یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 85923

میان همه آلودگی‌ها، تشعشعات تلفن همراه و امواج رادیویی در سال‌های اخیر به عوامل جدی تهدید سلامت ایرانی‌ها، بویژه شهروندان تهرانی تبدیل شده و فناوری‌هایی كه به ظاهر آمده‌اند تا زندگی ما را راحت‌تر كنند، موجب شده‌اند تشعشعاتی در اطراف ما موج بخورد كه سلامتی را به خطر می‌اندازند.

امواج سلامت انسان‌ها را نشانه گرفته‌اند
سلامت نیوز : مادربزرگم می‌گوید از وقتی این تلفن همراه و ماهواره و رایانه آمد، مریضی و درد هم آمد. او نمی‌تواند از هیچ‌كدام استفاده كند اما وقتی مرا مشغول این فناوری‌های ناشناخته‌اش می‌بیند، كلافه می‌شود.نگران است و از این همه بیماری‌های ناشناخته هراس دارد. تعریف می‌كند كه زمان او آنقدر بیمار نمی‌شدند. آن وقت‌ها خبری از ام‌اس و سرطان نبود، آنقدر كودك عقب مانده به دنیا نمی‌آمد. كسی اسم بیماری‌های ژنتیكی را نمی‌شنید و مردم عمر طولانی داشتند. می‌گوید غذایی كه می‌خوردیم سالم بود، هوا تمیز بود و مردم در كار و زندگی آنقدر اضطراب نداشتند.

دكترش می‌گوید پوكی استخوان ندارد. از من كه دست‌كم 60 سال از او كوچكترم، دیرتر خسته می‌شود و با بیماری، غریبه است. به عقیده او ما بچه‌های روغن نباتی هستیم و زندگی شهری ضعیف و كم‌توانمان كرده و به خاطر همین است كه زود مریض می‌شویم و عصبی هستیم. مادربزرگ من نه پزشك است و نه تحصیلات دانشگاهی دارد ولی متوجه مرگ تدریجی فرزندانش در این شهر پر از دود، استرس، آب و هوا و خاك آلوده شده. پس او هم فهمیده كه زندگی در این شهر آنقدر سخت شده كه هر لحظه در انتظار اتفاقی ناگوار نشسته‌ایم و به زندگی پر رنج محكوم هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ اما انگار فقط ما نیستیم كه فكر می‌كنیم تهران دیگر جای زندگی نیست؛ از احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران هم شنیدم كه در مراسمی می‌گفت كه انواع آلودگی‌ها كیفیت زندگی را در تهران به‌شدت آسیب‌پذیر كرده و سلامت مردم در معرض تهدید جدی قرار دارد و با این وضع به هیچ‌وجه نمی‌توانیم به یك زندگی انسانی برسیم.

از میان همه این آلودگی‌ها، تشعشعات تلفن همراه و امواج رادیویی در سال‌های اخیر به عوامل جدی تهدید سلامت ایرانی‌ها، بویژه شهروندان تهرانی تبدیل شده و فناوری‌هایی كه به ظاهر آمده‌اند تا زندگی ما را راحت‌تر كنند، موجب شده‌اند تشعشعاتی در اطراف ما موج بخورد كه سلامتی را به خطر می‌اندازند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه وقتی بحث از یك بیماری نادر و ناشناخته می‌شود، بلافاصله این باور به زبان اطرافیان می‌آید كه امواج و پارازیت‌ها علت این بیماری است. اما این حرف فراتر از باورهای عامیانه است و تحقیقاتی كه در سایر كشورهای جهان انجام شده، اثر سوء امواج را ثابت كرده است.

به عنوان نمونه محققان دانشگاه ییل در ایالت کنتیکت امریكا با انجام مطالعه‌ای تأثیر امواج تلفن همراه بر مادران در دوران بارداری را روی موش‌های باردار بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند كه قرار گرفتن مادر در معرض امواج تلفن همراه در دوران بارداری بر تکامل مغز جنین تأثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب بروز بیش فعالی شود. آنان نتیجه گرفتند که استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری به جنین آسیب می‌زند.

بحث بر سر ایمنی تلفن همراه و میدان‌های مغناطیسی در طول دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته اما شمار زیادی از این تحقیقات مؤید تأثیر این امواج بر سلامت شده است.

بنابراین همیشه توصیه می‌شود زنان باردار و حتی افراد معمولی هم تلفن همراه را از خود دور نگه دارند. كنار گذاشتن تلفن همراه شاید كار راحتی باشد اما قرار گرفتن در معرض آنتن‌های BTS كه به لفظ عوام، آنتن تلفن همراه نامیده می‌شود و از هر گوشه شهر قد علم كرده‌اند، به طور قطع مشکلاتی اعم از افزایش فشار خون، مشکلات عصبی، نوسان در تعداد ضربان قلب و... ایجاد خواهد کرد. از پارازیت‌ها هم كه نمی‌توان در امان بود چون منبع و مقصد مشخصی ندارند و در اتمسفر سرگردانند و در سایر كشورها هم تحقیقی در این خصوص انجام نشده است.

نظر پزشكان چیست؟
از یك فوق تخصص خون و آنكولوژی در مورد سرطانزا بودن امواج و پارازیت‌ها پرسیدم كه او گفت هنوز چنین چیزی ثابت نشده. دكتر حمید مدنی، متخصص ژنتیك ناباروری هم معتقد است تأثیر امواج بر نازایی و ناباروری تأیید نشده است. در حالی كه طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی یك متخصص درمان ناباروری، تعداد سقط‌های غیرعمدی و حاملگی‌های خارج رحمی رشد داشته‌ و تعداد زایمان‌های زودرس هم افزایش یافته است. پزشكان نگران تأثیرگذاری پارازیت‌ها و مسائلی مانند تغذیه، استرس، سبک زندگی و... هستند. اما از آنجا كه بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب را بیشتر به امواج مغناطیسی نسبت می‌دهند، به سراغ دکتر سید مسعود نبوی متخصص مغز و اعصاب و فلوشیب ام‌اس رفتم.

او می‌گوید: 3 سال پیش مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اطلاعات یك سری كشت‌های سلولی را ارائه دادند كه در خارج كشور انجام شده بود و اثر مخرب امواج و را ثابت می‌كرد. اما با این‌كه پزشكان داخل كشور نتیجه این تحقیقات را تأیید كردند دیگر راجع به این موضوع بحثی مطرح نشد؛ در حالی كه در این مطالعات حتی تأثیر منفی امواج روی سلول‌های گیاهی كه غذای انسان را تأمین می‌كنند هم تأیید شده بود. وی با اشاره به این‌كه خیلی وقت است بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های محیطی در كشور دیده می‌شود، می‌افزاید: یكی از این آلودگی‌ها پارازیت است. پارازیت‌ها امواجی با فركانس بالا هستند و مانند انرژی ماكروویو كه به غذا حرارت می‌دهد، افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وقتی میزان و شدت امواج الكترومغناطیسی و پارازیت پیرامون ما افزایش یابد و در نقاط خاصی متمركز شود، انرژی خود را روی موجودات زنده تخلیه می‌كند. تأثیرات منفی امواج به دو دسته تقسیم می‌شود. اول این‌كه وقتی به سلول اصابت كرده و وارد آن می‌شود، اثر گرمایی شدیدی روی سلول می‌گذارد و دی‌ان‌ای آن را تخریب می‌كند و موجب تغییرات ژنتیكی می‌شود. دومین اثر مخرب آن هم آسیب‌رسانی به بافت‌های مغز و اعصاب است كه اگر این تخریب طولانی مدت شود، خطرناك است.

دكتر نبوی با بیان این‌كه مطالعاتی كه تاكنون در مورد تأثیر امواج انجام شده تجربی و روی مدل‌های حیوانی بوده است، اظهار می‌كند: نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد كه امواج مغناطیسی روی انسان هم می‌تواند اثرگذار باشد. آثار مخرب پارازیت مقطعی و گاه طولانی مدت است كه در طولانی مدت می‌تواند ایجاد تومور و جهش‌های ژنتیكی كند و موجب سردرد، اختلال حافظه و تمركز، سرگیجه، نازایی و ناباروری شود. هیچ ارگانی از بدن در برابر این امواج در امان نیست.

به عقیده وی برخی از اختلالات و بیماری‌هایی كه در ایران مشاهده می‌شود، توجیه علمی ندارد و كسی نمی‌داند كه به عنوان نمونه چرا آمار مبتلایان بیماری ام‌اس رو به افزایش است كه پاسخ همه این سؤال‌های بی‌جواب ممكن است امواج مغناطیسی باشد.دكتر نبوی می‌افزاید: سنجش آلاینده‌های محیطی مانند پارازیت در ایران نیازمند ابزار و وسایل ویژه و یك سیستم نظارتی است. درخواست جامعه پزشكی از دولت، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست این است كه حد و حدود امواج را از نظر علمی مشخص كنند تا از حد استاندارد تجاوز نكند. این حق مردم است كه در معرض تابش‌ اشعه‌های مغناطیسی نباشند.

اجرای طرح ساماندهی دكل‌ها و ایستگاه‌های رادیویی
سال گذشته كه معصومه ابتكار دبیر کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران بود، ارسال پارازیت‌هایی را که منشأ آن‌ها نیز مشخص نیست برای سلامتی شهروندان تهرانی نگران‌كننده دانست و با هشدار نسبت به تأثیری که این امواج بر سلامت شهروندان دارد، گفت: به عنوان اعضای شورای شهر تهران هیچ اطلاعاتی در رابطه با موضوع پارازیت‌ها و فرستنده‌های آن نداریم. اما آنچه می‌دانیم این است که امواج بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تأثیر می‌گذارند و من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که سر منشأ بسیاری از عوارض و بیماری‌های بدن می‌تواند این امواج باشد.

او در همان زمان اعلام كرد كه وقتی شاهد افزایش بیماری‌های مختلف با منشأ ناشناخته هستیم، به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوییم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود و این موضوع قطعی است. متخصصان می‌گویند سونامی سرطان در راه است كه می‌تواند یکی از نتایج تشعشعات یا آلودگی هوا یا استرس باشد.او كه اكنون رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست است، هنوز امواج را یکی از دغدغه‌های مهم سازمان می‌داند، یعنی مشكل پابرجاست.

ابتكار در این مورد می‌گوید تولیدکنندگان امواج، چه آنتن‌های تلفن همراه باشد و چه مربوط به پارازیت ماهواره‌ها یا بی‌سیم سیستم بانکی موجی که فرستاده می‌شود باید در چارچوب ضوابط و استاندارد دقیق باشد.برای مشخص شدن آنچه در سازمان محیط‌زیست در حال اجراست از دکتر متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست كه هنوز عضو کارگروه شورای شهر در زمینه امواج است توضیحات کاملتری خواستم.

او می‌گوید: از نظر ما امواج رادیویی و الكترومغناطیسی كه استاندارد مكان‌یابی و شدت آن‌ها رعایت نشده باشد، آلودگی محیطی محسوب می‌شوند كه براساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط‌زیست باید استانداردها و ضوابط مرتبط به امواج را که نوعی آلودگی هوا است تدوین کند در حالی كه اكنون در ایران استانداردی وجود ندارد اما دستورالعمل‌هایی در این خصوص تدوین شده كه اكنون در سازمان در دست بررسی است. در دو سال گذشته مصوبه ساماندهی دكل‌ها، ایستگاه‌های رادیویی و هر چه موجب به وجود آمدن امواج در اتمسفر می‌شود در شورای شهر تهران مورد توجه قرار گرفت و شهرداری متولی اجرای آن شد.

حالا این دستورالعمل به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارجاع شده و در حال حاضر در حال تدوین ضوابطی هستیم که مصوبه شورای شهر را تکمیل کنیم تا پس از این‌كه به تصویب مراجع ذیربط رسید، در كل كشور قابل اجرا باشد. به گفته متصدی اكنون نصب دكل‌ در تهران تابع همین دستورالعمل مربوط به مصوبه شورای شهر است و باید ملزم به رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، سلامت و ایمنی شهروندان باشد. همچنین سعی می‌شود تعداد دکل‌ها در شهرها کم شود و فاصله 50 متری دكل‌ها با محیط‌های مسکونی و فاصله 100 متری از محیط‌های حساس مثل بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس، حفظ شود.

وی با تأكید بر لزوم انجام یك مطالعه اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) در كشور برای بررسی اثر امواج بر سلامت مردم، اظهار می‌كند: تاكنون مطالعه‌ای كه نتیجه آن منتشر شود در ایران انجام نشده كه انجام آن باید جدی گرفته شود تا بتوان با استفاده از نتایج آن، عوامل خطرزا را كاهش داد و این وظیفه بر عهده وزارت بهداشت است. امیدواریم با رویكرد جدید سازمان و تدوین حدود استانداردهای مجاز امواج، شاهد كنترل عوامل خطرزا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha