دكتر معصومه ابتكار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور در نوزدهمین اجلاس كشورهای عضو كنوانسیون تغییرات آب و هوا در ورشو بر ضرورت انجام مسئولیت‌های تاریخی كشورهای توسعه یافته برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، انتقال فناوری، ظرفیت‌سازی و تأمین منابع مالی برای كشورهای در حال توسعه تأكید كرد

آمادگی ایران برای ایجاد مركز پایش منطقه‌ای تغییرات اقلیم
سلامت نیوز : دكتر معصومه ابتكار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور كه به عنوان رئیس هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران در نوزدهمین اجلاس كشورهای عضو كنوانسیون تغییرات آب و هوا در ورشو پایتخت لهستان در رأس نمایندگان10سازمان و وزارتخانه كشور حضور یافته است، به عنوان اولین سخنران این اجلاس به ایراد مواضع خود پرداخت.مجید شفیع‌پور مطلق رئیس مركز امور بین‌الملل و كنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در تماس تلفنی با وی در ورشو، محتوای سخنرانی معاون رئیس جمهور را در اختیار ما قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ ابتكار در این سخنرانی بر ضرورت انجام مسئولیت‌های تاریخی كشورهای توسعه یافته برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، انتقال فناوری، ظرفیت‌سازی و تأمین منابع مالی برای كشورهای در حال توسعه تأكید كرد، زیرا این كشورها در 20سال گذشته همواره به دلایل گوناگون از انجام تعهدات كامل خود سر باز زده‌اند.

وی همچنین با اشاره به این‌كه در دولت دكتر روحانی، توجه به مباحث زیست‌محیطی به عنوان یكی از خط مشی‌های اصلی تلاش ایران مطرح‌ شده، تأكید كرد كه جمهوری اسلامی ایران مصمم است در فرآیند مذاكرات منتهی به سال 2015 میلادی كه زمان پیش‌بینی شده برای نهایی شدن توافقنامه جدید به شمار می‌رود، نقشی فعال ایفا كند.

ابتكار همچنین بر استوار شدن توافقنامه جدید مبتنی بر اصول و چارچوب كنوانسیون تغییرات آب و هوا تأكید و اظهار كرد كه جمهوری اسلامی ایران كشوری آسیب‌پذیر از پدیده‌های تغییرات آب و هوا است كه خشكسالی‌های مكرر، گرد و غبار، كمبود منابع آب شرب و به خطر افتادن و تخریب 45 تالاب كشور از نمونه‌های قابل اشاره است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به پایبند نبودن كشورهای توسعه یافته به مفاد كنوانسیون و همچنین مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام كرد كه این كشورها به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه كشور ما پرداخته‌اند كه نهایتاً بر محیط زیست ایران و منطقه تأثیرگذار است و حتی ازدیاد انتشار گازهای گلخانه‌ای و رشد پدیده گرمایشی جهانی را در پی دارد.

ابتكار در این ارتباط با حمایت از مواضع كشورهای «گروه 77 و چین» متشكل از 132 كشور جهان و همچنین گروه كشورهای «همفكر» متشكل از 30 كشور بزرگ در حال توسعه، اظهار كرد كه 3 حلقه به هم پیوسته انرژی، انتقال فناوری و تأمین منابع مالی در تعدیل انتشار گازهای گلخانه‌ای مؤثر خواهد بود و نخست كشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باید در خصوص انتقال و توسعه فناوری و انرژی برای افزایش كارایی مورد حمایت قرار گیرند.

در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ایجاد مركز پایش منطقه‌ای تغییرات اقلیم اعلام كرد و متقاضی رفع موانع موجود در تبادل فناوری‌هایی همچون حق مالكیت معنوی و صنعتی شد كه براساس مفاد كنوانسیون بر عهده كشورهای توسعه یافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور با تأكید بر پرهیز از تكرار مواضع قدیمی و غیرعادلانه، خواستار رعایت اصل مسئولیت مشترك ولی متفاوت كشورها به عنوان ركن اصلی كنوانسیون شد و اظهار كرد هرگونه توافقنامه جدید برای همه كشورهای جهان پس از سال 2020 بستگی به پذیرش تعهدات واقعی توسط كشورهای توسعه یافته در بازه زمانی حاضر دارد.

به گفته شفیع‌پور دكتر ابتكار تاكنون با وزیر محیط زیست لهستان و آخیم اشتاینر مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد دیدار كرده و با بان‌كی‌مون دبیركل سازمان ملل متحد، كریستیانا فیگورز دبیر اجرایی كنوانسیون این سازمان و وزیر محیط زیست ژاپن هم دیدار و گفت‌و‌گو خواهد داشت. این اجلاس تا جمعه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha