سلامت نیوز : متخصص بیماری‌های کودکان گفت: ماسک‌های موجود در بازار جنبه دکور دارند و بهتر است در زمان‌هایی که آلودگی بیش از حد مجاز است کودکان، بیماران خاص و سالمندان در این هوا تردد نکنند.

سید مرتضی لسانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در روزهای مشخصی از سال به دلیل تغییرات جوی، سرما و تغییر در وزش بادها، ذرات معلق موجود که حاصل از کارخانجات صنعتی است در فضای شهرها جمع شده و باعث ناسالم شدن هوا می‌شوند.

متخصص بیماری‌های کودکان گفت: علاوه بر این، ذرات معلق وارد شده از عراق و کشورهای غربی به داخل کشور نیز به صورت معلق در فضا باقی می‌ماند و به آلوده شدن هوا منجر می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در این هوای آلوده افرادی که دارای بیماری‌های ریوی، آسم، برونشیت مزمن و آلرژی هستند بیشتر درگیر می‌شوند.

متخصص بیماری‌های کودکان گفت: 25 درصد کودکانی که سرفه‌های طولانی دارند وقتی در معرض هوای آلوده قرار گیرند سرفه‌هایشان تشدید شده و مدت زمان طولانی‌تری سرفه خواهند کرد.

لسانی ادامه داد: در سرماخوردگی معمولی کودک یک هفته تا 10 روز سرفه می‌کند اما این روزها با کودکانی مواجهیم که سرفه‌های طولانی مدت دارند.

متخصص بیماری‌های کودکان تشریح کرد: اگر چه خیلی‌ها معتقدند که این سرفه‌ها می‌توانند زمینه ارثی و آلرژی داشته باشند اما واقعیت این است که هوای آلوده باعث تشدید سرفه‌ها شده است و سرفه‌های طولانی و شبه آسم این روزها بیش از پیش بروز پیدا کرده است.

لسانی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر استفاده از ماسک در این روزها گفت: ماسک‌های معمولی موجود در بازار هیچ تأثیری ندارند و به راحتی ذرات را از خود عبور می‌دهند.

متخصص بیماری‌های کودکان ادامه داد: این ماسک‌ها جنبه دکور دارند و بهتر است در زمان‌هایی که آلودگی بیش از حد مجاز است کودکان، بیماران خاص و سالمندان در این هوا تردد نکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بخور نیز هیچ تأثیری بر کاهش سرفه‌های کودکان در این زمان ندارد پس بهتر است کودکان در این روزها فقط در خانه بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha