یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 86732
سلامت نیوز : معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری تهران از برپایی 400 ایستگاه سلامت در مناطق 22 گانه تهران در هفته دیابت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ رضا قهرمانی روز یکشنبه در نشست خبری هفته دیابت، گفت: شهرداری تهران هر ساله برنامه‌هایی را برای ارتقای سلامتی انجام می‌دهد که برای افزایش آگاهی و آموزش مدیریت بیماری است.

وی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها توسط بسیج عمومی مردم در قالب 22 هزار نفر عضو کانونهای مردمی برای پیشگیری از دیابت انجام می‌شود، گفت: برنامه‌های مختلفی در سطح شهر تدارک دیده شده که از جمله آن ایجاد 400 پایگاه با عنوان ایستگاه سلامت در مناطق 22 گانه تهران و برگزاری 680 همایش و کارگاه آموزشی با این موضوع بوده است.

معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری تهران ادامه داد: غربالگری دیابت برای تشخیص اولیه این بیماری در 1100 نقطه در سطح شهر انجام می‌شود. همچنین پایگاه‌های ویژه‌ای در 52 میدان تره‌بار، هفت پایگاه در تاکسیرانی و 12 ایستگاه پرتردد مترو برقرار شده است و با ارائه بروشورها و لوح‌ فشرده‌هایی با این موضوع در رابطه با دیابت اطلاع‌رسانی می‌کنند. همچنین 140 تور آموزشی و تفریحی برای مردم شهر تهران و 70 مسابقه ورزشی و فرهنگی با موضوع دیابت برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به ایجاد زنجیره آبی که نماد بیماری دیابت است، افزود: 70 حلقه انسانی در میادین پرتردد شهر برای حساس‌سازی جامعه در موضوع این بیماری خواهیم داشت. همچنین اقلام آموزشی در خطوط BRT و تاکسیرانی توزیع خواهد شد.

قهرمانی ادامه داد: 54 پیاده‌روی نمادین با علائم آبی رنگ نیز برنامه‌ریزی شده است. همچنین اتوبوس دیابت در میدان امام حسین (ع) مستقر می‌شود تا اطلاع‌رسانی در حوزه این بیماری را انجام دهد. نورپردازی اماکن خاص به مناسبت هفته جاری در برج میلاد و آزادی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: عمده امور با مشارکت اعضای کانون‌های مردمی انجام می‌شود و شهرداری تنها به عنوان کاتالیزور در این اقدامات نقش دارد.

معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به مطالعات سنجش عدالت در سطح شهر تهران، عنوان کرد: شیوع بیماری دیابت در 34 هزار خانواده نشان می‌دهد مناطق 14، 20 و 16 بیشترین افراد دیابتی و مناطق 17، 13 و 12 کمترین افراد را دارند. همچنین این مطالعات نشان می‌دهد افرادی با سواد کمتر، بیشتر از افراد تحصیل کرده دچار دیابت می‌شوند. به طور کلی میانگین ابتلا به دیابت در تهران 9.2 درصد است. تهران نسبت به سایر شهرها با توجه به تحرک کم شهروندان و الگوی نامناسب تغذیه نسبت به سایر شهرها وضعیت بدتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha