سلامت نیوز : مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات کشور ضمن انتقاد شدید به اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره قلیان و موافقت وی با استفاده از قلیان در محیط‌های استاندارد و همچنین غیرقابل توجیه دانستن اعمال محدودیت در استعمال قلیان برای زنان، گفت: پدیده مصرف قلیان فاجعه آفرین شده است و دلسوزان باید دست به دست یکدیگر داده و از آن جلوگیری کنند.

علی طاهری در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گزارشات مربوط به مصرف قلیان و همچنین مواضع رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره این پدیده را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. همچنین از سوی ستاد کشوری کنترل دخانیات پیگیری‌ها به منظور شکایت از ایشان انجام شده است؛ چرا که معاون رییس‌جمهور نباید مطالب کارشناسی نشده ارائه دهد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تجربه کشور ترکیه مبنی بر درج تصاویر هشداری روی قلیان‌ها و اینکه آیا می‌توان آن را در ایران نیز به کار گرفت؟ گفت: پیشنهاد انجام این اقدام در کشور را ارائه داده‌ایم. اما اصل مطلب آن است که ایران مملکتی اسلامی است و به ویژه در جهت حفظ سلامتی بانوان، باید قلیان‌ها جمع‌آوری شوند.

طاهری افزود: اما به عنوان مُسَکن پیشنهاد درج تصاویر هشداری روی شیشه، شلنگ و ... قلیان را داده‌ایم تا مانند پاکت‌های سیگار، تصاویر بهداشتی روی قلیان‌ها هم درج شود و مردم از خطرات آن آگاهی یابند. نمونه این کار را برای مجلس و وزارت بهداشت ارسال کرده‌ایم.

هشدار نسبت به فعالیت شرکت دخانیات جهت افزایش تولید مواد دخانی

وی نسبت به فعالیت شرکت دخانیات جهت افزایش تولید مواد دخانی هشدار داد و گفت: از زمانی که شرکت دخانیات واگذار شده است، با توجیه جلوگیری از خروج ارز‌بری واردات سیگار، در تلاش است که تولید را افزایش دهد.

طاهری در این باره ادامه داد: این در حالیست که بی‌تردید این افزایش تولید و تاسیس کارخانه‌های جدید در درازمدت برای کشور مضر است و می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد؛ چرا که وقتی کارخانه‌ای روی خط تولید می‌رود عملا جمع کردن آن سخت است، اما می‌توان در صورت نیاز واردات سیگار را کاهش داد. این توجیه شرکت دخانیات برای افزایش تولید، توجیه درستی نیست.

وی با بیان اینکه پدیده مصرف قلیان فاجعه آفرین شده است، گفت: لازم است تدابیری اتخاذ شود که چگونه می‌توان با پدیده قلیان مقابله کرد و از توسعه آن جلوگیری کرد.

طاهری مضرات استعمال قلیان را بسیار بیشتر از استعمال سیگار دانست و گفت: کشور هزینه‌های زیادی را بابت استعمال سیگار و عوارض ناشی از آن می‌پردازد. به عنوان مثال هزینه‌ای معادل دو برابر هزینه خرید سیگار صرف درمان بیماری‌های ناشی از سیگار می‌شود. حال با توجه به چند برابر بودن عوارض مصرف قلیان نسبت به سیگار، بی‌تردید باید چند صد برابر سیگار، صرف درمان عوارض ناشی از قلیان شود. بر این اساس دلسوزان باید دست به دست هم داده و از این پدیده جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha