سلامت نیوز : رئیس مرکزسلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیات‌ها احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با غذا به وی‍‍ژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کاظم ندافی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا، توصیه کرد:هرگونه پخت وپز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

وی با بیان این که مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد، توصیه کرد: از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود.

دکتر ندافی با بیان این که در پخت غذا از نمکهای بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا، برنج و مصرف روی سفره ها استفاده شود، تاکید کرد: در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت ازسازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود .

وی تاکید کرد: از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود و در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره ها خودداری شود .

دکتر ندافی در ادامه گفت: لازم است از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر 4 درجه سانتی گراد یا در بالای 63 درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63 درجه نرسد.

وی در ادامه افزود: از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود و در صورت توزیع سبزی و سالاد رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین با اشاره به مضرات ناشی از استعمال دخانیات تاکید کرد: با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری ها، از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف خودداری شود.

دکتر ندافی در ادامه بر استفاده از آب آشامیدنی سالم تاکید کرد و گفت: شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود لازم و ضروری است و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب ترجیحا"ظروف یکبارمصرف گیاهی ، سلولزی و آلومینیومی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای65درجه سانتی گراد )مناسب نیست.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص پسماند های تولید شده گفت: ضروری است پسماندها به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود بویژه درکنار هر ایستگاه صلواتی ،سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

وی گفت: در صورت توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم از لیوان یکبار مصرف استفاده شود و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جدا خودداری شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی گفت: احشام باید از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha