشت گفته از این اعتبار می‌توان برای کمک به بیماران صعب العلاج استفاده کرد بیشتر معطوف به اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی بند ب ماده 34 قانون برنامه توسعه است که متأسفانه اعتبار آن تأمین شده است. قرار بود از این اعتبار برای کمک به بیماران صعب العلاج، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و اجرای برنامه‌های آموزشی در وزارت بهداشت هزینه شود که عملی نشد.

وی درباره بودجه بخش سلامت در سال 93 نیز گفت:‌ هنوز که دولت لایحه‌ای را به مجلس نیاورده و بحث کارشناسی نیز در این زمینه بین دولت و مجلس شروع نشده است اما امیدواریم این بار دولت بودجه سال آینده را کارشناسی شده به مجلس بیاورد تا نیاز به دستکاری آن در مجلس نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha