سلامت نیوز : یک متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، گفت: والدین باید بپذیرند با دانش دیروز نمی‌توان فرزندان امروز را برای فردا تربیت کرد لذا والدین نیاز است علاوه بر آگاهی از نیازهای طبیعی فرزندان به تناسب سن وجنس آنان، از شیوه‌های درست تربیتی برای رشد همه ابعاد وجودی فرزندان مطلع باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مرتضی آهنگران به سخن افلاطون در خصوص علاقه والدین به فرزندان اشاره و تصریح کرد: افلاطون معتقد است عشق ما به فرزندانمان از بزرگترین آرزوی روح، برای فنا ناپذیری سرچشمه می گیرد.

وی به بیان تعریف شخصیت سالم از نگاه مازلو پرداخت و افزود: شخصیت سالم از نگاه مازلو به معنای توانایی گسترش روابط صمیمانه (هوش عاطفی) خلاقیت (هوش عقلی) وبرخورداری از رفتار اخلاقی مبتنی بر اصول معنوی (هوش اخلاقی) و رشد معنوی است.

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، ادامه داد: درنظر همه خانواده‌ها مهمترین وظیفه والدین تربیت فرزندان سالم و رشد یافته در همه ابعاد است، اما اغلب ما شیوه‌های درست آن را نمی دانیم.

آهنگران با تاکید بر اینکه باید بپذیریم با دانش دیروز نمی‌توانیم فرزندان امروز را برای فردا تربیت کنیم، اظهار داشت: برای این کار نیاز به آن داریم تا هم از نیازهای طبیعی فرزندان به تناسب سن و جنس آنان باخبر باشیم و هم از شیوه‌های درست تربیتی برای رشد همه ابعاد وجودی فرزندانمان مطلع شویم.

وی افزود: برای این منظور گام اول احساس نیاز برای کسب آگاهی برای رسیدن به این منظور است، چرا که به گفته افلاطون هیچ حقیقتی برانسان آشکار نمی شود مگر آنکه آن حقیقت به شکل نیم خفته در وجود انسان باشد.

آهنگران، یکی از اصول مهم تربیتی را ایجاد امنیت در کودکان دانست و اذعان داشت: امنیت در کودک مانند زمین شخم زده‌ای است که آماده بذرافشانی است.

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، با بیان اینکه امنیت کودکان به دلایل مختلف به خطر می افتد لذا ما باید از آن باخبر باشیم، گفت: ترساندن کودکان از دکتر، پلیس، دیو و لولو اثرات بدی بر کودکان می گذارد بنابراین هرگز به کودکمان نگوییم دوستت ندارم، دیگر مامان تو نیستم، میروم و تنهایت می گذارم، اگه شیطنت کنی مامان مریض می شود. همه این موارد باعث عدم امنیت و ایجاد ترس در کودکان می شود.

وی تصریح کرد: شاید کودکان نتوانند این ترس را به شکل واضح بروز دهند اما آن را به شکلهای مختلفی همچون ناخن جویدن، لکنت زبان، شب ادراری، کم‌رو و کم حرف شدن و کاهش تمرکز و خشونت نشان می‌دهند.

کودکان هر آنچه را که می‌بینند، باور می‌کنند

آهنگران، دیدن فیلم‌های تخیلی و ترسناک و بازی‌های خشن برای کودکان را نامناسب دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه کودکان تفکر انتزاعی ندارند و هر آنچه را که می بینند باور می کنند، دیدن این نوع فیلمها برای آنان توصیه نمی شود.

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، افزود: فیلمهایی چون مرد عنکبوتی و سوپرمن ذهن بسیاری از کودکانمان را به خود مشغول کرده ضمن آنکه برخی از این فیلمها به شکل ناخود آگاه به دلیل جذابیت و نوع ساخت آن به شکل الگو در کودکان تاثیر می گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار داشت: کودکانی که مورد محبت بی قید وشرط قرار می گیرند و همیشه در آغوش پدر و مادر به آنها توجه می شود، بعدها در زندگی خود کمتر به جلب رضایت نیاز پیدا می کنند به تدریج کودکان بزرگ می شوند و در موارد زیادی با موضوع عدم تایید دیگران روبرو می

آهنگران خطاب به والدین گفت: حتی برای یک لحظه اجازه ندهید کودکتان باور کند که منشا آشفتگی درون او، در فرد دیگری غیر از خود او قرار دارد. برای اینکه به آنها نشان دهید احساس آنها را درک می کنید، خود را آدم دلسوزی نشان دهید که او را دوست دارید، اما اگر اشتباه کنید و به سبب مشکلات آنها، دوستان، معلمان و یا هرکس دیگری را سرزنش کنید، در واقع به آنها آموخته اید که تسلط بر زندگی درون خود را رها کنند.

وی، با اشاره به اینکه کودکان باید بدانند تصویری که از خود دارند بسیار مهمتر از تصویری است که دیگران از آنها دارند، افزود: زیرا آنها باید همیشه با تصاویری که از خود دارند زندگی کنند، در حالی که تصاویری که دیگران در ذهن دارند دائم در حال تغییر است.

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری، ادامه داد: هیچ ضرورتی ندارد که کودکان به دنبال جلب رضایت دیگران باشند تا درباره خود احساس مثبتی داشته باشند. البته بدیهی است که داشتن تایید و موافقت دیگران بهتر ازعدم آن است، اما نکته اینجاست کسی که نیاز به جلب رضایت و تایید دیگران دارد، در واقع بدون آن گرفتار شکست عاطفی می شود و اگر دوستان وی با او موافق نباشند یا اگر کسی با او مخالفت نماید، گویی دچار رکود و فلج می شود.

آهنگران، با تاکید بر اینکه کودکان باید دوست داشتن بی قید وشرط والدین را احساس کنند، افزود: در هفت سال اول زندگی کودک برآوردن نیاز های اولیه او همچون خوردن، خوابیدن، نیاز به محبت، تایید شدن و امنیت خواهی در اولویت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: کودکان رفتار ما را می بینند لذا رفتار ما در تربیت درست آنان نقش مهمی دارد پس باید در سنین دبستان با تاکید بیشتر، آداب و رسوم را به آنها آموخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha