سلامت نیوز : با وجود آنکه حدود 8 درصد از مرجان‌های دنیا در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بی‌توجهی وزارت نفت، سازمان بنادر و دریانوردی خطر مرگ برای دو سوم آنها را به همراه داشته است.«عبدالرضا کرباسی» در این باره به «حمایت» می‌گوید: مرجان‌ها نقش مهمی در تصفیه و پاک‌سازی آب‌ها دارند به همین دلیل کشورهای دارنده این موجودات سعی می‌کنند با تمام توان از آنها نگهداری کنند.

به گفته وی ،مرجان‌ها بسیار حساس هستند و در اثر کوچک‌ترین تغییرات محیطی از بین می‌روند و می‌میرند اما با وجود هشدارهای کارشناسان هنوز اقدام موثری برای حفظ و نگهداری از آنها صورت نگرفته است.

ریز گردها قاتل مرجان‌ها شده‌اند
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی موثر در مرگ مرجان‌ها، کدر شدن آب است. وی توضیح می‌دهد: مرجان‌ها در آب‌های کدر دوام نمی‌آورند و یکی از دلایل کدورت آب‌های خلیج فارس و دریای عمان این است که اکنون به ازای هر کیلومتر مربع، یک هزار تن ریزگرد روی این آب‌هاست و این وضعی است که مرگ مرجان‌ها را به همراه دارد. کرباسی همچنین با انتقاد از افزایش ساخت و سازها، استحصال زمین، لایروبی آب و حتی هجوم گردشگران بی‌اطلاع چگونگی از حفظ محیط زیست در سواحل جنوبی کشور که روزی مأمن مرجان‌ها بود، می‌گوید: همین عوامل برای تخریب بخش بزرگی از مرجان‌ها کافی هستند و البته هنوز هیچ سازمانی نتوانسته به رفع این مشکل کمک کند.

افزایش 5/1 درجه‌ای دمای آب
وی ادامه می‌دهد: بیشترین تخریب مرجان‌ها در حاشیه سواحل کیش و قشم صورت می گیرد؛ البته در کنار عواملی که گفته شد، باید افزایش 5/1 درجه‌ای دمای آب خلیج فارس را هم اضافه کرد. اکنون علایم سفیدشدگی که نشانه مرگ مرجان‌هاست روی دو سوم از کل آنها به چشم می‌خورد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره راهکار نجات مرجان‌ها نیز می‌گوید: قبل از هر چیز باید سازمان‌های مرتبط مانند وزارت نفت که با برداشت‌های نفتی خود باعث کدری آب و از بین رفتن مرجان‌ها شده‌اند و همچنین سازمان بنادر و کشتی‌رانی که یکی از متولیان این موضوع است، پای کار بیایند و با کمک سازمان حفاظت محیط زیست به تکثیر آزمایشگاهی و قلمه‌زنی و گرده‌افشانی مرجان‌ها بپردازند. به ادعای کرباسی، سازمان محیط زیست به علت کمبود بودجه تا کنون نتوانسته است این کار را انجام دهد و به همین علت دستگاه‌های دیگر نیز باید به این سازمان کمک کنند.

قاچاق مرجان نداریم
در میان همه مشکلاتی که گریبان مرجان‌ها را گرفته است زمزمه‌هایی مربوط به قاچاق مرجان‌ها و فروش هر کیلوگرم از آن به قیمت 100 هزار تومان از جزایر هرمز و لارک نیز به دغدغه فعالان محیط زیست تبدیل شده است. اما معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با رد این شایعه می‌گوید: قوانین گمرک همه کشورهای دنیا مانند کشور ما درباره جلوگیری از ورود قاچاق مرجان یکسان است و البته کشوری را هم نمی‌شناسم که علاقه‌ای به مرجان‌های عمق خلیج فارس داشته باشد، به همین علت کاملا این ادعا را رد می‌کنم و معتقدم هیچ قاچاق مرجانی به کشورهای خارجی صورت نمی‌گیرد.

کرباسی خاطرنشان می‌کند: اگر موردی از قاچاق مرجان وجود داشته باشد، مربوط به داخل کشور و آکواریوم‌داران است. البته با توجه به اینکه مدت‌هاست که دیگر تب آکواریوم در کشور خوابیده و مرجان‌های وارداتی مصنوعی چینی بازار کشور را پرکرده‌اند، دیگر کسی علاقه‌ای به داشتن مرجان‌های عمق خلیج فارس که امکان مرگ آنها در جابه‌جایی زیاد است، ندارد. باید توجه داشت که صید مرجان شغل درآمدزایی نیست و قاچاق آن هم عقلانی به نظر نمی‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha