رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به کمبود 400 دستگاه دیالیزدرکشور گفت: 40 درصد از بیماران کلیوی در هفته 2 بار و 5 درصد نیز فقط یک بار دیالیز می شوند در حالیکه مطابق استانداردهای جهانی هر بیمار کلیوی به 3 بار دیالیز در هفته نیازمند است.

"مصطفی قاسمی" در گفت و گو با ایسکانیوز افزود: علت مراجعه کم بیماران کلیوی به انجام عمل دیالیز را می توان درعدم رسیدن بیمار به چرخه درمانی مناسب،شناخت و آگاهی کم بیمار از وضعیت خود و مسافت های طولانی برای بیمار جهت دیالیز دانست.
وی ادامه داد: حدود 12 تا 15 درصد در سال به تعداد بیماران دیالیزی در جهان افزوده شده و سالانه به تعداد 4 هزار نفر نیز به دلیل دیابت و افزایش سن در کشور افزایش می یابد.
قاسمی گفت: هم اکنون 3 هزار و 100 دستگاه دیالیز در کشور وجود داشته که ارایه خدمات می کند در حالیکه با وجود کمبود 400 دستگاه دیالیز ، باید سالانه حدود 300 تا 400 دستگاه جدید به این مجموعه اضافه شود.
رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان های مربوطه قول هایی برای اضافه کردن 300 دستگاه جدید تا پایان سال 86 داده اند که با توجه به سابقه این مساعدت ها بعید به نظر می رسد.
وی از دولت اجرای طرحی کشوری مبنی بر پیشگیری و آموزش افراد دیابتی را خواستار شد و ابراز کرد: طبق آمارهای جهانی ، 20 درصد افرادی که دیالیز می شوند کسانی هستند که به دلیل سهل انگاری و رژِم غذایی نامناسب به دیابت مبتلا هستند.
قاسمی مسائلی همچون تامین دارو، وضعیت بهداشتی و انجام به موقع نوبت های دیالیز را از عوامل تاثیر گذار بر این بیماران عنوان کرد.
رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: طبق آخرین آمارهای موجود، 15 هزار و 400 بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که این تعداد گروه سنی خاصی را در بر نمی گیرد.
وی همچنین از منطقه ای کردن ارایه خدمات دیالیز در بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل مسافت های طولانی برای بیماران و دور بودن از منطقه مسکونی آنان انتقاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha