تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت زیربنای توسعه کمی و کیفی خدمات پرستاری در کشور است و در دراز مدت موتور محرکه رفع بقیه مسائل و مشکلات این حوزه مهم خدماتی در نظام سلامت کشور خواهد بود.

هدف از تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت چیست ؟
سلامت نیوز : تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت زیربنای توسعه کمی و کیفی خدمات پرستاری در کشور است و در دراز مدت موتور محرکه رفع بقیه مسائل و مشکلات این حوزه مهم خدماتی در نظام سلامت کشور خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ پنج مصوبه هیئت وزیران در خصوص پرستاران در حقیقت مقدمه ایجاد تحول عظیم و شگرف در حوزه پرستاری كشور است. و چنانچه این پنج مصوبه به خوبی اجرایی شود. قطعا حداكثر طی پنج سال آینده شاهد به ثمر نشستن آن در ابعاد گوناگون حرفه‌ای، ارتقاء كیفی و كمی ارائه خدمت به مردم و مددجویان و نهایتاً ارتقاء مادی و معنوی پرستاران و پرستاری كشور خواهیم بود.

 در این رابطه به نظر می رسد اجرایی شدن دقیق یكی از پنج مصوبه یعنی ایجاد معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت از جمله مصوباتی است كه می تواند موتور محركه دراز مدت اجرایی شدن با ثبات چهارمصوبه دیگر هیئت وزیران باشد چرا كه هر گونه اقدامات موثر در حوزه پرستاری از جمله مصوبات اخیر هیئت  وزیران منوط به هدایت، حمایت، پیگیری و اقدام از سوی معاونت مراقبت و پرستاری وزارت بهداشت و ارتباط  تنگاتنگ با سازمان نظام پرستاری صبوری اسلامی و حراست از مصوبات است.

 با این وجود در راستای استقرار این حوزه معاونت و پیرو تصویب نهایی معاونت ریاست جمهوری و وزیر بهداشت، چارت تشكیلاتی این حوزه معاونت تحت دو عنوان دو دفتر:

الف : دفتر ارتقاء سلامت و خدمات بالینی و پرستاری

ب : دفتر توانمندسازی و ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی پرستار

به تصویب نهایی رسیده و ابلاغ شده است.

با نگاه به عناوین این دو دفتر دو مجموعه تشكیلات معاونت مراقبت و پرستاری وزارت بهداشت در درجه اول متوجه می شویم كه قانونگذار به جای ایجاد دو اداره كل، ایجاد دو دفتر را در زیرمجموعه معاونت پیش‌بینی نموده است كه از نظر جایگاه و شرح وظایف از اداره كل بالاتر بوده علاوه بر انجام امور اجرابی، امور كارشناسی و علمی و ... را نیز به عهده دارد و در درجه دوم در عناوین و شرح وظایف دو دفتر بحث ارتقاء كیفی و كمی ارائه خدمت در حوزه بالین و هم در عرصه پیشگیری پیش بینی شده است.

 موضوع مهمتر به توانمندی و ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی توجه جدی شده است كه مهمترین ركن توسعه پایدار همانا سرمایه نیروی انسانی است كه می بایست در ابعاد آموزشی، ارتقاء علمی و مباحث نظارتی و موارد اینچنینی توجه كامل شود.

در حقیقت در شرایط فعلی نه سیستم سلامت كشور، نه مردم عزیز و نه سازمان نظام پرستاری و نه خود پرستاران گرامی از ارائه خدمت با كیفیت و كمیت مناسب رضایت ندارند و عدم رضایت به مواردی چون بخشی نگری و توجه ویژه و خاص به قشر خاص و عدم توجه به همه نیروهای انسانی در زیر مجموعه نظام سلامت، كمبود اعتبارات، كمبود شدید نیرو و به ویژه در بخش پرستاری و عدم توجه جدی به آموزش و از جمله جدی نگرفتن بازآموزی‌ها و نوآموزی و عدم در نظر گرفتن صلاحیت حرفه ای و كاری برای جذب و ادامه خدمت نیروها بر مربوط می شود.

و از طرفی با توجه به اینكه حوزه سلامت صرفاً در بخش دولتی خلاصه نمی شود می بایست اقدام این معاونت و دو دفتر ایجاد شده شامل همه بخش های پرستاری در بخش دولتی و خصوصی و ... شود تا ان شاءالله به صورت یكپارچه و همه جانبه شاهد ایجاد تحول عظیم و شگرف در حوزه پرستاری كشور باشیم.

 یعقوب جعفری
رئیس شورای عالی نظام پرستاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha