این برنامه فقط توسط پزشكان سطح یك (پزشكان عمومی) صورت گرفته و شان و جایگاه برخی از این افراد به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب مردم روستا دچار خدشه شده در حالیكه بیشتر این پزشكان افرادی جوان و با ظرفیت بالا هستند.

با اجرای برنامه پزشک خانواده برخی از پزشکان عمومی به حاشیه رانده شده اند
سلامت نیوز : دكتر احیا ارشادی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: با شروع برنامه پزشك خانواده در شهر امیدواری هایی ایجاد شد كه این طرح بعدها به دلیل وجود برخی معایب و كاستی ها در نحوه اجرا به ناامیدی تبدیل شد.

وی با بیان آنكه اجرای این برنامه بدون توجه به مشكلات و مسائل موجود در روستاها صورت گرفته، اظهار داشت: ارائه برنامه ای مدون و بررسی معایب پزشك خانواده در روستا یك ضرورت است لذا باید از غرض ورزی و تعصب در این زمینه بطور جدی پرهیز شود.

ارشادی ادامه داد: بهتر بود در اجرای این برنامه، از تجربه پزشكانی كه در روستاها بسیار زودتر از اجرای آن در شهر كار را آغاز كردند، بهره گیری می شد زیرا این گروه برای ارائه پیشنهادات و كار كارشناسی همواره آمادگی خود را اعلام كرده ایم.

این پزشك خانواده از بی توجهی به پزشكان عمومی در تصمیم گیری ها انتقاد و اضافه كرد: پزشكان عمومی افرادی بسیار توانمند در امر اجرا هستند لذا برخورداری از آنچه آنها طی سالها خدمت در شهر و روستا بدست آورده اند می توانست به تدوین و اجرای برنامه ای مستدل در شهر كمك كند.

ارشادی با اذعان به وجود نواقصی در آغاز اجرای هر برنامه، تاكید كرد كه این نواقص نباید سبب شود مردم و پزشكان از آن متضرر شوند.وی با اشاره به اینكه اجرای برنامه پزشك خانواده با محوریت سیستم ارجاع از آرزوی دیرینه همه افراد بود، خاطرنشان كرد: متاسفانه این برنامه فقط توسط پزشكان سطح یك (پزشكان عمومی) صورت گرفته و شان و جایگاه برخی از این افراد به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب مردم روستا دچار خدشه شده در حالیكه بیشتر این پزشكان افرادی جوان و با ظرفیت بالا هستند.

ارشادی كه ۹ سال سابقه كار در پزشك خانواده روستا را دارد، گفت: این برنامه سبب شد كه به پزشك خانواده تنها به عنوان فردی كه بیمار را به پزشكان متخصص ارجاع می دهد، نگاه شود كه این ظلمی بزرگ به این قشر است.

عضو هیات مدیره انجمن پزشكان عمومی شهرستان ساری تصمیم گیران و متولیان این برنامه را مسئول زیر سوال بردن هویت شغلی پزشكان عمومی دانست و گفت: پزشكان عمومی در حال فراموش كردن توانمندی های خود هستند.

ارشادی با تاكید بر ضرورت بازنگری در این برنامه، اضافه كرد: قرار نیست پزشكان در این باره فرهنگ سازی بلكه متولیان باید جایگاه پزشكان خانواده را تبیین كنند تا مردم به این باور برسند، همانگونه كه برای بسیاری از امور خود به مشاور مراجعه می كنند، برای امر سلامت نیز باید به مشاور و پزشك عمومی مراجعه نمایند.

ارشادی با بیان اینكه نباید با تصمیم گیری های اشتباه سلامت مردم به خطر بیفتد، گفت: پزشكان عمومی بهترین سالهای عمر خود را در مجموعه درمان و سلامت طی كرده اند اما اكنون عملكرد این سیستم سبب ناكارآمدی آنها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha