مصرف خودسرانه داروهای روانپزشکی به ویژه لیتیوم می‌تواند عوارض شبه پارکینسون ایجاد کند و بر برخی اعضای بدن مانند کلیه، قلب و تیروئید تأثیر منفی بگذارد.

مصرف بی‌رویه لیتیوم عوارض شبه پارکینسون ایجاد می‌کند
سلامت نیوز : به گفته یک عصب‌شناس، مصرف خودسرانه داروهای روانپزشکی به ویژه لیتیوم می‌تواند عوارض شبه پارکینسون ایجاد کند و بر برخی اعضای بدن مانند کلیه، قلب و تیروئید تأثیر منفی بگذارد.

حسن عشایری در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از مصرف بی‌رویه داروهای روانپزشکی در ایران گفت: هر چند آمار دقیقی از مصرف بی‌رویه داروهای روانپزشکی در دست نیست، اما مصرف این داروها نسبت به تعداد مراجعات نشان می‌دهد که مصرف بی‌رویه داروهای روانپزشکی در کشور بالاست.

وی افزود: همان طور که مص  رف انواع آنتی بیوتیک‌ها تحت عنوان چرک خشک کن در کشور بالا است، مصرف داروهای آرامبخش و خواب‌آور نیز خیره کننده است.

* مصرف خودسرانه لیتیوم بر فرایندهای فیزیولوژیکی، روانی و ارتباط اجتماعی

عشایری اظهار داشت: چندی پیش تحقیقی روی مصرف بی‌دلیل داروی لیتیوم که در اختلال دو قطبی ( افسردگی ـ شیدایی) مصرف می‌شود، بر خودم و 2 نفر از همکارانم به مدت 3 ماه انجام دادیم تا عوارض مصرف خودسرانه آن را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: بعد از این مدت ثابت شد که مصرف بی‌دلیل لیتیوم بر فرآیندهای فیزیولوژیکی، روانی و ارتباطات اجتماعی تاثیر منفی دارد.

* خشکی دهان و اختلال در حرکت عوارض دیگر مصرف لیتیوم

این عصب‌شناس تصریح کرد: مصرف خودسرانه لیتیوم و بسیاری از داروهای روانپزشکی با تاثیر بر سیستم عصبی و اعصاب نباتی موجب خشکی دهان می‌شوند و مصرف طولانی مدت آنها علائم شبه‌ پارکینسون را به همراه دارد.

عشایری اذعان داشت: مصرف داروی لیتیوم در حالی که برای مبتلایان به اختلال دو قطبی بسیار سودمند است می‌تواند در افراد عادی عوارض وخیمی را به وجود آورد.

وی افزود: مصرف این دارو در مبتلایان به اختلال دو قطبی باید با نظر پزشک و مقدار و زمان مشخص باشد و بیمار طی مصرف آن به طور مداوم از نظر فیزیولوژیکی و روانی بررسی شود.

* یک واژه هم می‌تواند بر سیستم عصبی عوارض جانبی ایجاد کند

عشایری ادامه داد: هر چیزی که وارد سیستم عصبی شود، عوارض جانبی ایجاد می‌کند. حتی یک واژه هم می‌تواند این عوارض را به وجود آورد.

وی گفت: امروزه ثابت شده که روانکاوی نیز عوارض جانبی در پی دارد.

* عوارض جانبی داروهای روانپزشکی به طور کامل گفته نمی‌شود

عشایری با انتقاد از برخی شرکت‌های تولید کننده داروهای روانپزشکی در اروپا و آمریکا اظهار داشت: متاسفانه به دلیل چند ملیتی بودن این شرکت‌ها، عوارض جانبی داروها آن طور که باید و شاید گفته نمی‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: مصرف داروهای روانپزشکی گاهی لزومی ندارند و پزشکان و روانپزشکان می‌توانند به جای آنها مراجع را به روان‌درمانی، گروه درمانی و کار درمانی تشویق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha