سلامت نیوز : کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت بر لزوم توجه به بهداشت مواجهه با انرژی‌های هسته‌ای و گسترش آموزش‌های استفاده از این تکنولوژی جهت به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از پرتوگیری تاکید کرد.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره بهداشت مواجهه با انرژی‌های هسته‌ای، گفت: انرژی‌های هسته‌ای در مقایسه با سایر منابع انرژی، جزو انرژی‌های پاک محسوب می‌شوند. در دسترس بودن و ارزان بودن هم از دیگر ویژگی‌های این دسته از انرژی‌هاست که سبب شده به گستردگی در کلیه امور کشورها به کار گرفته ‌شوند.

وی در این باره ادامه داد: هر کشوری که توسعه فنی و مهندسی بیشتری یافته، بیشتر این انرژی را به کار می‌گیرد. به دلیل توجیه‌های اقتصادی و بهداشتی این دسته از انرژی‌ها، ایران نیز قصد دارد پا به پای سایر کشورها، این انرژی‌ها را در امور مختلف به کار گیرد. بی‌تردید وقتی یک انرژی به گستردگی به کار گرفته می‌شود، احتمال حوادث آن نیز بیشتر می‌شود؛ چرا که احتمال استفاده همراه با ‌بی‌دقتی یا کم دقتی در آن زیاد می‌شود.

گورانی افزود: از آنجا که انرژی‌های هسته‌ای به گستردگی استفاده می‌شوند، احتمال استفاده غیراصولی، مواجهات ناخواسته با این انرژی و به دنبال آن احتمال دریافت انرژی‌های بیشتر از حدود مجاز ملی و بروز حوادث مرتبط با آن، منتفی نیست. بنابراین نیاز است پا به پای توسعه این تکنولوژی، آموزش در کلیه سطوح از مهدکودک گرفته تا سطوح عالی دانشگاهی و سطوح عالی سازمان‌های دولتی و مدیریتی به مردم ارایه شده، مردم منابع مولد این انرژی را به خوبی شناخته و شیوه‌های حفاظتی برای مقابله با آن را فرا گیرند.

وی به عنوان نمونه به رادیوگرافی دندان اشاره کرد و گفت: مکررا مشاهده می‌شود که افراد رادیوگرافی دندان انجام می‌دهند، اما هیچ‌گاه آموزش‌های لازم در جهت به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از پرتوگیری این امر به مردم داده نشده است و حقوق بهداشتی شهروندی مرتبط با این قضیه نیز به مردم اطلاع داده نشده است.

گورانی افزود: همچنین پست‌های برق فشار قوی در زندگی عموم مردم قابل مشاهده است. اینکه مردم حقوق بهداشتی مرتبط با این قضیه را بشناسند، در کاهش آسیب‌های ناشی از پرتوگیری آن بسیار موثر است. مردم بدانند که اگر رعایت شرایط حفاظتی بهداشتی را نداشته باشند، این منابع انرژی می‌توانند برایشان تهدید سلامتی ایجاد کنند. بنابراین مردم باید این موارد حفاظتی بهداشتی را بشناسند.

وی ادامه داد: نمونه واضح دیگر استفاده گسترده از تلفن همراه است؛ آیا متناسب با گستردگی استفاده از این تکنولوژی، آموزش‌های چگونگی استفاده از آن به مردم ارائه شده است؟ همچنین "فر مایکروویو" و "لامپ‌های کم مصرف" مدت‌هاست که به زندگی مردم وارد شده‌اند، اما آموزش‌های بهره‌گیری از آن‌ها در جهت استفاده ایمن‌تر و بهره‌وری بیشتر در حد لازم ارایه نشده است.

گورانی در این باره افزود: اساسا مشکل کلی آن است که تکنولوژی وارد کشور می‌شود اما یا آموزش همراه آن نمی‌آید یا با تاخیر ارائه می‌شود. بر این اساس است که شیوه‌های درست بهره‌گیری از سیستم‌های مولد اشعه به ویژه در عموم مردم بسیار کم است؛ این درحالیست که ارایه آموزش گسترده همراه با ورود هر تکنولوژی کاملا اقتصادی و بهداشتی است.

وی به سایر منابع انرژی از جمله منابع انرژی طبیعی اشاره کرد و گفت: منابع انرژی طبیعی و مباحث مربوط به تخریب پوست و سرطان پوست توسط تشعشعات خورشیدی مبحثی جدی است، اما آیا آموزش‌های مرتبط با آن به اندازه کافی به مردم داده شده است؟ جای سوال است زمانی که با رعایت چند نکته ساده می‌توان از یک آسیب جدی مانند سرطان پوست جلوگیری کرد، چرا این آموزش‌ها نباید به موقع، به گستردگی و به صورت همه‌گیر ارائه شود؟

گورانی تاکید کرد: البته ارائه این آموزش‌ها تنها مختص به وزارت بهداشت نیست. بلکه صاحبان فرآیندها، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان باید بحث آموزش استفاده از تکنولوژی را به عنوان یکی از معیارهای فروش کالا در نظر داشته باشند. امروزه این امر یک ضرورت اقتصادی است.

کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در پایان گفت: اهمیت مبحث "آموزش" تا آنجاست که با توجه به نکات ساده می‌توان از بسیاری فاجعه‌های بزرگ جلوگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha