سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳

در سال‌های اخیر ،ترک انواع مواد مخدر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. اما آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد که روند کاهش استفاده از مواد مخدر در برخی مواقع خیلی هم تأثیر گذار نبوده است و معتادان بعد از طی مراحل ترک و سختی‌های زیاد، دوباره جذب دنیای اعتیاد شده‌اند.

همه دلایل بازگشت مجدد به دنیای اعتیاد
سلامت نیوز : در سال‌های اخیر ،ترک انواع مواد مخدر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. اما آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد که روند کاهش استفاده از مواد مخدر در برخی مواقع خیلی هم تأثیر گذار نبوده است و معتادان بعد از طی مراحل ترک و سختی‌های زیاد، دوباره جذب دنیای اعتیاد شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز ؛ دکتر «مهرداد باهنر»، آسیب‌شناس در این باره به «حمایت» توضیح می‌دهد.

شما آماری از بازگشت به دنیای اعتیاد بعد از ترک دارید؟
خیر، آمار رسمی در این حوزه منتشر نمی‌شود اما در بررسی برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد معلوم شد که آمار بازگشت خیلی زیاد است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت 60 درصد از افراد بعد از ترک اعتیاد به مصرف مواد مخدر باز می‌گردند.

پس عملا ترک مواد مخدر تأثیری ندارد؟
این نظر درستی نیست، اگر یک نفر هم اعتیاد به مخدر را ترک کند و به زندگی عادی برگردد عالی است. باید علت‌های بازگشت به مصرف مواد برطرف شود به این ترتیب می‌توان آمار بازگشت مجدد به سومصرف را کاهش داد.

درباره علت‌های گرایش مجدد به مصرف مواد توضیح دهید.
دلایل برای بازگشت مجدد به مصرف مواد مخدر زیاد است اما در رأس آن‌ها می‌توان از حضور مخدرهای صنعتی در دنیای اعتیاد نام برد. مخدرهای صنعتی نوع خاصی از وابستگی را ایجاد می‌کنند که ترک آن بسیار سخت می‌شود و به عبارتی هر کسی قادر به ترک آن نیست.

همچنین رشد قارچ گونه کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد عامل دیگری در کاهش آمار پاکی‌هاست. باید این نکته را در نظر گرفت که همیشه در این کمپ‌ها معتادان را مورد آزار قرار نمی‌دهند و در برخی از این مراکز، معتاد موفق به ترک مصرف مواد مخدر می‌شود اما به دلیل اینکه متولیان کمپ از روش‌های غیر علمی استفاده کرده‌اند فرد معتاد یا مجدد به چرخه اعتیاد باز می‌گردد یا به چیز دیگر معتاد می‌شود. مورد سوم خانواده و جامعه هستند؛ یعنی رفتارهای بیرونی در کاهش موفقیت فرد معتاد اثر زیادی دارد.

چطور جامعه در بازگشت معتاد به مصرف اثر‌گذار است؟
در توضیح این مورد باید به نگاه مردم، انگ اجتماعی و بی‌حوصلگی فرد معتاد اشاره کنم. یک فرد حین ترک اعتیاد و تا مدت‌ها بعد از ترک بی‌اخلاق و بی‌حوصله می‌شود. دوری از مواد باعث می‌شود فرد پرخاشگر، بی‌حوصله و بی‌تفاوت باشد، اخلاق‌هایی که خیلی مورد توجه دیگران قرار نمی‌گیرد و باعث اعتراض آنان می‌شود. در این بین متلک‌هایی که فرد آسیب دیده از اعتیاد می‌شنود باعث می‌شود وی برای به دست آوردن سرحالی و روحیه سابق خود دوباره جذب مواد شود. در نهایت فقط گروهی می‌توانند معتاد را در ترک اعتیاد کمک کنند و مانع بازگشت وی به دنیای اعتیاد شوند که این ویژگی‌های روحی معتاد را بدانند، در این بین اعضای خانواده و دوستان نزدیک فرد معتاد اهمیت بیشتری دارند. فرد معتاد در دوران ترک اعتیاد فقط به همراهی و صبر این افراد نیاز دارد.

زن و مرد بودن معتاد نیز در بازگشت به اعتیاد یا ترک تاثیری دارد؟
بله. زنان سخت‌تر از مردان معتاد می‌شوند و البته سخت‌تر از آنان نیز موفق به ترک خواهند شد. همان‌طور که گفتم، ترک اعتیاد نیاز به روحیه‌ای بسیار قوی دارد، روحیه‌ای که در زنان کمتر یافت می‌شود و مردها در این حوزه کمی موفق‌تر هستند.

البته این موفقیت برای مردان علت دیگری نیز دارد و آن این است که زنان بعد از گرفتاری در دام اعتیاد به بزه‌های دیگری نیز تن می‌دهند که تا پایان عمر تأثیر آن جرایم در روح و ضمیرشان باقی می‌ماند و همین اتفاق باعث می‌شود آنان خود را سقوط کرده به تنگه پلیدی تصور کنند و بازگشت از آن برایشان کاری سخت و باورنکردنی باشد.

چطور می‌توان به معتاد برای ترک کمک کرد؟
در این حوزه هم باید از متخصص آن بهره گرفت. گاهی مردم فراموش می‌کنند که معتاد هم یک بیمار است، بیماری که برای رهایی از شر بیماری‌اش به کمک فردی ماهر، کار بلد و متخصص نیاز دارد. البته ناآگاهی باعث می‌شود این افراد گرفتار کلاهبرداری شوند و مورد سوء استفاده قرار گیرند. این مشکل نیز فقط با اطلاع رسانی برطرف می‌شود.

وظیفه اطلاع رسانی با کدام نهاد است؟
از منظر قانونی ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی با استفاده از امکانات موجود مانند صدا و سیما و... باید این کار را انجام دهند اما من معتقدم مسئولیت این کار با همه مردم است.
معلمان دلسوز سر کلاس‌های درس می‌توانند آیندگان کشور را آگاه کنند؛ افرادی که رسانه و تریبونی در اختیار دارند می‌توانند از این فرصت برای آگاهی رسانی مدد بگیرند، حتی رانندگان تاکسی با فراگرفتن آموزش‌های ابتدایی می‌توانند باری از این مشکل را که در آستانه بحرانی شدن به سر می‌برد؛ بردارد. من معتقدم در روزگاری که از هر 4 خانواده ایرانی یکی درگیر مواد مخدر است دیگر خیلی نباید دنبال این بود که مسئول اصلی کیست. این وظیفه به عهده همه مردم است و در روزهایی که پیش رو داریم و با توجه به اینکه بسیاری از مردم در این روزها و شب‌ها پای منبر روحانیان می‌نشینند آنان نیز می‌تواند و با اطلاع‌رسانی در کاهش بروز این اتفاق شوم سهم داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha