چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

به نظر می‌رسد اصرار بر سیاست کنترل جمعیت که از شعارهای نهادینه شده سال‌های گذشته است باعث تاثیرگذاری بر سن جامعه و به وجود آمدن شرایطی شده است که بیم ایستایی جمعیت و پیری جمعیت را داشته باشیم.

20 سال دیگر ایران پیر می‌شود!
سلامت نیوز : به نظر می‌رسد اصرار بر سیاست کنترل جمعیت که از شعارهای نهادینه شده سال‌های گذشته است باعث تاثیرگذاری بر سن جامعه و به وجود آمدن شرایطی شده است که بیم ایستایی جمعیت و پیری جمعیت را داشته باشیم. البته ناگفته پیداست شرایط اقتصادی و مشکلات گوناگونی که در حال حاضر دست به گریبان جامعه است، در این شرایط مزید بر علت شده است و همواره نگرانی خانواده‌ها از تغییر وضع اقتصادی و معیشت‌شان باعث شده دست به عصا حرکت کرده و همان شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را مدنظر داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ اما باید این موضوع را در نظر بگیریم که تغییر ساختار جمعیت موضوع ثابتی نیست که تنها یک سیاست ثابت را برای این قضیه و در طول زمان در نظر بگیریم و باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که با توجه به شرایط سنی جامعه و حفظ زاد و ولد جمعیت همچنین آینده جامعه باید سیاست‌های کنترل جمعیت را تغییر داد و در هر مقطع زمانی سیاستی را منطبق با شرایط موجود درنظر گرفت.

20 سال دیگر ایران پیر می‌شود!

تغییر ساختار جمعیت جامعه فعلی ما موضوعی است که تاکنون از طرف کارشناسان و مدیران مرکز آمار چندین بار مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها درباره وضعیت جمعیتی کشور، روز سه‌شنبه عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به نرخ باروری 8/1 درصدی در کشور گفت: اگر این روند ادامه یابد در 20 سال آینده جمعیت کشور به 90 میلیون نفر و نرخ رشد جمعیت به صفر می‌رسد.

زوایای پنهان ماجرا آشکار شد

عادل آذر با اشاره به سرشماری عمومی نفوس و مسکن درسال 90 و آشکار شدن برخی زوایای پنهان ترکیب جمعیتی، نرخ رشد جمعیتی کشور را 3/1درصد اعلام کرد که این نرخ در سال85، 6/1درصد بوده است که به نظر می‌رسد این موضوع یک هشدار جدی تلقی شده و باید با نگاهی دغدغه‌مند این موضوع را دنبال کرد.

آیا سیاست‌های تشویقی پاسخگو است؟

یکی از راه‌هایی که همواره از طرف مدیران به عنوان اولین راهکار در اصلاح وضعیت ساختاری جمعیت مطرح می‌شود ایجاد سیاست‌های تشویقی به منظور ترغیب خانواده‌ها به داشتن فرزندان بیشتر یا فرزنددار شدن خانواده‌های بدون فرزند است. سیاست‌هایی که بلافاصله پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دستور کار برخی سازمان‌ها و نهاد‌های مسؤول قرار گرفت اما مشخص نیست در ابتدا کدام سازمان متولی اصلی تدوین سیاست‌های جامع جمعیتی در کشور است. از سوی دیگر آیا این سیاست‌های تشویقی برای ترغیب مردم به زاد و ولد بیشتر تاثیرگذار است؟

اندک اندک خبر‌های تشویقی می‌رسد

در همین باره آخرین اخبار منتشر شده درباره سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت تنها بیمه شدن فرزندان خانواده‌های غیرکارمند، کمک به خانواده‌های غیر کارمند، افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه در بخش‌های دولتی و خصوصی و افزایش مرخصی شیردهی به 9ماه است که روز گذشته از طرف مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت اعلام شد. به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت موضوع افزایش جمعیت که در چند ماهه گذشته از طرف مقام معظم رهبری هم بارها مورد توجه قرار گرفته و ایشان به مسؤولان در این باره تذکر‌های لازم را داده‌اند در نظر گرفتن چنین سیاست‌هایی جنبه تشویقی کافی برای خانواده‌ها را نداشته باشد و باید به فکر راهکارهای عملی و تاثیرگذار دیگری برای ساماندهی وضعیت جمعیت کشور باشیم.

خواب پاییزی رسانه‌ها!

اما درباره سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور، سیدامیرحسین قاضی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به «وطن‌امروز» می‌گوید: این روزها بر خلاف تاکیدات مکرر رهبری برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با تشویق مردم برای افزایش جمعیت، به نظر می‌رسد رسانه‌ها آنطور که باید کار خود را انجام نمی‌دهند. به گفته این نماینده مجلس، برای تحقق این موضوع، نیازمند تغییر نگرش در رسانه‌ها و مهم‌تر از آن رسانه‌هایی مانند سینما، تئاتر، هنر و دستگاه‌های فرهنگی هستیم. به باور وی، تا زمانی که نوع نگاه جامعه نسبت به این موضوع تغییر نکند، هر چه سیاست تشویقی برای افزایش جمعیت در نظرگرفته شود، موثر نخواهد بود.

بروز پدیده خودتحریمی در جامعه!

اما عبدالرضا مصری، عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس به

«وطن امروز» می‌گوید: این روزها پدیده تازه‌ای بین تعدادی از دختران و پسران مشاهده می‌شود که به «خودتحریمی» شهرت دارد. در این پدیده جوانان شرایطی را برای زندگی مشترک زیر یک سقف به صورت آرمانی و ایده‌آل در نظر می‌گیرند که همین شرایط خودساخته باعث می‌شود تشکیل زندگی جوانان به تاخیر بیفتد.

سبک زندگی دهه 60 آرزوست!

مصری بر این باور است که باید برخی از ویژگی‌های خوب زندگی‌های دهه 60 باز هم در جامعه جاری و ساری شود و جوانان امروزی از جوانان دهه 60 الگو بگیرند.

مواظب پدیده پیردختری در جامعه باشید

وی همچنین با بیان اینکه این روزها شاهد رشد آمار دختران مجرد و بالا رفتن سن ازدواج در جامعه هستیم، می‌افزاید: اگر به این موضوع با دغدغه کارشناسی و عملی نگاه نکنیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد پدیده‌ای به نام پیردختری در جامعه خواهیم بود که این پدیده تاثیر منفی در افزایش جمعیت کشور دارد. این نماینده مجلس معتقد است: بهترین کار برای تشویق مردم در بحث افزایش جمعیت، تغییر نگرش نسل جوان نسبت به زندگی مشترک است، اگر این کار را انجام دهیم، مطمئن باشید که به تدریج در یک پروسه چند ساله شاهد استقبال خانواده‌های ایرانی از فرزندآوری و در نتیجه افزایش آمار جمعیت خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha