سلامت نیوز : رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: متاسفانه گرایش جامعه به استفاده از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه افزایش یافته است که این امر یک هشدار و به معنای افزایش ابتلا به تب مالت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پنجمین همایش کشوری بروسلوز با حضور علی اصغر پیوندی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از متخصصان و کارشناسان از امروز در تالار امام(ره) دانشکده پزشکی آغاز به کار کرد.

بروسلوز آسیبهای جدی به امنیت غذایی و اقتصاد وارد می کند

پیوندی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس پنجمین همایش کشوری بروسلوز این گردهمایی را راهی برای کاهش بروز بروسلوز در جامعه برشمرد و اظهار امیدواری کرد نتایج این کنگره به ارتقای سطح دانش پزشکی و سلامت جامعه و درنهایت کاهش و ریشه کنی این بیماری در کشور منجر شود.

وی حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه را از جمله وظایف نظام سلامت برشمرد و اظهار داشت: این همایش علاوه بر مرور دانستنی های سابق پزشکان، به آشنایی با یافته های جدید منجر می شود که با بکارگیری آنها می‌توانیم این معضل بهداشتی و درمانی را در جامعه کاهش داده، سبب ارتقای سلامت جامعه شویم.

وی افزود: بیماری بروسلوز یا تب مالت بیماری اندمیکی در ایران است که در شمال، شمالغرب و غرب کشور شیوع بیشتری دارد. بررسی این بیماری با توجه به اینکه یک بیماری عفونی شایع و رایج در کشور محسوب می شود و همچنین مسائل اقتصادی از بعد امنیت غذایی و دامی را تحت الشعاع قرار می دهد حایز اهمیت است.

وی با ابراز تأسف از نبود آمارهای دقیق و مشخص در کشور در خصوص بروسلوز تأکید کرد: داشتن آمار و اطلاعات اولیه نقش مهم و اساسی در برنامه ریزی دقیق و سیاستگذاری نظام سلامت دارد.

پیوندی با اشاره به تشخیص دشوار این بیماری به دلیل شباهت با سایر بیماریهای عفونی اظهار داشت: بروسلوز بعد از سل یک بیماری هزار چهره است که تشخیص آن را در برخی موارد دشوار می‌کند. مزمن بودن و عود بیماری و عوارض آن نیز معضلات زیادی را برای فرد و نظام سلامت ایجاد می‌کند و از جنبه‌های بهداشتی و اقتصادی آسیب وارد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتقال بیماری از طریق شیر و فرآورده های لبنی و ترشحات مستقیم را مهمترین راه انتقال بیماری عنوان کرد و افزود: با وجود تمام بحثها در برخی کشورها نظیر سوئد و نروژ برنامه ریزی دقیق منجر به ریشه کنی بیماری بروسلوز شده است.

پیوندی با تاکید بر لزوم حرکت تمام سیاستگذاران نظام سلامت در یک راستای همگرانه با داشتن آمارهای دقیق، همکاری سایر ارگانهای مربوطه در مورد موضوعات فرابخشی حوزه بهداشت و درمان نظیر سازمان جهاد کشاورزی را در این خصوص ضروری برشمرد و تاکید کرد: با ارائه آموزشهای همگانی به مردم و دست اندرکاران ،  سیاست واحد و مشخصی را در این زمینه باید دنبال کرد تا در رده کشورهایی قرار گیریم که موردی از بروسلوز را شاهد نباشیم.

استان‌هایی که بیشترین موارد ابتلا به تب مالت را دارند

محمدرضا شیرزادی رئیس اداره کنترل بیماریهای مشترک مرکز مدیریتهای بیماریهای وزارت بهداشت نیز در این همایش با ارائه آخرین آمار کشوری و وضعیت جهانی این بیماری ، مهمترین اقدام در پیشگیری و کاهش بروز بیماری را آموزش بهداشت عمومی عنوان کرد.

شیرزادی افزود: متاسفانه گرایش جامعه به استفاده از فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه افزایش یافته است که این امر یک هشدار و به معنای افزایش ابتلای به بیماری است که اطلاع رسانی و آموزش عمومی در این خصوص را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین موارد ابتلا به بیماری در استانهای لرستان، همدان، آذربایجان غربی، مرکزی و کردستان بوده است.

در دو سال اخیر میزان بروز تب مالت در کشور افزایش یافته است

مسعود مردانی دبیر این همایش نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری دوسالانه این همایش تخصصی توسط مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و ذکر تاریخچه آن اظهار داشت: اولین همایش کشوری بروسلوز حدود 10 سال پیش درسال 1382 برگزار شد که با استقبال شایان توجهی روبرو شد.

وی با اشاره به این که در دو سال اخیر میزان بروز این بیماری در کشور افزایش یافته است توصیه کرد: تجمیع همایشها و سمینارهای تخصصی سبب کارآمدتر و پربار شدن محتوای علمی آنها خواهد شد.

مردانی خاطرنشان کرد: 150 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که در این همایش سه روزه کشوری 14 مقاله بصورت سخنرانی و حدود 40 مقاله نیز بصورت پوستر ارایه خواهد شد. همچنین در هفت پانل تخصصی با حضور اساتید داخلی و خارجی موضوعات مختلف در خصوص بیماری بروسلوز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در ادامه مراسم دکتر هیلد کروز مدیر برنامه امنیت غذایی سازمان جهانی بهداشت که دارای فعالیتهای برجسته ای در زمینه امنیت غذایی می باشد به قرائت پیام نماینده WHOپرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha