برای اولین بار پزشكان ژاپنی از سلولهای بنیادی حاصل از چربی‌هایی كه از عمل لیپوساكشن به دست آمده بود، نقایص بوجود آمده در سینه‌ها پس از برداشتن توده‌های سرطانی را ترمیم كردند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس از سن آنتونیو، هرچند این شیوه هنوز آزمایشی است، اما برای میلیونها زن كه بعد از جراحی سرطان، سینه‌های آنها تقارن خود را از دست می‌دهد نویدبخش است.

این شیوه همچنین راهی برای افزایش حجم سینه‌های سالم بدون استفاده از ایمپلنت‌های مصنوعی است.

این تحقیق تاكنون بر روی حدود ‪ ۲۰‬زنان در مطالعه‌ای در ژاپن انجام شده است. پزشكان آمریكایی قابلیت‌های این شیوه را بسیار زیاد می‌دانند.

دكتر كارول گوتوسكی از دانشگاه ویسكانسین در مدیسن می‌گوید این موضوع بسیار جالبی در جراحی پلاستیك است.

تحقیق دانشمندان ژاپنی روز شنبه در سمپوزیوم سرطان سینه سن آنتونیو ارایه شد. شركت "‪ "Cytori Terapeutics‬كه این شیوه را ابداع كرده است قصد دارد سال آینده مطالعات بزرگتری را در ژاپن و اروپا انجام دهد. سالیانه بیش از ‪ ۱۰۰‬هزار زن در آمریكا تحت عمل جراحی سرطان سینه قرار می‌گیرند.

جراحی لامپكتومی اغلب بجای ماستكتومی كه كل سینه برداشته می‌شود انجام می‌گیرد. با این حال این شیوه كه طی آن حدود یك سوم سینه زنان برداشته می‌شود باعث بدشكلی سینه‌ها می‌شود.

دكتر سامیر پاتل جراح ترمیمی در مركز سرطان فاكس چیز در فیلادلفیا می‌گوید این نقص در ابتدا مشهود نیست، اما اغلب تشدید می‌شود به ویژه اگر بیمار تحت پرتودرمانی نیز قرار گیرد.

دكتر پامیر می‌افزاید توجه زیادی به استفاده از جراحی پلاستیك برای پیشگیری از بروز نقص در سینه وجود دارد. زمانی كه نقص ایجاد شد امكان ترمیم آن محدود است.

ایمپلنت‌هایی كه امروزه عرضه می‌شوند برای ترمیم سینه‌ها بعد از ماستكتومی طراحی شده‌اند و برای بدشكلی‌های ناشی از پرتودرمانی یا لامپكتومی طراحی نشده‌اند.

پزشكان می‌توانند سینه دیگر بیمار را كوچكتر كنند تا تقارن آنها حفظ شود، یك ماهیچه را پیوند بزنند تا نقص سینه برطرف شود یا بافت سینه را طوری جابجا كنند كه بطور مساوی در سینه توزیع شود. اما همه این كارها نیازمند جراحی است و اثر زخم آن بر جا می‌ماند.

ایمپلنت‌های كوچك بافت چربی نیز آزمایش شده است، اما غالبا این بافت چربی جذب بدن می‌شود یا می‌میرد و سخت و سفت می‌شود.

كشف تازه دانشمندان مبنی براینكه سلولهای چربی غنی از سلولهای بنیادی هستند توجه همگان را به آنها جلب كرده است. سلولهای بنیادی سلولهای اصلی هستند كه می‌توانند تمایز یافته و به هر بافتی در بدن تبدیل شوند.

در تحقیق دانشمندان ژاپنی، پزشكان چربی ناحیه شكم، لگن یا ران ‪۲۱‬ بیمار مبتلا به سرطان سینه را لیپوساكشن كردند. نیمی از آن به عنوان ماده اصلی ایمپلنت نگه داری شد و از باقیمانده آنها سلولهای بنیادی استخراج شد و با چربی ذخیره شده تركیب شد. این سلولها در سه نقطه مختلف اطراف آن بخش از سینه كه نیاز به ترمیم دارد تزریق گردید.

پزشكان می‌گویند سلولهای بنیادی مانع از مرگ بافت سینه می‌شود.

دكتر كیزو سوگیماچی از دانشگاه كیوشو در فوكودا ژاپن می‌گوید هشت ماه پس از درمان حدود ‪ ۸۰‬درصد بیماران از نتایج درمان راضی بودند.

یك تا شش ماه پس از درمان بهبود آماری قابل توجهی در ضخامت بافت سینه پدید آمد.

پزشكانی كه هیچ نقشی در این تحقیق ندارند مطالعات طولانی‌تر را برای تایید نتایج بدست آمده ضروری می‌دانند.

دكتر مارك هدریك رییس "سیتوری" می‌گوید این درمان ‪ ۳‬تا ‪ ۵‬هزار دلار هزینه دربردارد. امكان استفاده از این درمان برای جراحی زیبایی سینه در بیماران سالم وجود دارد اما درحال حاضر بیماران سرطانی مورد توجه هستند.

انجمن جراحان پلاستیك آمریكا می‌گویند پزشكان باید در مورد استفاده از سلولهای بنیادی برای اهداف زیبایی تا زمانی كه اطلاعات بیشتری در این‌باره بدست نیامده است احتیاط كنند.

گوتوسكی ریاست یك گروه ضربت را به عهده دارد كه جامعه جراحان پلاستیك برای مطالعه این دانش تشكیل داده است.

گوتوسكی می‌گوید این شیوه نه تنها در مورد سینه بلكه سایر اهداف ترمیمی و زیبایی نظیر پر كردن نقایص صورت ناشی از سرطان یا تروما كاربرد دارد.

درمانهای بهتر زیبایی شمار بیشتری از زنان را به انجام لامپكتومی ترغیب می‌كند. برخی از بیماران به ویژه زنان جوان از بیم آنكه سینه آنها دچار بدشكلی شود ماستكتومی را انتخاب می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha