سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 85623
سلامت نیوز : با آمدن فصل پاییز، شما تبلیغ هایی از واکسن آنفلوانزا را در داروخانه ها مشاهده می کنید، اما سوالی که پیش می آید این است که آیا تزریق واکسن آنفلوانزا ضروری است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ اکثر متخصصین علوم پزشکی تزریق واکسن آنفلوانزا را قویاً تایید می کنند و آن را به افراد بالغ بزرگتر از 6 ماه بخصوص افرادی که در معرض خطرات عوارض این بیماری هستند یا افرادی که مسئولیت نگهداری از این افراد را دارند، توصیه می کند. اما هنوز اکثر مردم درمورد تزریق آن شک دارند.

افراد درمعرض خطر زیاد شامل بیماران مبتلا به بیماریهایی نظیر بیماری قلبی، بیماری ریوی،  بیماران  مبتلا به HIV و بیمارانی با اختلالات کلیوی و کبدی می باشند . افراد 65 سال  و بالاتر ، زنان باردار و مراقبین سلامت نیز در معرض خطرات عوارض بیماری آنفلوانزا هستند.

اما واقعاً تزریق واکسن آنفلوانزا به چه میزان موثراست؟حقیقت این است که تأثیر واکسیناسیون  آنفلوانزا سال به سال تغییر می کند. بطور کلی، واکسن آنفلوانزا از ابتلا دو سوم  افراد به این بیماری ممانعت می کند، البته این تأثیر با عوامل شخصی نظیر سن فرد، واکسیناسیون قبلی علیه آنفلوانزا ، گردش ویروس و سیستم ایمنی بدن فرد تغییر می کند.

 بنابراین گفتن یک عدد صحیح و قاطع درمورد میزان موثر بودن واکسن بسیار سخت است. قسمت اعظم این نوسان به این دلیل است که متبحرین رشته پزشکی باید ماه هایی را که  سویه های آنفلوانزا قبل از فصل سرما واقعاً ظاهر می شوند، پیش بینی کنند و از آنجا که این ویروس بسیار سریع  از یک سال به سال دیگر تغییر هویت می دهد در اکثر مواقع واکسن با نوع ویروس تطابق کامل ندارد.

فلو یا آنفلوانزا یک بیماری  مسری تنفسی است که شرایط سختی را برای فرد ایجاد می کند طول مدت این بیماری حدود یک هفته است و فرد تقریباً 3 روز کاری یا 3 روز از مدرسه را از دست می دهد بنابراین اولین دلیل برای تزریق واکسن جلوگیری از اختلال در کار و زندگی است.

ویروس آنفلوانزا همچنین می تواند سبب ایجاد عوارضی نظیر عفونت باکتریایی پنمونیا ، عفونت های ویروسی ، عفونت گوش، دهیدریشن (کم آبی)، وخیم تر شدن  بیماریهای مزمنی مانند دیابت و آسم شود. این بیماری می تواند حتی کشنده باشد.

یک دلیل بزرگ برای تزریق واکسن آنفلوانزا جلوگیری از انتقال این بیماری به دوستان وافراد خانواده است. اکثر مرگ و میرها به دلیل آنفلوانزا در افراد مسن که تزریق واکسن در آنها بخوبی عمل نمی کند، اتفاق می افتد. تنها خاصیت تزریق این واکسن برای شما جلوگیری از ابتلا به این بیماری وانتقال آن به افراد مسن است.

اگر هنوز معتقدید که تزریق واکسن flu ضرورت دارد، با مراقبین بهداشتی خود صحبت کنید تا درصورت نیاز بهترین نوع واکسن را برای شما تزریق کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha