سلامت نیوز : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرد: این سازمان با دستگاه‌های مسئول موضوع كنترل كانون‌های منشا ریزگرد را دنبال خواهد كرد و در جلسه شورای عالی محیط زیست كه هفته آینده با حضور رئیس جمهور تشكیل خواهد شد، موضوع ریزگردها را به صورت جدی دنبال می‌كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرتال محیط زیست دكتر معصومه ابتكار در اولین جلسه كارگروه كاهش آلودگی هوای شهر تهران با بیان این‌كه باید برای حل معضل ریزگردها نگاه كارشناسی و علمی داشته باشیم، افزود: باید از اقدامات نمایشی و تبلیغاتی پرهیز كنیم چون مردم نتیجه واقعی می‌خواهند. همه می‌دانند كه معضل آلودگی هوا به صورت تدریجی بهبود پیدا می‌كند و نمی‌توان یك شبه به نتیجه دست یافت و تنها كاری كه می‌توانیم در مواقع اضطراری انجام دهیم، تعطیل كردن كارخانه‌ها و معادن اطراف شهرهاست.
وی با اشاره به این‌كه با مسئول برنامه توسعه ملل متحد ساز و كار منطقه‌ای، برای مقابله با بیابان‌زایی و كنترل ریزگردها هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم، افزود: در هر صورت باید در داخل كشور نیز با تأمین حقابه تالاب‌ها و كنترل معادن در اطراف شهرها از تولید ریزگرد جلوگیری كنیم.

ابتكار با بیان این‌كه تمام مصوبات كارگروه كاهش آلودگی هوای شهر تهران جنبه ملی پیدا می‌كند، افزود: گسترش حمل و نقل عمومی و توسعه مترو یكی از راهكارهایی است كه می‌تواند در كاهش آلودگی كلانشهرها بسیار مؤثر باشد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌كه از سال 84 تاكنون برنامه كنترل كاهش آلودگی هوا اجرا نشده، گفت: اگر این برنامه را مطابق با آنچه پیش‌بینی شده بود، پیش می‌بردیم اكنون بسیاری از مشكلات ما در زمینه آلودگی هوا حل شده بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌كه از نظر آلودگی هوا در رده‌بندی‌های جهانی وضعیت خوبی نداریم، افزود: اهواز رتبه آلوده‌ترین شهر جهان را مطابق با طبقه‌بندی سازمان بهداشت جهانی كسب كرده و اكنون معضلات جدیدی مانند ریزگردها به مسأله آلودگی هوای كلانشهرها افزوده شده كه به نظر می‌رسد با یك پدیده در حال تغییر مواجه شده‌ایم و نیازمند تجدید قوا و بازنگری برنامه‌های پیشین هستیم.

محمد هادی حیدرزاده مدیر كل محیط زیست استان تهران نیز در این جلسه با بیان این‌كه سال گذشته تهران 117 روز را با پدیده گرد و غبار مواجه بود اظهار كرد: در مجموع از سال 81 تا سال 92 وضعیت سالم در هوای تهران كاهش یافته وضعیت پاك در هوای پایتخت روند نزولی بسیار جدی را طی كرده و وضعیت ناسالم افزایش یافته است. برخلاف گذشته كه ریزگردها منشأ خارجی داشتند در حال حاضر در بسیاری از روزها این پدیده از كانون‌های داخل استان ناشی می‌شود.

مدیر كل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: از نظر میزان آلاینده منواكسید كربن، در هوای تهران وضعیت سالم افزایش یافته كه این نیز بیشتر ناشی از فعالیت‌های دوره اول برنامه جامع كاهش آلودگی هوا و تدوین استانداردها در این برنامه بوده است.

مدیر كل محیط زیست استان تهران افزود: میزان آلاینده ازن در این سال‌ها در پایتخت تلورانس كنترل شده‌ای داشته و همچنین میزان آلاینده‌های دی اكسید نیتروژن و دی اكسید گوگرد نیز روند كاهشی داشته است. هوای تهران از نظر آلاینده‌های ذرات معلق كمتر از 10 میكرون و ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون وضعیت بحرانی را در سال‌های اخیر طی كرده به گونه‌ای كه از نظر این دو آلاینده بویژه آلاینده ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون شرایط سالم و پاك در تهران در این سال‌ها بشدت كاهش یافته است.

به اعتقاد حیدرزاده یكی از مهمترین راهكارهای كاهش آلودگی هوا در پایتخت جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده، دودزا و فاقد معاینه فنی است. از پلیس راهور انتظار داریم خودروهای دودزایی كه آلودگی آن‌ها كاملاً مشخص و در معرض دید است را از مسیر خارج كرده و به هیچ عنوان اجازه تردد به این منابع آلودگی را ندهند.

مدیر كل محیط زیست استان تهران یكی دیگر از عوامل افزایش آلودگی هوا در كلانشهرها را عدم هماهنگی بین چگونگی معاینه فنی و ارتقای استاندارد خودروها عنوان كرد و افزود: در حال حاضر خودروهایی كه استاندارد یورو 2 هم دارند به راحتی گیت‌های معاینه فنی را پاس می‌كنند لذا ضروری است كه اقدامات جدی برای اجرای معاینه فنی سختگیرانه‌تری انجام شود.

وی با اشاره به این‌كه آغاز تولید سوخت و كیفیت با كیفیت یورو 3 و یورو 4 در وزارت نفت و به ارتقای كیفیت استاندارد خودروها در سال‌های اخیر با توجه به این‌كه در شرایط تحریم بودیم اقدام مباركی است گفت: متأسفانه مرجع تعیین كیفیت سوخت، خود وزارت نفت است و از آنجایی كه شفاف‌سازی یكی از مهمترین راهكارهای بهبود آلودگی هواست لازم است كه اظهارات وزارت نفت توسط مرجعی غیر از خود این وزارتخانه راستی آزمایی شود؛ البته این اقدام در مورد وزارت صنایع و كیفیت استاندارد خودروها نیز باید انجام گیرد.حیدرزاده با بیان این‌كه سن اتوبوس‌ها از سال 83 تا 89 روند كاهشی داشت افزود: اما از این سال به بعد اقدمات لازم برای كاهش سن اتوبوس‌ها فراهم نشده است.

مدیر كل محیط زیست استان تهران همچنین توسعه خطوط بی.‌آر.تی را یكی از اقدامات مهم در راستای كاهش آلودگی هوا عنوان و اظهار كرد: البته مترو همچنان به عنوان مهمترین اولویت در حمل و نقل عمومی مطرح است و رشد 150 درصدی خطوط مترو در شهر تهران جای امیدواری دارد البته باید میزان سفرها در شهر تهران از 11 درصد در حال حاضر به 30 درصد در آینده نزدیك برسد.

وی همچنین با بیان این‌كه در حال حاضر سرانه فضای سبز در شهر تهران برای هر نفر 15 متر است اظهار داشت: مهمتر از میزان سرانه فضای سبز از اثرگذاری اكولوژیك آن است به گونه‌ای كه درختكاری و نهال كاری به جای كاشت چمن و همچنین حفظ درختان كهنسال و باغ‌ها به جای نهال و درختان جوان از اهمیت بسیاری بیشتری برخوردار است.كاظم ندافی رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت نیز اظهار كرد: براساس آخرین آمار، سالانه دو هزار و 527 نفر بر اثر آلودگی هوا جانشان را در كشور از دست می‌دهند. ضمن این‌كه دو هزار و 522 بیمار قلبی و 4 هزار و 525 بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. گزارش‌های ما شفاف است و وزارت بهداشت براساس مدل جهانی و اطلاعات بومی آمارها را اعلام می‌كند.

رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با تأكید سمت بر گسترش حمل و نقل عمومی افزود: باید به سمت استاندارد استفاده از حمل و نقل عمومی برویم و در صورتی كه 40 درصد شهروندان از این ناوگان استفاده كنند، آلودگی 12 درصد كاهش می‌یابد. البته برنامه جامع آلودگی هوا نیز باید بازنگری شود چرا كه برخی پارامترها از استانداردهای ملی بالاتر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha