سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم گفت: کم‌ کاری تیروئید موجب پایین آمدن سطح هورمون تیروئید و کاهش سروتونین و درنتیجه منجر به بروز افسردگی می‌شود.

دکتر علی ربانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: غده تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن (نای) است وهورمونی به نام تیروکسین تولید می‌کند که در رشد جسمی وعصبی، عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی، حفظ دمای بدن و تولید انرژی و سوخت و ساز بدن تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: نقش اصلی غده تیروئید، تنظیم سوخت و ساز و عملکرد سلول‌های بدن از طریق ترشح هورمون‌های تیروئید به داخل خون است.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم در رابطه با علل کم‌کاری تیروئید اظهار کرد: ویروس‌ها و میکروب‌های مختلفی در بروز آن نقش دارند، ولی کمبود ید می‌تواند در بروز این بیماری نقش اول را داشته باشد. کمبود ید در مناطق کوهستانی بیشتر دیده می‌شود و این مشکل با مصرف نمک‌های یددار رفع می‌شود.

ربانی با بیان این که کم‌کاری تیروئید بیشتر در خانم‌ها بروزمی‌کند، تصریح کرد: کم‌کاری غده تیروئید در سنین 15 تا 40 سالگی شایع است.

وی با اشاره به اینکه در کم‌کاری تیروئید، ترشح هورمون‌های تیرویید کمتر از حد معمول است، افزود: کم‌کاری تیروئید منجر به بروز علایمی نظیر خستگی زودرس، ضعف، بی‌حالی، ریزش مو، یبوست، احساس سرما، اختلالات قاعدگی و افزایش وزن درحد 3 تا 5 کیلوگرم است.

ربانی علائم کم‌کاری تیروئید را چنین تشریح کرد: کاهش تحمل سرما، کم شدن اشتها، درد قفسه سینه، کندی رشد، نامنظم بودن ضربان قلب، افزایش وزن یا لاغری شدید، بی‌حالی، خواب‌آلودگی یا بی‌خوابی، اختلال روانی، افسردگی، روان‌پریشی یا ضعیف شدن حافظه، خشن شدن پوست، ‌کم شدن تحمل به داروها، کم شدن میل جنسی و ناباروری، اختلالات قاعدگی از علائم بروز کم‌کاری تیروئید است.

این فوق تخصص با بیان این که کم‌کاری تیروئید، گرچه علت افزایش وزن نیست، افزود: اما سوخت و ساز بدن را کند کرده و باعث ذخیره شدن کالری به‌ صورت چربی می‌شود همچنین ممکن است موجب بی‌اشتهایی نیز شود.

ربانی با اشاره به این که زنانی که کم‌ کاری تیروئید دارند، اطلاعی از وضعیت بیماری خود ندارند، گفت: توصیه می‌شود‌ زنانی که چنین علائمی را مشاهده می‌کنند به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون دهند. افرادی که کلسترول بالا و اضافه وزن دارند، دچار خستگی مفرط شده و یا دچار ریزش مو می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha