شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 86629
سلامت نیوز : كودكانی كه تك والد هستند معمولاً بر اثر حادثه یا طلاق یا به زندان افتادن یكی از والدین از داشتن پدر یا مادر محروم می‌شوند. این واقعیت را باید بپذیریم كه پدر یا مادر به هیچ عنوان نمی‌توانند نقش یكدیگر را ایفا كنند یا زن نمی‌تواند هم مادر باشد و هم پدر. بسیاری از این كودكان در طول زندگی دچار كمبود محبت می‌شوند و والد او نمی‌تواند خلأ این كمبود محبت را جبران كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ بسیاری از این كودكان در آینده با مشكلات زیادی مواجه و برخی از آن‌ها بزهكار می‌شوند. امروزه خواسته‌های كودكان بیشتر از گذشته شده است و والدین از عهده آن‌ها بر نمی‌آیند. كودك تك‌والد هیچ گاه خواسته‌هایش را كاهش نمی‌دهد و والد او تلاش می‌كند تا با برآورده كردن همه خواسته‌های فرزندش جای خالی والد دیگر را پر كند در حالی كه در بسیاری از كشورها وقتی كودكی از داشتن سرپرست محروم می‌شود دولت سرپرستی او را بر عهده می‌گیرد و این كودك را حمایت می‌كند.
این كار از سوی بخش خدمات اجتماعی آن كشورها انجام می‌گیرد و با حمایت از این كودك به نوعی آینده جامعه را از عدم وجود افراد بزهكار تضمین می‌كند.در كشور ما نیز سازمان بهزیستی به عنوان تنها سازمان متولی این كار است اما از 8 سال گذشته تا به امروز از چرخه اصلی خود خارج شده است. چه كسی باید از كودكی كه پدر خود را از دست داده حمایت كند؟ باید نماینده‌ای از بهزیستی كه مددكاران اجتماعی هستند مشكلات این خانواده را بررسی و آن را حل كنند.

متأسفانه از زمانی كه وزارت رفاه، تعاون و امور اجتماعی ادغام شد وضعیت سازمان بهزیستی به هم ریخت. بدترین آسیب‌های اجتماعی متوجه خانواده‌های تك سرپرست است. این خانواده‌ها آینده‌سازان جامعه را تربیت می‌كنند و مادری كه در كنار كار بیرون از خانه وظیفه تربیت كودك را بر عهده دارد اگر در انجام این كار نتواند موفق باشد این كودك در آینده نه تنها به یك بزهكار اجتماعی تبدیل می‌شود بلكه می‌تواند به اطرافیان نیز آسیب برساند.

دولت باید از این خانواده‌ها حمایت كند. حضرت علی(ع) فرمودند: اگر می‌خواهیم به كسی كمك كنیم اگر این فرد كارگری با حقوق كم است باید پولی كه خانواده‌اش با آن به راحتی امرار معاش می‌كنند را در خانواده جایگزین كنیم.اگر می‌خواهیم از این خانواده‌ها حمایت كنیم باید حداقل‌ها را برای آن‌ها فراهم كنیم. اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را در كشور كاهش دهیم باید زیربنایی كار كنیم و در گام اول باید معاونت اجتماعی تشكیل و در رأس آن معاون اجتماعی رئیس‌جمهور قرار گیرد.

اگر سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان بخشی از معاونت اجتماعی ریاست جمهوری فعالیت كند می‌توانیم ضمن شناسایی علمی آسیب‌های اجتماعی كه خانواده‌های تك والد با آن دست به گریبان هستند در جهت پیشگیری آن‌ها گام برداریم باید این هشدار را بدهم كه در 15 سال آینده آسیب‌هایی كه متوجه خانواده‌های تك والد است جامعه را دچار مشكلات جدی خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha